20 juli 2019 | Michael Kerkhof

Getest: ABUS AirBreaker, de superlichte helm van Movistar

In het voorjaar werd door ABUS de AirBreaker aan pers en publiek voorgesteld. De afgelopen maanden konden wij het nieuwe paradepaardje van ABUS mooi uitproberen en kwamen we tot de conclusie dat het na de GameChanger inderdaad nog iets beter kan. De review lees je hieronder.

ABUS

ABUS kent iedereen wel als slotenmaker, maar sinds 2015 is het Duitse bedrijf ook actief in de helmen. Hoewel ABUS dus nog maar vier jaar actief is in het profpeloton, kunnen we niet meer om het Duitse bedrijf heen. Vorig jaar mocht ik de GameChanger uitproberen en was ik daar erg enthousiast over. Het vorige topmodel is een fijne aerohelm met dito ventilatie. De AirBreaker moet wel heel goed presteren om het beter te doen.

De GameChanger en AirBreaker komen aardig overeen. Op het eerste gezicht lijken de helmen heel erg veel op elkaar, al is het grootste verschil wel met het blote oog duidelijk waar te nemen: de ventilatiegaten. De GameChanger heeft een nagenoeg dichte bovenschaal en de AirBreaker is juist erg ‘open’. De ventilatie van de GameChanger was al heel erg goed, dus door het weglaten van de nagenoeg dichte schaal zou het alleen maar beter moeten worden..

Dat is deels waar. Door het ‘openen’ van een helm komt er ook meer zonlicht en buitenwarmte de helm binnen. Daar heeft ABUS wat op bedacht. Op de bovenkant van de helm zit er een soort honingraat waardoor het zonlicht een beetje geblokkeerd wordt zonder dat het ten koste gaat van de ventilatie. Door ABUS wordt dat systeem het Multispeed Top Grid genoemd. Bij lage snelheid wordt de warmte beter afgevoerd en als het harder gaat moet het voorkomen dat de interne luchtstroom wordt verstoord.

ABUS AirBreaker 2019
De achterkant van de helm met ruimte voor mensen met langer haar.

ABUS AirBreaker 2019
Een ‘honingraat’ op de bovenschaal.

De helm heeft zeven ventilatiekanalen en 24 ventilatiegaten. Met het Zoom Ace Fit System verstel je de helm helemaal op jouw maat. De helm is zowel horizontaal als verticaal te veranderen. Voor mensen met lang haar is er ook genoeg ruimte om een staart kwijt te kunnen. De ‘FlowStraps’ zijn niet extreem lang en erg dun. Met een simpele klik bevestig je de helm onder je kin.

Specificaties:
– 24 ventilatiegaten, 7 luchtkanalen
– Zoom Ace verstelsysteem
– FlowStraps
– Ford Aircooling Technology
– Gewicht: 220 gram (maat M)
– Maten: S (51-55), M (52-58) en L (58-62)
– Verkrijgbaar in 12 verschillende kleuren
– Ruimte om bril (voor en achter) weg te steken
– Adviesprijs: €249,95, onder andere hier te bestellen.

Lichtgewicht

Dit is echt zo’n helm waar je blij van wordt. De AirBreaker is dan weliswaar geen typische aerohelm, maar toch ziet het er onwijs snel uit. Bij het oppakken van de helm viel mij direct het lichte gewicht op. Een blik in het labeltje van de helm leerde mij dat de helm volgens Abus 220 gram weegt, op de weegschaal kwam ik uit op 212 gram. Dat is mooi meegenomen.

ABUS AirBreaker

Iedere helm is anders, maar toch is het leuk om de AirBreaker met de GameChanger te vergelijken. Zoals eerder vermeld zijn er namelijk niet heel veel verschillen. Het verstelsysteem is bijvoorbeeld hetzelfde, de FlowStraps (waarbij in het kader van ‘alles-voor-de-aerodynamica’ de voorste riempjes zijn dubbel gevouwen) zijn nog altijd aanwezig en er is ook bij de AirBreaker genoeg ruimte om je bril weg te steken. Toch zijn er bepaalde dingen anders.

De padding zit met een knop vast aan de binnenschaal van de helm. Met een simpele draai aan die knop en de twee zijkanten van het retentiesysteem maak je de kussentjes los en kun je het eventueel wassen of vervangen. Er is geen klittenband of iets dergelijks gebruikt, om zo de luchtstroom te bevorderen. Het gaat immers om de details. De FlowStraps zijn daar ook een goed voorbeeld van. Ze zijn ietwat aan de korte kant ter hoogte van mijn oren, maar ik ondervind er geen hinder van. Wel kan ik mij goed voorstellen dat het niet bij iedereen goed zit.

ABUS AirBreaker
De FlowStraps zitten hoog, maar dat is niet hinderlijk.

De ventilatie van de helm is top. Van alle kanten voel je de wind door je helm gaan, zonder dat het naar mijn gevoel inlevert aan aerodynamica. In combinatie met het lage gewicht levert de AirBreaker je ongetwijfeld veel plezierige ritjes op. Als je met enige regelmaat de warme oorden opzoekt om een heerlijk stuk te fietsen is de AirBreaker een fijne metgezel. Eigenlijk

Verbeterpunten?

Kan er iets beter? Nou, bijna niet. Er is ten opzichte van de GameChanger een stuk minder materiaal gebruikt, zoals op de bovenschaal goed te zien is. Dat heeft als gevolg dat het gewicht met 50 gram is afgenomen, en dat voel je echt. De helm beschikt over het CE-keurmerk en voldoet dus aan de veiligheidseisen, maar het ontbreekt aan een veiligheidssysteem als MIPS. Is dat erg? Nee, want dan was de helm ook een stuk zwaarder geweest en waren we misschien iets minder lyrisch. Eventueel zou de padding iets dikker mogen, al heb ik nog geen moment last gehad van vervelende drukpunten.

Alejandro Valverde 2019
Niemand minder dan wereldkampioen Alejandro Valverde met de AirBreaker.

Eigenlijk valt er niets te klagen over de AirBreaker. Met een fijne ventilatie, laag gewicht, strakke uitstraling en verstelsystemen zonder poespas is het een van de fijnste helmen waar ik ooit mee gereden heb. Je moet er wat voor neerleggen (€249,95), maar dan heb je echt een pareltje in huis. De helm is overigens in twaalf verschillende kleurstellingen verkrijgbaar. Keuze zat om te matchen met je outfit, dus.

Plus- en minpunten:

+ Goede ventilatie
+ Lichtgewicht
+ Strak uiterlijk
+ Zit als gegoten

– Nog niet achter gekomen


Richard Carapaz, de winnaar van de Giro, met de AirBreaker.

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen