Afgelopen jaar kwam Mavic al met een volledige lijn gravel spul. Van een helm, broek en shirt tot volledige wielsets aan toe. Een aantal producten ontbraken nog om de line up compleet te maken. Tot nu. Mavic brengt carbon gravel wielen en specifieke schoenen.

Allroad Pro Carbon SL

Buiten de aluminium wielen die zowel in 700C als 650B beschikbaar zijn is er nu dus ook een carbon versie. Zijdelings stijf, verticaal comfortabel. Nagenoeg elke productpresentatie krijgen we dit te horen. Gravel is bij uitstek een segment waar je buiten stijfheid vooral zoveel mogelijk comfort wilt. Want zeg nu eerlijk, word jij graag door elkaar geschud? Dit is onder andere de reden dat de wielen worden geleverd met stalen spaken in plaats van Mavic’s Zircal materiaal wat meestal wordt gebruikt.

We trekken naar Frankrijk, In de contreien van Toulouse. Weggestopt tussen de met gras bezaaide teletubbie bergen en wijnvelden. Geen lange klimmen, enkel prettige lopers of pittige puisten. Werk voor de puncheurs. Met een setje 650B wielen in mijn tijdelijke Cannondale Topstone ben ik klaar voor het ruige werk. Mavic maakt passend bij de wielen eigen gravel banden. Echter enkel in 700C en daarom rol ik vandaag op WTB rubber.

De naven zijn voorzien van een ‘ID 360’ body. Een DT-Swiss achtig systeem met ratchets en een veer. Weinig onderhoud en geen plakkende palletjes meer zoals we jarenlang zagen terugkomen bij de Ksyrium wielen. Het 360 systeem met 40 aangrijppunten (iedere 9 graden) is lekker direct en heeft een comfortabele ratel. Wil je de achternaaf als bel gebruiken, demonteer dan de rubber afdichtring. BRRRRRRR.

De zomer is aan, een koperen ploert pal boven ons en een oplopende thermometer tot ver in de 30 graden. De eerste strepen asfalt beginnen te smelten. Tijd om offroad te gaan. Versnellen is geen probleem. De wielen zijn inderdaad behoorlijk stijf. Zeker aan de voorkant zorgt dit voor een lekker direct gevoel. De brede banden hebben redelijk wat druk nodig om niet te gaan ‘zoeken’ maar zorgen desondanks voor bergen comfort.

De carbon velgen hebben een unidirectionele afwerking. Mat zwart dus. Een binnenbreedte van 23 millimeter voor de 700C versie en 26 millimeter voor de 650B moet de banden voldoende ‘ballon’ geven. Een bollere band rolt tenslotte lekkerder door de bochten. Beide velgen zijn ‘hookless’ Er is dus geen rand meer te bekennen waar de band achter klemt. Er wordt dan ook ten allen tijde aangeraden om de set tubeless te rijden.

Dat tubeless gaat perfect met Mavic’s eigen banden wanneer we een dag later met de 700C set op pad worden gestuurd. Twee typen banden in breedtes van 30 tot maximaal 40 millimeter met als opvallendste key-feature: Geen noppen op de band, maar een profiel gesneden in de band. En dat werkt! De banden rollen rap. Over de weg, in het veld. Maar het belangrijkste, ze bieden erg veel grip. Ook in nat weer (dit mochten we een tijd terug al ontdekken toen de zomer nog iets minder aanwezig was). Een aanrader voor iedereen die graag gravel op snelheid rijdt. De rubberlaag is vrij dik en stevig. Weinig kans op een lekke band dus.

Beide wielsets zijn te koop voor €1900,- Leg je 100 euro meer neer dan krijg er een set banden bij. De rubbers zijn ook los verkrijgbaar voor €59,- per stuk. De blijft enkel de vraag over wie deze wielen gaat kopen. Want inderdaad, ze rijden fijn. En ja, de banden bieden veel grip. Maar met 1445 gram (700C) zijn de wielen niet extreem licht en ook niet uitzonderlijk bijzonder qua uiterlijk. Diverse concurrenten maken lichtere systeemwielen in 700C voor een aanzienlijk lagere prijs zoals bijvoorbeeld Scope. De markt voor luxe carbon 650B wielen is aanzienlijk minder goed gevuld en daar kunnen deze wielen dan ook wel eens een mooie upgrade voor je huidige gravel monster zijn. De komende tijd testen we verder met de brede banden en zien we hoe ze zichzelf houden tijdens lastigere dagen in het veld.