28 augustus 2019 | Edwin Haan

Review: Garmin Edge 530 (met mtb bundel)

Zo op het eerste oog is er aan de nieuwe Garmin Edge 530 weinig veranderd in vergelijking met de 520, zijn voorganger. Maar schijn bedriegt, onder de motorkap is de tamme 4-cylinder vervangen door een dikke 5.8 Hemi, met turbo!

Collega Rob nam vorig jaar nog de 520 plus onder handen. Zijn conclusie was dat het een prima apparaat was, met toch wel wat tekortkomingen en in sommige gevallen kon je beter terecht bij de concurrentie. In de nieuwe 530 zijn de meeste pijnpunten weggewerkt. Rob’s opmerkingen over de mtb-bundel onderschrijf ik volledig. Die mag je dus even in zijn review lezen als je daar naar op zoek bent. Afgelopen maanden gebruikte ik het apparaat zowel op de mtb als op de racefiets, mijn bevindingen tot nu toe ….

Sneller en slimmer

Eerst maar eens een rijtje enigszins saaie specificaties. De Edge 530 heeft een veel snellere processor dan de 520, het scherm is groter geworden (nu 2,6″), de batterij gaat langer mee, wifi wordt nu ondersteund, net als Bluetooth Smart sensoren. Daarnaast heeft de software een aantal verbeteringen gekregen.

Het fijnste is wel de snelheidsverbetering. Het apparaat start echt binnen een paar seconden op en routes worden razendsnel geladen. Hiermee wordt het grootste pijnpunt uit de vorige versie weggehaald. Het scherm is prima. Geen touchscreen, zoals zijn grotere broer, de 830. Bediening gaat via knoppen op de zijkanten.

Met de gebruikersinterface van Garmin heb ik al jaren een moeilijke verhouding, het kan aan mijn geestelijke vermogens liggen, maar de concurrentie bewijst toch dat het simpeler en intuitiever kan. Dat is ook in deze nieuwe versie nog steeds het geval. Naar sommige opties zoek je je een breuk en wanneer je nu welke knop moet indrukken blijft ook lastig te onthouden. Zo vind ik het erg jammer dat de routes uit Strava in een aparte IQ-app staan, en niet gewoon tussen de Garmin-routes. Twee plekken voor routes op 1 apparaat, beetje gek. Ik gebruik ook Komoot om routes in te laden, dat werkt ook via een IQ app, ook lekker snel trouwens. Simpelweg via je telefoon een GPX file op het apparaat zetten zoals met bijvoorbeeld Wahoo kan, is nog steeds niet mogelijk bij Garmin.

Dat ik het apparaat niet gewoon in 1x uit kan zetten, maar altijd nog moet kiezen tussen slaapmodus, anti-diefstalmodus of ‘echt uit’ irriteert me ook echt mateloos. Maar alles went en dit soort kleinigheden zijn natuurlijk zeker geen reden om de Garmin links te laten liggen.

Navigatie en Climbpro

Zoals gezegd worden routes razendsnel geladen. Ook tijdens het fietsen werkt alles (meestal) als een zonnetje. Dankzij prima kaarten en turn-by-turn aanwijzingen vind je zelfs in de drukste steden je weg. Het laden van die routes doe je via de Connect app op je telefoon, of via een kabelverbinding met je computer. Een hele gave toevoeging is de Climbpro optie. Als je een route hebt geladen kijkt Garmin of daar bergen in zitten. Aan de hand van een aantal waardes wordt gekeken wat wel en wat niet als klim telt. Je krijgt dan bij het starten van de route een overzicht van het aantal klimmen en je ziet bij iedere klim het profiel. Tijdens de klim zie je waar je zit, hoeveel hoogtemeters je nog moet en hoeveel klimmer er daarna nog komen. Leuk en heel nuttig, zo weet je hoe je met je krachten om moet gaan. Jammer is wel dat het niet heel accuraat is, zo kreeg ik geregeld te zien dat ik boven was, terwijl ik nog een meter of 40 moest. En bij sterk wisselende percentages zit de Garmin er steevast een paar procent naast omdat de meting altijd even achter de feiten aanloopt. Het is vooral voor de moraal funest als je 3% ziet staan terwijl je op je lichtste verzet aan het harken bent. Maar over een hele rit/klim gezien is dit een toffe toevoeging die ook nog eens nuttig is.

Eén van de weinige belangrijke verschillen tussen de 830 en de 530 is het ontbreken van de de mogelijkheid om naar een adres of POI toe te navigeren. Dat kan op de 830 wel, de 530 heeft die optie dus niet. Gebruik je dat vaak, dan zit je dus vast aan de grote broer, of een ander merk.

Minder nuttige features?

De eerste keer dat ik met de Edge 530 op de mtb een beetje airtime had, kreeg ik plotseling op het scherm een melding dat ik een mooie sprong had gemaakt. Speciaal voor de mtb zijn er functies die je airtime meten, samen met de Flow en Grit. Het moet iets zeggen over hoe goed je de trails over gaat. Wat mij betreft zijn dit vooral ‘gebbetjes’ waar ik niet veel aan heb. Hetzelfde geldt voor de GroupTrack functie. Mocht je met een aantal vrienden gaan fietsen die ook een Garmin hebben, zou je van elkaar kunnen zien waar je zit. Zijn er mensen die dit echt gebruiken?

Misschien niet nuttig, maar wel leuk is de Live Segment functie. Daarmee zie je hoeveel seconde je achter de KOM ligt, of voor, met daarbij de naam van degene die op dat moment voor of achter je ligt in de klassementen. Werkt voor mij als de spreekwoordelijke rode lap op een stier.


Even een productfoto, ik had geen tijd om tijdens mijn KOM-attack zelf foto’s te maken 😉

Ongevalsdetectie

Zeker nuttig is de ongevalsdetectie optie. Bij een onverwachts schuivertje op de mtb begon de Garmin flink te piepen. Binnen een aantal seconden moet je dan een knop indrukken, want anders gaat er een berichtje met je laatste locatie naar je veiligheidscontact. Daarvoor moet natuurlijk wel je telefoon met de Edge verbonden zijn. Bij mij was alleen mijn ego beschadigd, dus het alarm mocht uit, maar mocht er iets ergers aan de hand zijn, is dit een mooie uitvinding. Hetzelfde alarm kun je ook instellen als je je fiets even buiten het café zet voor een bakkie of een plasje. Als iemand aan je fiets zit gaat er een alarm af én krijg je een melding op je telefoon. Tenminste, dat is de bedoeling. Op mijn telefoon gebeurt er niets, de Garmin piept er wel lustig op los. Als het op jouw telefoon wel werkt kun je snel je broek ophijsen en naar buiten rennen op je fietsschoentjes 😁.

Meten is weten

Fietsen is meer dan klimmen en koffie drinken. De Garmin is overal voor in. Wil je serieus trainen? Dat kan dankzij ondersteuning voor trainingsprogramma’s, geavanceerde functies voor het berekenen van je herstel en nieuw in dit model is dat ook wordt bijgehouden hoeveel je moet drinken en eten. Daarbij worden allerlei factoren meegenomen, met daarin meegewogen uiteraard de temperatuur en de geleverde inspanning. Je kunt ook meldingen instellen die je een seintje geven als je iets moet eten of drinken. Voor veel fietsers een uitkomst….ik ben er ook zo één die vaak te weinig drinkt onderweg.

Natuurlijk zijn alle standaard fietscomputerfuncties aanwezig, net als een barometer voor de hoogtemeting, een thermometer voor de temperatuur en de mogelijkheid om vermogensmeters/indoortrainers/elektronische schakelgroepen te verbinden.

Je kunt je dagen lang vermaken met het instellen van profielen en het bepalen van welk van de tientallen datavelden je op welk scherm je wilt tonen. Dat kun je onderweg ook nog wijzigen via het menu en de knoppen. De batterij gaat inderdaad lekker lang mee en wil je echt lang op pad kun je een externe krachtbron aansluiten. Ook Garmin’s eigen externe batterypack is te gebruiken.

Perfect apparaat?

Hebben we nu dan eindelijk de perfecte fietscomputer gevonden? Nou, nee. Perfect is ie niet. Ik heb twee keer meegemaakt dat het apparaat onderweg vastliep en uit zichzelf opnieuw opstartte. Bij terugkomst uit de Alpen heeft het toestel eens een hele rit in de polder volgehouden dat ik op ruim -1oo meter hoogte (diepte) reed. Het is ook twee keer gebeurd dat ik gewoon geen verbinding met mijn telefoon meer kon maken (Samsung S7 en A50). Tig keer opnieuw opstarten hielp niet. Het apparaat vergeten en de verbinding opnieuw leggen betekent ook van alles opnieuw instellen in de app, best vervelend.


Min 146 meter hoogte?!

Conclusie

Het onderweg maken van routes werkt bij de concurrentie nog steeds makkelijker, al is dat met 3th party apps uit de IQ store wel op te lossen. En de interface vind ik nog steeds niet heel intuïtief. Kaarten in-/uitzoomen is bijvoorbeeld niet heel simpel. Garmin heeft er een handje van weinig functionaliteit toe te voegen aan bestaande apparaten. In plaats daarvan komen ze gewoon met een nieuw apparaat en mag je opnieuw in de buidel tasten. Wahoo, Polar én Lezyne deden dat afgelopen jaren netter. Die hebben via firmware updates veel functionaliteit toegevoegd en bugs opgelost die ook hun oudere apparaten sterk verbeterde.

Maar eerlijk is eerlijk. De nieuwe Garmin Edge 530 is één van de beste en snelste fietscomputers die je op dit moment kunt kopen. Met een stevige mount en als je voor de mtb-bundel gaat ook nog een beschermhoesje, afstandsbediening en een snelheidssensor. Of je kiest de performance bundel met hartslagsensor en snelheid/cadanssensor.

De basis-uitvoering van de Edge 530 koop je voor €299 euro. Bijvoorbeeld bij Futurumshop. Even Googlen levert soms nog wel iets voordeliger aanbieders op.

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

2 reacties op “Review: Garmin Edge 530 (met mtb bundel)

  • Vraagje aan de reviewer, kun je de kleuren van het pijltje en/of de routekleur wijzigen bij dit model?

    Tot in ieder geval vorig jaar op de Bikemotion kon dit op alle modellen van de Edge serie niet. Ik heb het toen voor het laatst nagevraagd bij Garmin en zelf riepen ze direct dat dat natuurlijk kon en en werd een Edge 1030 gehaald het te demonstreren. Helaas kwamen ze er al snel achter dat dat dus niet mogelijk was en na meerdere telefoontjes ter plekke met productmanagers en technici was de conclusie dat het op alle auto/wandel/motor navigatie apparatuur die ze aanbieden kan….behalve de Edge serie voor de fiets. Ik kreeg (de zoveelste) belofte dat dit snel toegevoegd ging worden in komende updates. Helaas vziw is het er nog niet gekomen.

    Waarom zoveel moeite om zoiets schijnbaar simpels? Nou ik ben kleurenblind en zie precies het verschil niet tussen het pijltje de te volgen actieve route en hoofdwegen (allemaal in de blauw/cyaan hoek) :(. Ja in goed licht onder de optimale kijkhoek zie ik het met moeite. Op de racer was het in de praktijk gewoon maar gokken welke afslag ik soms moest nemen, wat in het gunstigste geval 50/50 was.

    Navigeren met mijn huidige Wahoo Element Bolt is een verademing ondanks het zwart-wit scherm. Ik kan iig nooit de kleuren verkeerd zien!

    Dus vandaar de vraag namens vele andere kleurenblinde fietsfanaten 🙂

  • De onbetrouwbare gradient data zouden ook wel eens een andere oorzaak kunnen hebben dan achter lopen. De 820 heeft al maanden lang problemen die door Garmin geloof ik ontkend worden. Die van mij gaat iig retour en ik ga eens goed nadenken om op ander merk over te stappen. Wat met meerdere sportdisciplines, fietsen (5) en sensoren (10? 12?) een hoop gedoe is.

Geef een reactie

Inloggen