8 september 2019 | Rob Meeuwessen

Zelf frames spuiten met Plasti-Dip

Steeds meer mensen laten hun fiets overspuiten. Mooi, weer lekker in het nieuw. Zo kan je trouwe racer zo weer een aantal jaar mee. Toch kleven er ook nadelen aan. De fabrieksgarantie vervalt meestal. Ook kan het weleens flink in de papieren lopen. Wanneer je handig genoeg bent kun je natuurlijk zelf thuis aan de slag met spuitbus en schuurpapier. Wil je iets tijdelijks dan kan dat ook. We hebben het voor je getest: Plasti-Dip!

Er zijn diverse mogelijkheden wanneer je een frame of wat onderdelen een (tijdelijke) andere kleur wilt geven. Zo kun je de boel laten wrappen of laten waterdippen. Het laatste is nogal omslachtig thuis. Het eerste is gecompliceerder dan het in eerste instantie lijkt. Wij kozen daarom voor een ander chemisch goedje. Plasti-Dip. Een spuitbare rubber coating die je aanbrengt zoals normale lak. Het voordeel van Plasti-Dip is dat er geen voorbehandeling nodig is. Even ontvetten en beginnen maar. Ook trek je de coating er in een paar minuten weer vanaf wanneer je het beu bent. Ideaal dus om onderdelen tijdelijk een andere look te geven. Even je helm geel maken wanneer je de leiderstrui gewonnen hebt.

Om optimaal resultaat te krijgen is een witte onderlaag noodzakelijk. Anders dan normale lak duurt het langer voor je een mooie dekkende laag hebt. Gemiddeld zijn ongeveer vier dunne laagjes nodig. De spray verneveld nogal heftig. Spuit daarom bij voorkeur niet binnen of dek de volledige ruimte goed af. De ervaring leert dat er net zo veel nevel voor als achter de spuiter in kwestie terecht komt.

Wanneer je gaat beginnen met spuiten is het noodzakelijk het frame goed te ontvetten. Even een doek met wasbenzine is voldoende. Schuren of iets dergelijks is niet nodig. Zo blijft je frame gewoon origineel.

Een eerste laagje aanbrengen met de witte primer. Plasti-Dip droogt zeer snel. Na ongeveer 20 minuten kan de volgende laag er op. Na ongeveer 4 lagen was het frame overal mooi egaal wit.

Het goedje is behoorlijk ‘ruw’

Tot een jaar of twee terug was Plasti-Dip slechts in enkele kleuren verkrijgbaar. Inmiddels is er een breed scala aan tinten beschikbaar net als diverse manieren om je frame af te werken. Door het rubber materiaal is Plasti-Dip standaard altijd mat. met een ‘finisher’ is het mogelijk de boel mooi te laten glimmen. Ook een parelmoer coating is mogelijk

 

Uiteindelijk spuiten we een soort fade overgang. Want dat is hip dus proberen wij dat ook.

Vier lagen primer, vier lagen gekleurde lak en 3 lagen ‘glossifier’ zoals het heet zorgt voor een stevige lak en glimmend effect.

Best gelukt? Waarom word Plasti-Dip niet meer gebruikt als het zo makkelijk is? Eenvoudig is het inderdaad. Helaas is de rubbercoating erg zacht en daardoor behoorlijk fragiel. De fiets goed wassen gaat niet echt goed. De lak is heel ruw, ook na de glimmende laag waardoor zand zich makkelijk ‘in’ de lak nestelt. Na ongeveer een half jaar is het mooie er ook wel vanaf. Plasti-Dip is dan vooral ook leuk voor een tijdelijk andere look zonder hoge kosten te maken en je frame in originele staat te houden. De totale kosten in deze ‘two-tone’ kleurstelling bedragen ongeveer €50,-

 

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

5 reacties op “Zelf frames spuiten met Plasti-Dip

  • ik heb dat jaren geleden met mijn autovelgen gedaan, fragiel is dat echt niet hoor als je ’t goed doet. Dat zat er na de wasstraat, hogedrukreiniger en wasborstel nog voor 100Pct op na een jaar

  • Heb zelf mijn matte carbon frame twee jaar terug gedeeltelijk met Motip sprayplast removablecoating in hoogglans zwart gespoten. Een super resultaat, beter en goedkoper dan Plastidip, echter het schoonmaken na een regenrit was een lastig klusje omdat de coating makkelijk te verwijderen is (zie het als een los te trekken folie) en het schoonspuiten met perslucht van de drivetrain taboe was. Na twee jaar was de helft dus verdwenen en heb toen de overige helft eraf getrokken waarmee het frame weer in de originele staat terug is gekomen.

  • Een prachtig Open UP frame verkloten met een Plasti Dip laag ………. en 100 gram meergewicht … Het tijdelijke, de rubber feeling en het feit dat ik het op de foto’s al niet super afgewerkt vind uitzien (dus in het echt word het er wss. niet beter op) niet makkelijk onderhoudbaar volgens ik lees en na een half jaar ziet het er al niet meer uit in combinatie met hoger gewicht en slecht voor het milieu laat mij toch denken dat dit eerder een wannabe oplossing is voor mensen die een oud versleten frame even willen opleuken, je kent ze wel de doorsnee student fiets in het roze met bloemetjes bvb.

Geef een reactie

Inloggen