Orbea heeft de topmodellen uit de Orca familie vernieuwd. Dit is het 2020 model, die lichter, stijver en meer aerodynamisch is. En dan heb je ook nog meer opties om hem te personaliseren via het MyO programma van Orbea.

De kabels in de vernieuwde Orca gaan allemaal netjes binnendoor (ICR=Internal Cable Routing), of dat nu voor mechanisch of elektronisch schakelen is. En dat begint al bij het stuur, dus door het stuur, stuurpen, en dan via de balhoofdbuis het frame in, onderstaande foto laat zien hoe dat zit.

Dankzij aanpassingen aan het frame is de luchtweerstand ook weer een beetje afgenomen. Daarnaast heeft de zadelpen een D-form die ook nog voor wat minder aerodynamisch drag moet zorgen, alle beetjes helpen. Tegelijk is deze Orca niet echt gemaakt als aeroracer, want daar hebben ze de Orca Aero voor. In de ‘gewone’ Orca is er dan ook ruimte voor 32 millimeter brede banden, gemaakt voor comfortabel cruisen dus, maar wel een beetje rap.

Custom design

Via het MyO deel op de website van Orbea kun je lekker spelen met kleurtjes en de verschillende designs voor op de vork. Niet eerder was er zoveel keuze in kleurstellingen. Als je daar een keuze in hebt gemaakt, moet je nog bedenken of je voor de duurste uitvoering (9500 euro) met SRAM AXS 12 speed en lichtgewicht Ksyrium wielen gaat, of het instapmodel kiest. De M40 voor 1500 euro, afgemonteerd met Shimano Tiagra. Of één van de 22 modellen die daar tussenin zitten, ja de Orca familie bestaat ondertussen uit maar liefst 24 modellen.

Meer info: orbea.com/nl-nl/fietsen/race/orca