20 september 2019 | Edwin Haan

Dubbel getest: Continental Grand Prix 5000

Afgelopen maanden heb ik rondgereden met de nieuwe Continental Grand Prix 5000 banden, de 25 mm versie. Als we bij Fiets losse banden testen doen we dat niet in een lab, we geven dus altijd gewoon onze mening gebaseerd op de praktijk. Weliswaar onderbouwd door jaren ervaring en het voordeel dat we bij Fiets veel testbanden krijgen, dus met veel verschillende banden kunnen rijden en goed kunnen vergelijken. Maar toch, een labtest om ‘het gevoel’ te bevestigen zou fijn zijn. Helaas is dat nogal duur.

Toch maakte collega Hans vorige maand weer eens een echte verzameltest in het laboratorium met 9 nieuwe racebanden uit het hogere segment. Bij die 9 ook een setje van de Conti’s waar ik ook mee rijd. Voor de test trok hij naar het Duitse ‘Bike Engineering’, een onafhankelijk testcentrum. Daar liet hij alle banden doormeten op rolweerstand, grip en lekbestendigheid. Ook het verschil tussen binnenband en tubeless werd gemeten. De complete test vind je in Fiets nr.9.

Praktijkervaring

Eerst maar eens mijn ervaring. Voor mijn gevoel zijn deze Conti 5000’s de beste banden waar ik ooit mee gereden heb. Het zijn soepele vouwbandjes, monteren op een set Mavic wielen met een interne breedte van 19mm ging echter moeizaam. Het is een flinke worsteling om ze er om te krijgen. De Conti’s meten bijna 27mm in de breedte nadat ze van lucht voorzien zijn. Ik reed met binnenbanden. Je kunt ook tubeless tijden, maar dan moet je de TL-versie kopen.

Ik heb ze mee gehad op zomervakantie, er dus bergen mee afgesjeesd met serieuze snelheden. Gebruikt op heel slecht Spaans en Frans wegdek. Net geasfalteerde wegen vol plakkerig grind mee gereden. Stukjes onverwachte gravel, maar ook biljartlakengladde, vers aangelegde, haarspeldbochten. Van die perfect lopende bochten waar je thuis nog over nadroomt, heerlijk. Helaas ook wat ritten overvallen door enorme plensbuien….van het type ‘soppende sokken voor de rest van de rit. De ultieme ‘lekrijdtest’ was de laatste van de 30 klimkilometers naar Val Thorens, daar lag toen alleen nog de aangerolde onderlaag voor het asfalt. 1000 meter scherpe en natte steentjes. Maar ook toen geen centje pijn. Mijn conclusie is dus, zoals gezegd, dat ik nog niet eerder met zulke goede banden reed.


Mijn favoriete testondergrond 😁

Ook Hans reed buiten zijn kilometers met de 5000, zijn opmerking: ‘na 1000 kilometer is de slijtage nog minimaal’. Die ervaring deel ik met hem, de banden gaan lekker lang mee. Dat mag ook wel, want de adviesverkoopprijs is maar liefst €62,95. Gelukkig worden ze op veel plaatsen voor veel minder aangeboden. Hier worden ze bijvoorbeeld al voor 39,95 verkocht.

Labtest

Tot mijn opluchting wordt mijn conclusie bevestigd door de labtesten. Zou toch een beetje slecht voor mijn zelfvertrouwen zijn als daar iets heel anders uit was gekomen. De Grand Prix 5000 scoorde als één na beste op grip, de lekbestendigheid van het loopvlak was met bizar groot verschil het beste van alle 9 geteste banden en ook op rolweerstand was de band op één na de beste. De Vittoria Corsa Speed liep als enige band lichter en heeft meer grip, maar scoort op lekbestendigheid dan weer een laatste plaats. Te verklaren door een heel dun loopvlak. Wat echt bizar is, is de combinatie van (bijna) minste rolweerstand en tegelijkertijd hoogste lekbestendigheid. Tot voor kort was dat een combinatie die gewoon niet samen ging.


Praktijksimulatie in het lab

De overige geteste banden zijn de Bontrager R4 320, Challenge Criterium, Maxxis High Road, Michelin Power Endurance, Pirelli P Zero Velo, Specialized Turbo Cotton, Vittoria Corsa Speed, Vredestein Fortezza Senso Superiore.


De links in onze artikelen verwijzen soms naar online shops. Bestel je daar iets via Fiets.nl, dan help je ons deze site te blijven maken. Het kost jou niets extra’s.


Gerelateerd

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

7 reacties op “Dubbel getest: Continental Grand Prix 5000

Geef een reactie

Inloggen