30 augustus 2019 | Rob Meeuwessen

Getest: Spengle wielen

Wie wilde ze vroeger niet. Driespaaks wielen. Spengles. Metalen, loodzware en knetterharde wielen voor in je mountainbike (of racefiets). Langzaam doofde het vuur in Zwitserland waar Spengle gevestigd zit. De wielen belande op de wand met een dikke korting sticker en lange tijd zagen we enkel nog wielen met traditioneel gevlochten spaakpatronen.

Back in business

Zie hier! Spengle is terug. In carbon, met drie spaken. Zoals vanouds. Een wiel, enkel in 650B en disc beschikbaar en daarmee geschikt voor mountainbike of gravel fiets. Niet meer uit Zwitserland maar met de hand opgebouwd in Slowakije. Het wiel, met een monocoque basis, is bedoeld voor serieus enduro werk of opvallende randonneurs die het gravel werk niet schuwen.

Eerst even kalmeren. Want waarom zou je in een tijd waarin je voor een redelijk bedrag carbon wielen kan kopen van minder dan 1500 gram, met deze opvallende sterren in de rondte willen rijden? En wat is er mis met 28 DT-Swiss of Sapim spaken? We wilden het wel eens ervaren.

Maatvoering

Al snel, bij het ‘bestellen’ van onze set trokken we de eerste conclusie. Spengle gaat de oorlog niet winnen. Niet met het huidige assortiment in ieder geval. De overvolle mountainbike markt wordt momenteel beheerst door 29 inch wielen. En dat gaat in de toekomst niet minder worden. De driespaaks set is enkel voor 27,5 beschikbaar en komt daardoor direct in het niche hoekje terecht. Het was namelijk best even zoeken voor we een testfiets vonden waar de set in pasten.

Yes, een testfiets gevonden.

Bij het bestellen kun je trouwens de kleuren van de stickers zelf kiezen. Net als de kleur van het wiel. De velgen word standaard zwart geleverd. Maar heb je liever een paar fel oranje hoepels dan kan dat ook. De ingelamineerde naven worden geleverd met centerlock passing voor de remschijven en altijd met Shimano 11 speed body. XD of een Microspline variant is (nog) niet beschikbaar.

Tubeless

Rondom de velgen monteren we een set 27,5+ banden. 4.8 exemplaren van de Rekon Race band. Maxxis is normaliter vrijwel fluitend tubeless te maken. Op de Spengle wielen hadden we er echter moeite mee. Dusdanig veel moeite dat we het niet voor elkaar kregen. Ook niet met een band van en ander merk. De velg zit krap in de marge waardoor de band al snel vrij ruim om de velg ligt. Hierdoor kan lucht makkelijk ontsnappen en blijft het geheel met geen mogelijkheid op druk. Jammer, want de velg heeft (natuurlijk) geen spaakgaten en is met zijn ‘hookless’ design uitermate geschikt voor tubeless gebruik. We monteerden dan maar binnenbanden. Ook dat heeft een ‘maar’. De velg is dusdanig hoog dat ventielverlengers nodig zijn om de boel passend te maken. Al met al een hele operatie voor we op pad konden.

Brede sloffen
Een ventielverlenger lost ons bandenprobleem op.

De velgen zelf hebben een binnenbreedte van 24 millimeter en zoals gezegd met een vlakke velgrand. Een slimme keus. 24 millimeter is ideaal voor een flinke gravelband en net breed genoeg voor stevig mountainbike gebruik. Qua specificaties, en zeker met de Shimano body denken we dan ook dat de markt voor gravel bikes interessanter zal zijn voor Spengle dan het mountainbike gebeuren.

Wel erg veel ruimte

Rijtest

Qua gevoel in het veld zit het wel goed. De wielen zijn verre van licht, dat klopt. maar fiets je overwegend berg af, of niet in competitieverband dan is het zeker niet hinderlijk. Prettig is het directe stijve gevoel wat we zowel voor als achter waarnemen. De wielen geven geen krimp bij impact en maken een heerlijk zoemend geluid als de snelheid oploopt.

Nee, rijden doen ze wel. En hoe gaat dat berg op? Eigenlijk zonder problemen. Het geheel rolt goed, al voel je wel dat je niet onderweg bent met het lichtste model uit de schuur. Wat vooral opvalt is dat de zwarte lak op de carbon velgen erg makkelijk los laat. Alsof er enkel een grondlaag is gebruikt. De lak splintert werkelijk van de velg af bij iedere mogelijke impact. Een witte primer komt vervolgens tevoorschijn.

Na een paar ritjes willen we de naven wel eens uit elkaar halen. Dit gaat vrij eenvoudig met ‘ouderwetse’ conussleutels. De voornaaf behoeft helemaal geen gereedschap. Lagering is voorzien door redelijk oversized industrielagers. Ook de afdichting zit wel snor. Een beetje modder lijken ze wel te kunnen hebben. Al moeten we toegeven dat we de driespaaks wielen vooral tijdens zonnige zomerdagen hebben getest.

Vering

De wielen zijn gevormd met ‘gedraaide’ spaken. Als een soort propellers. De uitsparingen rondom de naaf zorgen ervoor dat alle drie de spaken minimaal kunnen vervormen. Dit genereert een kleine maten van comfort. Is dat merkbaar? Ja, je voelt wel wat, al is dit vergelijkbaar met bijvoorbeeld de ‘vering’ zoals sommige merken deze nu in hun gravel fiets hebben. Wat meer opvalt is de enorme aandacht die je trekt met een stel spengle wielen. Enerzijds de groep (oudere) mannen die hun historie op orde hebben en het merk kennen uit het verleden. ‘He, bestaat dat nog’ en ‘wow, die had ik vroeger ook’. Aan de andere kant de groep die niks van fietsen weet maar de wielen kent van plaatjes. Spengles zijn cool. Klaar.

Spengle wielen zijn mooi, ze zijn gaaf en behoorlijk exclusief. Maar eigenlijk is daar ook alles mee gezegd. Met een gewicht van ruim over de twee kilo zijn ze verre van licht. Voor de prijs van dik €1400 koop je betere, lichtere of stijvere wielen. Voor die prijs koop je wielen met een makkelijker te servicen naaf of een wiel dat wel zonder morren tubeless te maken is. Spengle moet het hebben van de looks en mensen die houden van mooie spullen.

spengle.com

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen