14 augustus 2019 | Edwin Haan

Cube toont de 2020 racefiets collectie

Het embargo is er af, we mogen schrijven over de nieuwe collectie van Cube, modeljaar 2020, halleluja. In dit artikel focussen we op de collectie racefietsen. Nieuwe vormen, nieuwe kleurstellingen, veel SRAM en voor iedere ‘fiets-subcategorie’ wat wils. Ook elektrisch, daar komen we later nog wel eens op terug.

Cube Litening C:68X Race, € 4.499

De racefiets met de meeste vernieuwingen is de CUBE Litening C:68X. We zagen hem al tijdens de Tour de France bij Team Wanty-Gobert. De cockpit is zoveel mogelijk geïntegreerd in de rest van het frame, om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. Uiteraard ontwikkeld met Computer Fluid Dynamics en windtunneltesten, zoals alle grote merken tegenwoordig doen. De C:68X komt afgemonteerd met SRAM’s AXS 2×12 groep en een set carbon wielen van Cube’s huismerk Newmen. De Aerium familie van Cube stond model voor deze nieuweling.

Alle kabels gaan netjes binnendoor en ook de montagepunten voor cadans en snelheidsmeters zijn geïntegreerd. De voorderrie nok kan er af en de bidons zijn op verschillende posities te monteren. Er passen 28mm banden tussen de buizen. Deze C:68X Race weegt 7,7 kilo. Naast dit model zijn er ook nog de Pro, SL en SLT. Geen fietsen voor appeltaarttochten, gaan met die banaan is hier het devies.

We konden er een poosje terug al eens mee rijden, Menno’s indrukken vind je hier: fiets.nl/2019/07/03/nieuw-cube-litening-c68-x/

Cube Agree C:62 SLT,  € 3.699

De criteriumtijger, de Agree C:62 SLT. stijf, licht en met de SRAM Force eTap AXS groep afgemonteerd. Verder een stuur en stuurpen van carbon, smalle carbon zadelpen, en Newmen wielen waar Conti GP5000 banden omheen zitten. De slanke buizen van de achtervork zorgen voor enige flex en dus comfort. Met een zadelpen met kleine diameter en geïntegreerde zadelpenklem. Een interne kabeldoorvoer zorgt voor een strak en opgeruimd uiterlijk. Dit is het duurste model uit de Agree-lijn. Er zijn ook nog de SL en de Race versies. De SLT weegt 7,4 kilo en deze is er ook nog in het Shiny zwart.

Cube Cross Race C:62 SLT, € 3.499

Crossen of gravelen? Het kan allebei met de Cross Race C:62 SLT, maar het is wel de bedoeling dat je het een beetje rap doet. Een fiets gebouwd om snel te gaan. Met ruimte voor dikke banden, maar verder zo licht mogelijk. Kabels gaan aan de voorkant naar binnen, dus geen schurende modder tussen de kabels en je frame. Standaard met een 1×12 Force groep van SRAM. Carbon Newmen wielen zorgen dat je snel kunt optrekken na iedere blubberbocht. Ook de zadelpen en de cockpit zijn van carbon, het levert een totaalgewicht van 7,7 kilo op.

Cube Attain GTC SL,  € 1.999

De Attain is Cube’s Gran Turismo fiets. Voor lange dagen in het zadel, met een niet al te lange reach en een wat hogere balhoofdbuis. Met een frame en vork van carbon, flexstays, dunne zadelpen is hij comfortabel, zeker als je er 28 mm banden in hebt. Maar verder is hij zeker gebouwd om lekker levendig te reageren, ondanks de 8,6 kilo die hij op de weegschaal legt. Afgemonteerd met een mix van Ultegra en 105, beide van Shimano. Fulcrum Racing 77 wielset zorgen voor het rollende gedeelte.

CUBE AXIAL WS C:62 SL, € 2.499

De snelle damesracer van Cube is ook vernieuwd voor 2020, de Axial WS. Met een Ultegra 2×11 groep, carbon frame, stijf in het bracket en comfortabel aan de achterkant dankzij de slanke achtervork. Verder schijfremmen met 12mm steekassen en snelle bandjes van Continental om de wielen. Hij weegt 8,3 kilo en is leverbaar in 4 maten. Dit is het topmodel uit de Cube damesracefiets collectie. Je kunt ook nog kijken naar de aluminium modellen zoals de GTC SL, GTC Pro, WS Pro, WS Race en standaard WS.

CUBE NUROAD RACE FE, € 1.599

De Nuroad is gemaakt voor wie niet kan kiezen. Asfalt? Grind? Bospaadjes? Het kan allemaal. De geometrie komt uit de Attain-collectie, de maatvoering is zoals bij de crossfietsen. Met een licht alu frame en carbon vork, dikke G-One banden, Shimano’s nieuwe GRX 2×11 gravelgroep en een cockpit uit eigen huis, specifiek ontworpen om tijdens lange ritten maximaal comfort te bieden. Zonder spatborden passen er 40mm banden in. Met spatborden, zoals in dit FE model dat ook een achterdrager heeft, houdt het op bij 35mm. Er zitten dan ook mooie Supernova lampen op. Alle kabels gaan binnendoor, dus no worries als je geregeld door de blubber jaagt.

CUBE NUROAD WS, € 999,-

De Nuroad is er ook in deze damesuitvoering. Dan met een mix van 2×10 speed Tiagra en mechanische Spyre schijfremmen van Tektro. Het frame van aluminium, de vork van carbon. Ook hier 40 mm dikke Schwalbe banden, zodat je iedere ondergrond aan kunt.

Meer info: cube.eu/nl/2020/bikes/road/road-race/

Gerelateerd

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Één reactie op “Cube toont de 2020 racefiets collectie

Geef een reactie

Inloggen