2 augustus 2019 | Menno Grootjans

Review: Rose Pro SL 105

Er zijn nogal wat merken in Duitsland die racefietsen aanbieden. Het meest populaire en bekend  is ongetwijfeld Canyon uit Koblenz. Een kilometer of tweehonderd naar het noorden ligt Bocholt; daar zetelt de firma Rose.

‘Räder’

Het heeft een uitgebreide webshop en een zeer nette echte winkel. Naast racefietsen, MTB’s en e-bikes van het eigen merk kun je daar ook terecht voor kleding en accessoires. Maar hier gaat het over deze glanzend rode racer. Rose Bikes verkoopt eigenlijk alleen maar ‘custom’ fietsen. Het hecht zeer veel waarde aan de juiste maat en afmontage. Logisch natuurlijk, maar in deze snel veranderde tijden waar klanten steeds minder tijd en geduld lijken te hebben en concurrenten wel compleet gemonteerde ‘räder’ verkopen is het zaak om mee te gaan. En dus is er een selectie ‘Bike Now’ modellen. Fietsen die grotendeels voor gemonteerd zijn en in principe zo de weg op kunnen.

Pro SL

Waaronder deze Pro SL. De aluminium opstapper binnen Rose. In 2016 voorzien van een nieuw frame met ‘dikke’ onderbuis heeft een wat modernere look gekregen. Niet meer vooral rond, maar taps toelopend naar de balhoofdbuis en het bracket. Daarnaast is de aansluiting van de achtervork een centimeter of vijf naar beneden verplaatst. De kabeldoorvoer door de balhoofdbuis is gelijk aan het oude model, maar aan de onderzijde lopen de twee derailleurkabels net wat anders. Gebleven zijn het bracket met de pressfit lagers en de doorvoer van de remkabel door de bovenbuis. Vooraan stuurt een lichte full carbon voorvork je de goede kant op. Mooi: de Pro SL is er maar liefst in acht maten. Tot aan 65 centimeter!

105

De Pro SL is er in het rood en zwart. De afmontage die Rose heeft geslecteerd is die van de Shiman0 105 groep. En dan de vorig jaar geïntroduceerde 11-speed 7000 105. Die ziet er bijna hetzelfde uit als de Ultegra 8000 en schakelt net zo snel. ‘105’ is eigenlijk altijd goed. Daarnaast heeft Rose voor delen van Ritchey, Mavic en Selle Italia gekozen. Bij ‘Bike Now’ is de Pro SL standaard afgemonteerd met 50/34, 11/32, lange slag GS 105 achterderailleur en een Road Streem II ‘ergo’ stuur. Dit is gedaan op basis van alle eerdere bestelde fietsen; de meeste fietsers kiezen ook bij de custom modellen voor deze ‘bak’.

1100 euro

Wat krijg je voor zo’n 1100 euro? Meer dan je zou verwachten. Technisch is die prima in orde. We reden op een 57er. 1500 gram voor het frame, de vork weegt 350 gram, compleet 8,50 kilo. De torsiestijfheid is met 153 nm heel hoog wat garant staat voor een hoge stabiliteit. De geometrie is meer ‘marathon’ dan ‘criterium’: bovenbuis 558 cm, staande buis 535, ztihoek en balhoofdhoek respectievelijk 73,5 en 72,5 graden en stack en reach 558 en 389. Bij de 57 past ook de 18 centimeter lange balhoofdbuis. Mede door het Ritchey stuur zit je daardoor wat minder diep en uitgestrekt dan op een pure ‘knal’ fiets. Maar zo’n ‘knal’ fiets is dan weer vooral voor pure wedstrijdrijders. Strak sturen kan prima met de Pro SL. Voor wie? Voor iedereen die valt voor ‘rood’(of zwart), graag wil fietsen en zich totaal geen zorgen wil maken over zijn of haar materiaal. O ja: het is 1117 euro om precies te zijn. De Pro SL is er trouwens ook met schijfremmen voor circa 400 euro meer. www.rosebikes.nl

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

6 reacties op “Review: Rose Pro SL 105

  • DHL is idd ruk. Maar nu de eerste ritjes gemaakt en wat een topfiets. heb zelf de rode fiets met 105 groep en schijfremmen. echt een prachtige afwerking.
    echt een aanrader om deze fiets te bestellen als je wat geduld heb.

  • Gerard, dat is een mindere kant van ‘direct’ kopen… geen dealer ertussen die het kan oplossen… en de wachttijden zijn lang op dit moment ( en yep, bij bedrijven als DHL en UPS gaat ook wel eens wat mis…)

  • Nuttige beschrijving. Het zijn precies de overwegingen die mij hebben doen besluiten om deze aan te schaffen: de prachtige afwerking van het frame, de full carbon vork, Shimano 105 en de fraaie geometrie met verlaagde seat stays. Maar ik zit er nu al weken langer op te wachten dan de beloofde levertijd en de klantenservice van Rose is ruk want maakt zich er eenvoudigweg van af door DHL de schuld te geven. Gevalletje kastje/muur waar je als klant niet blij van wordt…

  • Klopt! Ook door het nieuwe logo oogt die lekker modern! Wat is zou doen: een ander stuur en een meer ‘high end’ wielsetje. Maar dat is dan weer heel persoonlijk.

  • Mooie fiets. Biedt eigenlijk alles wat je echt nodig hebt. Persoonlijk vind ik deze Rose een beter aanbod dan de concurrerende en vergelijkbare eveneens knalrode Canyon. Het frame van deze Rose is veel mooier afgewerkt.. Mooie glad afgewerkte lasnaden i.p.v. lelijke lasrupsen.

Geef een reactie

Inloggen