Lekker Italiaans, zo’n Titici. De onvermijdelijke driekleur op de zitbuis, een mooi schildje op de balhoofdbuis van een super lichtgewicht frame. De Flexy in geteste maat XL komt maar net op 10 kilo. Compleet, inclusief lucht in de bandjes.

Bij Titici draait alles om maatwerk. Wij testen een ‘standaard’ geometrie maar met hetzelfde gemak passen ze de balhoofdhoek of bovenbuislengte voor je aan. Dat alles zonder meerprijs. De klant is koning en dus kun je, mede door de toegepaste ‘tube-to-tube’ methode in feite alles aan de voorste driehoek aanpassen. Deze Flexy ziet er op het eerste gezicht al rap uit. Een lekkere old skool geometrie, vrij steil balhoofd en het zadel lekker ver achter het bracket. We schuiven het zadel dan ook volledig naar voren om de lengte van de bovenbuis wat te compenseren en laten tevens de stuurpen zakken. Klaar om te racen. En dat racen lukt wel met dit ding. Wow, wat een raket! De Flexy, met zeer fraaie carbon rocker link is knalstijf. Aanzetten voelt alsof je met een racefiets onderweg bent. Bergop kun je de cranks heerlijk rondmalen alsof je en danseuse de Alpe aan het beklimmen bent. Pantani op noppenbanden! De luxe carbon Alchemist-wielset draagt daar zeker ook aan bij. Bijzondere wieltjes blijven dat toch!

Buigen of barsten

De flinterdunne bovenbuis is in eerste instantie ontwikkeld om extra comfort te generen. Leuk bij de hardtail, en bij dat model ook merkbaar bovendien. Bij deze fully merk je daar niets van. Het is in dit geval dan ook niet meer dan een mooie design feature. Het volledig geveerde frame heeft een achtervork welke is gebouwd uit één stuk. Nog meer stijfheid. Twee grote holle scharnierpunten boven het bracket en centraal in het midden van de link zorgen eveneens voor een stevige constructie. Grote lagers zijn altijd goed. Zeker als het de levensduur betreft.

De vering is zeer progressief en werkt het prettigst met relatief weinig druk in de Monarch- demper. Echt heel fijngevoelig is het systeem niet. Finetunen is dan ook wat lastig doordat verschillende setups maar beperkt een ander gevoel geven. Aan de voorzijde geeft een zeer soepele Sid een stuk meer feedback. De goed functionerende lockout hendel gebruiken we veel tijdens de korte beklimmingen die we op ons testparcours tegenkomen. Het niveau van afwerking van de Titici is zeer hoog. De kabelloop is fraai en nergens schuren deze langs het frame. Lagers zijn goed en het frame zit strak in de lak.

Door het gekozen veersysteem is er maar één bidonhouder mogelijk. Dat is dan misschien ook wel het enige negatieve dat we over de Flexy kunnen bedenken. Het is natuurlijk bijzonder dat je een volledig geveerd carbon frame volledig op maat kan laten maken. En dat ook nog in Europa. Titici is dan ook wel een merk voor de fijnproevers. We dromen al over een modelletje met een wat luier balhoofd en langere reach. Vol gas!