17 juli 2019 | Michael Kerkhof

Getest: GORE C7 Race Jersey en Long Distance Bib

In samenwerking met niemand minder dan Fabian Cancellara is door GORE de C7-lijn ontwikkeld. Om in zo’n shirt en bib te rijden moet je aardig wat centen over hebben, maar is dat het ook waard? Wij zochten het uit!

GORE

GORE staat voor kwaliteit en weinig poespas. Al jaren maak ik met veel plezier gebruik van GORE-spullen, waarbij mij telkens de kwaliteit opvalt. Ik vind het leuk om in opvallende kleding te sporten, maar dan moet het kwalitatief natuurlijk wel in orde zijn. Daar schuurt het vaak. Bij GORE betaal je gewoon voor wat je krijgt.

Eind 2018 werd de samenwerking met Cancellara aangekondigd. Gezien zijn ervaring is het geen onverstandige keuze van GORE om de expertise van de Zwitserse grootheid te gebruiken. In zijn imposante carrière heeft Cancellara aardig wat kledingmerken versleten en weet hij maar al te goed wat acceptabel is en wat niet.


Fabian Cancellara met de C7-kleding van GORE.

Bij het ontwikkelen van de bib is alles om de zeem gebouwd. Het is belangrijk dat de zeem ten alle tijden goed blijft zitten, en dat heeft GORE als uitgangspunt genomen bij het uittekenen van de C7-bib. Zowel in de bochten als op het vlakke moet de zeem functioneel op zijn plek blijven, door GORE het Central Torso Architecture genoemd. Daarbij is uitgegaan van een snelheid van 40 km/h. Het gebruikte materiaal is in vier richtingen rekbaar, wat betekent dat de broek altijd met de renner/renster blijft meebewegen zonder dat hij/zij aan spierkracht inlevert. Mooie marketingpraat, maar als het alleen functioneel is bij een snelheid van 40 km/h is het voor weinig wielrenners weggelegd.

Het ‘kruispunt’ van de wielerbroek hangt laag en de bretels zitten lekker los. Ongetwijfeld had Cancellara in het verleden last van té strakke bretels, want daar is veel aandacht aan geschonken. De bretels zijn overigens uitgerust met een siliconen strip, waardoor het – ondanks dat het wat losser is – wel op zijn plek blijft zitten.

GORE C7
De bretels ‘plakken’ op je ondershirt.

De C7 Race Jersey is niet gemaakt voor koffieritten. Het strakke shirt is geschikt voor wedstrijden, trainingen onder hoge intensiteit en tochten in de volle zon. Er is hoogwaardig materiaal gebruikt om de renner zoveel mogelijk bewegingsvrijheid in het shirt te geven. Bij het ontwikkelen van het shirt stond het ademend vermogen en de zweetafvoer centraal. Wat opvalt is dat de mouwen – inclusief siliconenstrip – iets langer zijn dan normaal.

De hele outfit is naar Cancellara’s smaak gemaakt. “Wijde bretels, een laag kruispunt en zo min mogelijk stiksels langs de dijen; zo ziet Fabian het graag. Het shirt is uitgerust met langere mouwen, iets wat goed past bij de moderne wielermode. De collectie bevat GORE’s kennis en technologieën gemixt met de ervaring van Olympisch kampioen Cancellara. Of je nu een renner uit de WorldTour bent of enkel lange ritten wil maken in de zomer, elke renner haalt zijn voordeel uit het Pro Race Concept”, vertelt GORE.

Specificaties:
– Ontwikkeld met Fabian Cancellara;
– Shirt: 78% Polyamide en 22% Elastaan;
– Broek: 70% Polyamide en 22% Elastaan;
– Goede vochtafvoer, ademend en een sneldrogende zeem;
– GORE Windstopper-technologie gebruikt
– Reflecteert
– Shirt met drie 3D-gevormde zakken en extra ritssluiting
– Maten: S t/m XXL
– Prijs C7 Race-shirt: €179,95
– Prijs C7 Long Distance-broek: €199,95
– Meer informatie vind je hier.

Wat zwart is moet zwart blijven

“Waarom trek je iets zwart aan? Het is 35 graden!” Ik heb de kleding al een tijdje in mijn bezit en ben tot nu toe erg tevreden. Het is half juni en in Nederland vallen de mussen dood van het dak. Als de zon ook maar een beetje schijnt, wissel ik mijn zwarte kleding maar al te graag in voor iets kleurrijkers. In het zwart rijden als de zon volop schijnt is vragen om problemen, zo werd er vroeger gezegd. Maar tegenwoordig is de techniek zo vooruit gegaan dat dat geen problemen meer mag opleveren, toch?

GORE C7

De grootste wielerploegen op aarde rijden in het zwart. Team Sky reed jarenlang met een volledig zwart tenue in de warmste maand van het jaar de allerbelangrijkste wedstrijd ter wereld. Heeft dat ooit voor problemen gezorgd? Nauwelijks, althans… ik herinner mij een foto van een verbrande Chris Froome. Wielerkleding is soms iets té dun..

Maar goed, terug naar het verhaal. Terwijl het buiten bloedwarm is, trek ik mijn zwarte kloffie aan. Volgens GORE is de kleding ideaal om onder warme omstandigheden te dragen, dus moet dat uiteraard getest worden. De zweetafvoer zou volgens het Amerikaanse bedrijf optimaal zijn en het ademend vermogen nagenoeg perfect. Na een rit van drie uur in de volle zon kan ik dat meer dan beamen.

“Als ik de GORE-kleding aantrek voel ik mij heel even prof”

Eigenlijk heb ik helemaal niets te klagen over de C7-lijn. De prijs is aan de hoge kant, maar daar krijg je wel een ongekend staaltje vakwerk voor terug. De kleding zit heerlijk strak, sluit mooi om je lichaam en heeft op de juiste plekken rubberen strips zitten om alles op zijn plek te houden. De broekspijpen blijven keurig zitten, de mouwen wapperen niet en de bretels hangen perfect om je schouders. Daarnaast ziet de kleding er op en top soigné uit. Ik heb niet de benen van Fabian Cancellara en al helemaal niet de erelijst van hem, maar als ik de GORE-kleding aantrek voel ik mij heel even prof. Heel even, want als er een viaduct opdoemt schiet de kramp al in mijn kuiten.

De Long Distance broek zit erg fijn. De zeem is mij goed bevallen en door de fijne bretels overweeg ik om voortaan als een Jort Kelder look-a-like door het fietsleven te gaan. Bij het aantrekken van de bib heb je niet het idee dat je je in een broek moet hijsen. Nee, de bretels zitten lekker los, maar eenmaal om je schouders wijkt het niet van zijn plaats. Er zit ook een fijne stretch in. Ook handig: een klein vakje op de achterkant, daar passen bijvoorbeeld je sleutels in.

GORE C7 GORE C7  
De achterzijde van de C7 Race Jersey. Links: het vakje op de rug, midden: de siliconen strip en rechts het resultaat.

Het is altijd lastig om een broek te testen, want het is nogal subjectief. Ik ben echter erg te spreken over de Long Distance Bib. Als je lange dagen in het zadel zit heb je een goede aan deze bib, maar ook voor kortere ritjes is het een prima hulpmiddel. De pasvorm is zeer goed en het materiaal is duurzaam en ziet er na tientallen wasbeurten nog hetzelfde uit. Het fijnste vind ik het rubberen strookje bij de broekspijpen. Geen moment is de broek omhoog geschoven. Andere merken hebben soms ook zo’n strookje toegevoegd, maar dan sluit de broek alsnog niet mooi om je benen. Hier is dat niet het geval.

Het polyamide-shirt is lekker dun en luchtig. Ook hier is de pasvorm goed. Aan de mouweinden zit hetzelfde rubber als bij de broekspijpen van de bib, waardoor het ook hier prima op zijn plek blijft zitten. De mouwen zijn wel iets langer dan normaal. Dat merk je vooral als je ’s avonds in de spiegel kijkt, want na een lange rit had ik een soort Raket-ijsje op mijn arm: wit, een beetje bruin en nog iets bruiner.


De kleding zit lekker strak en sluit mooi om je lichaam.


Alles blijft keurig op zijn plek zitten.


Net als bij de armen..

Ter hoogte van je oksel tot aan de achterzakken is er genoeg ruimte voor ventilatie. Vervelende geurtjes blijven niet snel in de kleding zitten en de zweet wordt goed afgevoerd. Van natte kleding heb ik nooit last gehad. Het shirt blijft ook mooi op je bib zitten; er zit aan de onderkant een elastische strook.

Het enige nadeel van de zwarte kleding is dat je zweetvlekken heel goed ziet zitten. Na een flinke training staat het zout op je rug en schouders, en dat ziet er niet zo heel fris uit. Maar als dat het enige probleem is.. Ik beveel de C7-kleding van harte aan, al begrijp ik dat niet iedereen €380 over heeft voor een kledingsetje.

Plus- en minpunten:

+ Goede ventilatie
+ Fijne pasvorm
+ Losse, maar goed klevende bretels
+ Strakke looks

– Prijzig, maar daar krijg je wat voor terug

GORE C7

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen