We kennen Scicon nog steeds vooral van de fietstassen. Maar sinds vorig jaar wordt de collectie fietsproducten langzaam uitgebreid. Met zadels bijvoorbeeld, en broeken. En nu zijn er fietsbrillen. Die vallen onder de Performance serie. Ik gebruikte afgelopen tijd de Scicon Aerotech. Met meekleurende glazen en een afneembare beschermrand aan de onderkant.

Hoger segment

Scicon gaat niet voor de prijskrakers bij het uitbreiden van de collectie. Het zadel was van topmateriaal met een stevige prijs en dat is bij deze Aerotech bril niet anders. De bril komt in een doos met een hele stapel accessoires. Ik kreeg er een uv-lamp bij, waarmee je de photochromatische lenzen kunt activeren. Nergens voor nodig, maar wel leuk om even te laten zien hoe snel de glazen meekleuren. Het resultaat zie je in de video hierboven.

Die lenzen komen van Essilor Sun Solutions, in mijn bril zit de SCN-XT Silver versie met een UV380 waarde. Je kunt ook kiezen voor een blauwe, rode of bronzen kleur, waarbij die laatste twee voor extra contrast zorgen. Het gebruikte materiaal is een supersterke NXT polymeer. Naast deze Aerotech is er ook nog een Aerocomfort. Het grootste verschil tussen de twee is dat de comfort twee losse lenzen heeft.

Het frame is erg robuust, het is ook geen superlicht brilletje. Maar 33 gram is prima, je voelt hem al snel niet meer zitten. In de doos verder nog een stevige bewaardoos, en een brillenzakje. Verder twee andere maten neusstukjes en witte ‘fenders’ plus 6 andere sierstukjes voor op de brilpoten. Die ‘fenders’ zijn de beschermrandjes aan de onderkant. Die zouden kunnen voorkomen dat de bril in je gezicht snijdt bij een onverhoopte val. Je kunt ze ook verwijderen, dat bespaart 2 gram, en geeft de bril gelijk een heel ander half-frame uiterlijk.

Veel ventilatie

Ventilatie is prima voor elkaar. 10 gaten in totaal, 2 onder -in de fenders-, bovenaan de lens zitten er 4 en dan nog eens 4 aan de bovenkant van het frame. De fenders zijn er in 2 uitvoeringen, Sprint en Regular. Er zit maar 1 soort in de doos. Bij mij was dat het Sprint model. Het verschil is klein, de Sprint is iets dikker aan de ‘neuskant’.

Optical adapter

Er is ook nog een frame guard/optical adapter beschikbaar. In mijn ‘persdoos’ zat die nog niet, koop je ‘m in de winkel dan zit deze er altijd bij. Die adapter kunt je over de bril zetten ter bescherming bij hele modderige omstandigheden. Of, je kunt er glanzen op sterkte in laten zetten door je opticien.

Tenslotte heb je ook nog de keuze uit de standaard lensmaat of een XL-model. Standaard is 50mm hoog, de XL voegt 5 millimeter toe.

Praktijk

Ik heb de bril zowel op de racefiets als de mountainbike gebruikt en hij bevalt me prima. Hij zit erg comfortabel. Het uiteinde van de pootjes kun je simpel wat verbuigen voor de perfecte vorm bij jouw hoofd. De neusstukjes zijn van soepel rubber dat erg prettig zit. Ze kunnen om een stangetje draaien, waardoor ze altijd in de juiste houding staan.

Meekleuren met het licht gaat rap, als heb je tijdens het mountainbiken natuurlijk wel eens zulke snelle wisselingen dat hij wel eens wat donker is als je rechtstreeks uit de felle zon onder dik bladerdek terecht komt. Hetzelfde geldt op de racefiets als je een tunneltje inrijdt. Dat nadeel heeft iedere photochromatische bril. Op de video zie je hoe snel de glazen van kleur wisselen als ik de uv-lamp er op richt. De de hoeveelheid licht die tegengehouden wordt varieert van 17 tot 80%. Ook bij een donker wolkendek had ik genoeg licht om met deze bril te rijden.


Het verschil tussen 17% en 80% in beeld.

De bril is er in 3 kleuren, en 4 lensopties. De prijs voor al dit moois is 250 euro.
Meer info: sciconsports.com/collections/performance