Een All-mountain fiets heeft een in hoogte verstelbare zadelpen. Een ‘dropper’. Nu zijn die er in allerlei soorten en maten. En vooral in een heel uiteenlopende prijsklasse. We combineren het beste met het betaalbaarste.

Je kunt een draadloze AXS pen van Rockshox monteren. Werkt het beste, het snelste en het makkelijkste. Nadeel, zo’n ding kost je 800 euro! Dat gaan we dus mooi niet doen. We willen iets wat te betalen is en bovenal: weinig service nodig heeft. De Reverb van Rockshox bijvoorbeeld is fraai, en handig, Want traploos te verstellen. Maar kent aan de andere kant ook veel problemen met ontluchten. Een mechanische moet het dus worden.

We rijden met de pen van X-Fusion. Gecombineerd met een hendel van Specialized. De Manic dropperpost haal je voor een ruime €200 in huis en is er in een lengte tot 150 millimeter verstelbaarheid. Ik heb de 120 millimeter versie gemonteerd. De pen werkt met een afgesloten cartridge en heeft daardoor nauwelijks onderhoud nodig. Ook zijdelingse speling is amper waar te nemen.

De pen werkt dus gewoon. Precies zoals we het willen hebben. We constateren maar één nadeel. De zadelpen moet zeer zacht worden aangedraaid. Ben je te fanatiek en overschrijd je het voorop gegeven moment dan knijp je de aluminium huls fijn en werkt de pen niet meer zo soepel als de bedoeling is.

Zoals gezegd combineren we de zadelpen met een Specialized hendel. Deze aluminium versie is niet goedkoop maar heeft een langere ‘lepel’ dan de standaard X-Fusion versie. Hierdoor is het nagenoeg een exacte kopie van een Sram shifter. Dit werkt hierdoor erg prettig.

Al met al kunnen we concluderen dat de X-Fusion Manic product is met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Vooral het feit dat je maar amper naar de pen hoeft om te kijken is een pluspunt. Het is niet voor niets dat steeds meer grote merken, zoals Specialized bijvoorbeeld inmiddels standaard X-Fusion pennen monteren.

Specialized Power

Qua zadel is de keuze snel gemaakt. We rijden een tijd met de Prologo Nago. In korte versie. Een redelijke kopie van de Specialized power waar ik al jaren probleemloos mijn kilometers mee maak. Het Prologo zadel is echter volledig plat terwijl ik behoorlijk diep zit. Het gevolg is vooral veel ongemakken. Een logische switch naar de Power is het gevolg.

Een S Works variant. Berg af zit je toch niet waardoor de carbon rail prima heel blijft en berg op scheelt dit weer wat gewicht. Ook werkt de beperkte/hardere foam vulling van de S-works beter bij mijn zitvlak van de zachtere Comp of Expert versies.