10 september 2019 | Rob Meeuwessen

Getest: Stealth 29er SSL Carbon wielset

Door het hele land heen zitten ze verspreid. Custom wielbouwers. Zo ook bij onze zuiderburen. Stealth Wheels is een bescheiden onderneming met een ruim assortiment. Of je nu wielen voor je racefiets of mountainbike zoekt. Bijna alles is mogelijk. Nadat Hans in de winter al een set racewielen in de test had mochten we nu een tijd op pad met één van de lichtste 29er wielsets op de markt. Geschikt voor gravel en cross-country gebruik. Excited!

Velgen

Deze wielset is opgebouwd rondom een setje vederlicht carbon velgen. 30 millimeter buiten breedte, 25 binnen. Niet té breed maar mooi conform de huidige standaarden. De velg is hookless en mooi rond. Asymmetrisch ook. Dit komt de sterkte van de set ten goede na het spaken. De velgen hebben veel weg van de modellen van Roval of Scope. Althans, aan de buitenkant. Het voelt in ieder geval, ondanks het lage gewicht erg degelijk. Het velgbed is niet erg diep. Tubeless maken van de banden is dan ook zo gebeurd. De eerste indruk is goed.

Naven en spaken

Stealth verkoop hun wielen met eigen naaf, of wanneer je wilt, iets exotischer naar eigen smaak. DT-Swiss, Hope of Tune wordt aangeboden. Is dat niet exclusief genoeg dan is er ook nog de optie om te kiezen voor een set Extralite naven. De Hyperboost modellen zoals ze heten. Met een gewicht van 162 gram voor de achternaaf en slechts 78 gram aan de voorzijde mag het geheel met recht ‘extralite’ heten.

Om tot dit gewicht te komen zijn er een aantal mooie technische slimmigheidjes toegepast. De spaken gaan bijvoorbeeld rechtstreeks de naafhuls in. Geen flensen hier. Het vrijloopsysteem, wat bestaat uit ‘ratchets’, is zeer minimalistisch en bestaat uit slechts één losse ring met tandjes. Aan de bodyzijde is dit geheel rechtstreeks uit de body gefreesd. Een enorme hoeveelheid (72) tandjes zorgt voor snelle aangrijping maar mooier nog: Een lekker hoog zoemend geluid. Als een zwerm bijen in je achterwiel.

De lichte naven hebben ook een nadeel. Het rijdersgewicht is maximaal 75 kilo. Oei, een grensgevalletje voor mij. We testen de naven met XD driver body, geschikt voor Sram cassettes. De naven zijn ingespaakt met de lichte Sapim CX ray spaken. Eveneens afkomstig uit Vlaanderen.

Weightweenies

Lichte velgen, minimalistische naven, dunne platte spaken. Drie keer niks is samen niet veel. En dat klopt. 1125 gram zegt onze weegschaal! En dat is bijzonder licht voor een wielset geschikt om mee te mountainbiken. Menige set disc racewielen, ook in dezelfde prijsklasse, weegt een stuk meer.

Nu lijkt de tijd dat alles extra licht moest zijn een beetje achter ons te liggen. Dit komt in het bos vooral door steeds uitdagende parcoursen en de daarbij behorende eisen die aan het materiaal worden gesteld. Op de weg zijn aerodynamica en schijfremmen de boosdoener.

De SSL wielen zouden alles aan moeten kunnen. En dus staan we aan de start van het NK mountainbiken in Sittard, met de Stealth wielen. Ook rijden we er diverse mooie ritten mee in het heuvelland. Hierbij wordt een rock garden of lastige passage niet geschuwd. De wielen geven geen krimp. De degelijkheid is dik in orde. Qua stijfheid valt er niets te klagen. Zeker het voorwiel is voor een wiel uit deze klasse heerlijk stijf. Licht en stijf, wie wil dat nu niet. Aanzetten voelt heerlijk. Had ik maar wat snellere benen. Door met name de platte spaken en waarschijnlijk ook de velg is het geheel behoorlijk comfortabel. Het zijn absoluut race ‘wielekes’ zoals de Belgen dat zouden verwoorden. Maar wel een set waarmee je zonder problemen een rock garden kunt nemen. De hookless velg heeft een flink dikke rand en dat komt de crashbestendigheid ten goede.

Rijtest

We monteren nog een ander setje banden, een grotere schijf en trekken er opnieuw mee naar Limburg. We fietsen met de Stealth wielen voornamelijk in de o zo snelle Pivot Mach 429 SL. Een heerlijke combinatie. De lange fiets daagt je uit steeds harder naar beneden te gaan en dat vinden de SSL wielen prima. Het beste komt deze set toch tot zijn recht wanneer de watt per kilo verhouding op begint te spelen. Bergop dus. 1100 gram voor een set mountainbike wielen is gewoon extreem licht. Uit het zadel klimmen voelt alsof je een racefiets bij hebt. De totale volledig geveerde fiets, met dropperpost en 120 millimeter veerweg weegt dan ook ruim minder dan 10 kilo. Een feestje!

Conclusie

De SSL wielen zijn niet bepaald goedkoop. Een volledige set in deze uitvoering kost je €1999,- De basisset met Stealth’s eigen naven en standaard spaken en velg gaat over de toonbank voor €1195. Het mooie van custom wielsets is natuurlijk dat alles mogelijk is. Liever blauwe nippels? Geen probleem. Roze stickers? Komt voor elkaar. Na een geslaagde race test blijken ook de mountainbike wielen meer dan voldoende te scoren. Een hele ruime voldoende zelfs. De wielen doen niet onder voor een set van de grote merken. Wel raden we voor allround gebruik aan de SSL wielen te kiezen met wat minder fragiele naven als DT 240 of Hope Pro 4. Ietsjes zwaarder, maar minder onderhoud en daardoor meer plezier.

Meer info op www.stealthwheels.be

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “Getest: Stealth 29er SSL Carbon wielset

  • Deze velg lijkt toch sterk op de Yishun velgen, die inderdaad ook veel op een score velg lijken. Deze sets zijn bij de Nederlandse wielbouwers toch een stuk voordeliger 1400 met Carbon ti naven en 1195 gram

Geef een reactie

Inloggen