De Absolute Cycling One is, volgens de Nederlandse makers, de meest intuïtieve fietscomputer ter wereld. Het ding meet, zelfs zonder satellietverbinding, je positie met een nauwkeurigheid van 2 meter. Hij ziet er in ieder geval prachtig uit, daar heeft Valeurs Designers (van o.a. Bang & Olufsen) voor gezorgd.Voor het accuraat meten van je snelheid is geen extra sensor nodig. De One is vanaf 18 juni, 19:00 uur, te bestellen via crowdfundingsite IndieGoGo. De eerste 100 kopers betalen 399 euro. Daarna is hij voor de early backers 449 euro. De uiteindelijke adviesverkoopprijs wordt volgend jaar 599 euro. Speciaal voor bezoekers van Fiets.nl is er een aanbieding voor 499 euro inclusief een Absolute Cycling fietsshirt (t.w.v. € 99,-), volg daarvoor deze link (pas vanaf 19:00 uur!). De planning is om de eerste 100 apparaten uit te leveren aan het eind van het jaar, rond kerst. Vanaf maart 2020 moet hij dan volop in de winkel liggen en krijgen de early backers hun toestel.Het blijft natuurlijk een beetje een gok of dit bedrijf alle beloftes waar kan maken. Vaak gaat het goed bij start-ups, maar ook vaak genoeg worden deadlines niet gehaald, of blijkt het echt in productie brengen toch lastiger dan gedacht. Ik noem de I2 Square vermogensmeter nog maar even, als voorbeeld van goedbedoeld product dat uiteindelijk toch niet zo uit de verf is gekomen als vooraf gehoopt door de makers (en de kopers).
Superaccuraat?
De Absolute Cycling One moet een stuk nauwkeuriger zijn dan de fietscomputers van de concurrentie. Alle fietscomputers gebruiken GNSS, de verzamelnaam voor GPS, Glonass, Galileo en andere satellietsystemen. Iedere seconde (1Hz) proberen ze meerdere satellietsignalen te vinden om de exacte locatie vast te stellen. Het probleem hierbij is dat dik bladerdek, hoge gebouwen, bergwanden en dergelijke het aantal te peilen satellieten behoorlijk kan beperken. Om dit voor te zijn proberen fietscomputers te voorspellen waar je heen gaat, door het gemiddelde van 3 seconden te nemen en daarmee een educated guess te doen. Echt heel precies is dit niet, daar is de snelheid op de fiets te hoog voor.De One doet het anders. Daar zitten extra sensoren ingebouwd die meehelpen te bepalen waar je heen gaat. Dat doen ze door je beweging 20x per seconde te meten. Het levert een nauwkeurigheid op van 2 meter. Aldus de bouwers! Er zijn nog geen productierijpe toestellen dus we moeten ze hierop voorlopig maar op hun woord geloven.
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Nou, da’s allemaal weer best vaag. Is dat nou de schuld vd schrijver of vd ‘ontwikkelaars’? Niet 1 GPS heeft een sensor nodig. Maar perfectionisten hangen er wel 1 aan hun fiets die dan de boel overneemt als de gps wegvalt. Bijv. in een tunnel. Helaas kun je nog steeds niet gps en wielomwentelingsmeters naast elkaar registreren, of je moet 2 meters meenemen. Bij wegvallen vd gps op een recht traject verdwijnen er geen lengtemeters, je heb hooguit ergens heel hard gereden, op moment dat er weer een gps fix is.
Ik bespeur weer eens de antwoorden op door niemand gestelde vragen. En verder niets nieuws. Belangrijkste is dat de boel werkt en die kans is niet groot. Vandaag de dag is het normaal dat fabrikanten al binnen een paar weken een firmware upgrade uitbrengen om de bugs op te lossen en roepen dat over het hoofd geziene zaken (w.o. soms hele simpele!) ‘binnenkort’ in upgrades zullen worden toegevoegd…..
Ed Bos
22 juni 2019
22 juni 2019
Het apparaat lijkt mij voor ultra endurance evenementen/races nutteloos als uitsluitend met de Dock opgeladen kan worden. Bij dit soort evenementen navigeer je en laad je tegelijk door de navigator op een powerpack aan te sluiten. De 20 uur lijkt veel (als het ook echt gehaald wordt) maar is niet voldoende. Ik zie mijzelf ook niet nog eens een Dock meenemen ook.
Stagger Lee
20 juni 2019
20 juni 2019
Absolute cycling One noemt zichzelf de slimste fietscomputer ter wereld, ai nogal een goedkope, simpele marketingtruc. Het geeft eens te meer aan dat dit apparaat geen enkele meerwaarde biedt tov de reeds bestaand fietscomputers. Hoe meet je trouwens hoe slim een fietscomputer is? Kortom onzin claim die mijn kritische wenkbrauw laat fronsen. Om doorlezen wat er wordt aangeboden. Volgens de bouwers is het apparaat daarnaast uniek in zijn positiebepaling ook bij afwezigheid van een GPS ontvangst door bijv een bladerdek. Nou hmmm gps sporthorloges zoals de garmin fenix , 945 of een Suunto 9 maken reeds lang tijd gebruik van een vergelijkbare techniek gebaseerd op sensoren die richting en snelheid (mede)bepalen, dus niet uniek. En met welke doel,? alle GNSS signalen aan een je zit al op een nauwkeurigsheid van 3 meter. Andere apparaten maken er geen gebruik van aangezien het zinloos is (en duur) Gezien zijn toch wel forse afmeting (gelijk aan een Iphone X!) lijkt hij gemaakt voor de racefiets. Links of rechts van de weg rijden en je nauwkeurigheid is weg. Als je nauwkeurig in snelheid-en lokatiemeting wil zijn meet dan wielomtrek x aantal omwenteling. Beter dat dat wordt het niet, de rest zijn indirecte metingen en altijd onnauwkeuriger. Dus gebruik een sensor en doe niet zo moeilijk. Scheelt ook aanzienlijk in prijs. Wat is trouwens het nut van alleen draadloos opladen? Tijdens een lage rit even opladen tijdens een koffiebreak omdat je met een bijna lege accu bent vertrokken is niet meer bij. Kansloos, gaat het in de definitieve versie niet halen ( hoop ik voor de koper.) Dan die prijs van €599 (!), die zit zeker in het uiterlijk van het apparaat. Terwijl het om de functionaliteit draait, gaat zeker bij een fietscomputer. Het oog wil ook wat maar slaat negatief door naar het uiterlijk. Een kritische blik, welke werd aangewakkerd door de claim de slimste ter wereld te zijn. Oftewel ik ga mijn geld hier niet insteken
Edwin Haan
19 juni 2019
19 juni 2019
Jullie hebben natuurlijk gelijk, tekst aangepast. Dank voor het melden.
Joram Hoogink
18 juni 2019
18 juni 2019
Dat moet zijn geen speed sensor.. andere sensoren gaan blijkbaar alleen werken via Bluetooth. De site ziet er wel heel goed uit en blijkbaar hebben laatst eem paar profs waaronder Jakobsen met prototypes gereden tijdens race in Nijmegen
SqueeZer
18 juni 2019
18 juni 2019
Geen externe sensoren nodig
Hoe neemt ie dan je HR, Cadans, Powermeter, enz. ? Lijkt mij een typo in de opsomming lijst, zoniet dan heeft iedere GPS dit voordeel?
Er is een reactie
Nou, da’s allemaal weer best vaag. Is dat nou de schuld vd schrijver of vd ‘ontwikkelaars’? Niet 1 GPS heeft een sensor nodig. Maar perfectionisten hangen er wel 1 aan hun fiets die dan de boel overneemt als de gps wegvalt. Bijv. in een tunnel. Helaas kun je nog steeds niet gps en wielomwentelingsmeters naast elkaar registreren, of je moet 2 meters meenemen. Bij wegvallen vd gps op een recht traject verdwijnen er geen lengtemeters, je heb hooguit ergens heel hard gereden, op moment dat er weer een gps fix is.
Ik bespeur weer eens de antwoorden op door niemand gestelde vragen. En verder niets nieuws. Belangrijkste is dat de boel werkt en die kans is niet groot. Vandaag de dag is het normaal dat fabrikanten al binnen een paar weken een firmware upgrade uitbrengen om de bugs op te lossen en roepen dat over het hoofd geziene zaken (w.o. soms hele simpele!) ‘binnenkort’ in upgrades zullen worden toegevoegd…..
Het apparaat lijkt mij voor ultra endurance evenementen/races nutteloos als uitsluitend met de Dock opgeladen kan worden. Bij dit soort evenementen navigeer je en laad je tegelijk door de navigator op een powerpack aan te sluiten. De 20 uur lijkt veel (als het ook echt gehaald wordt) maar is niet voldoende. Ik zie mijzelf ook niet nog eens een Dock meenemen ook.
Absolute cycling One noemt zichzelf de slimste fietscomputer ter wereld, ai nogal een goedkope, simpele marketingtruc. Het geeft eens te meer aan dat dit apparaat geen enkele meerwaarde biedt tov de reeds bestaand fietscomputers. Hoe meet je trouwens hoe slim een fietscomputer is? Kortom onzin claim die mijn kritische wenkbrauw laat fronsen. Om doorlezen wat er wordt aangeboden. Volgens de bouwers is het apparaat daarnaast uniek in zijn positiebepaling ook bij afwezigheid van een GPS ontvangst door bijv een bladerdek. Nou hmmm gps sporthorloges zoals de garmin fenix , 945 of een Suunto 9 maken reeds lang tijd gebruik van een vergelijkbare techniek gebaseerd op sensoren die richting en snelheid (mede)bepalen, dus niet uniek. En met welke doel,? alle GNSS signalen aan een je zit al op een nauwkeurigsheid van 3 meter. Andere apparaten maken er geen gebruik van aangezien het zinloos is (en duur) Gezien zijn toch wel forse afmeting (gelijk aan een Iphone X!) lijkt hij gemaakt voor de racefiets. Links of rechts van de weg rijden en je nauwkeurigheid is weg. Als je nauwkeurig in snelheid-en lokatiemeting wil zijn meet dan wielomtrek x aantal omwenteling. Beter dat dat wordt het niet, de rest zijn indirecte metingen en altijd onnauwkeuriger. Dus gebruik een sensor en doe niet zo moeilijk. Scheelt ook aanzienlijk in prijs. Wat is trouwens het nut van alleen draadloos opladen? Tijdens een lage rit even opladen tijdens een koffiebreak omdat je met een bijna lege accu bent vertrokken is niet meer bij. Kansloos, gaat het in de definitieve versie niet halen ( hoop ik voor de koper.) Dan die prijs van €599 (!), die zit zeker in het uiterlijk van het apparaat. Terwijl het om de functionaliteit draait, gaat zeker bij een fietscomputer. Het oog wil ook wat maar slaat negatief door naar het uiterlijk. Een kritische blik, welke werd aangewakkerd door de claim de slimste ter wereld te zijn. Oftewel ik ga mijn geld hier niet insteken
Jullie hebben natuurlijk gelijk, tekst aangepast. Dank voor het melden.
Dat moet zijn geen speed sensor.. andere sensoren gaan blijkbaar alleen werken via Bluetooth. De site ziet er wel heel goed uit en blijkbaar hebben laatst eem paar profs waaronder Jakobsen met prototypes gereden tijdens race in Nijmegen
Geen externe sensoren nodig
Hoe neemt ie dan je HR, Cadans, Powermeter, enz. ? Lijkt mij een typo in de opsomming lijst, zoniet dan heeft iedere GPS dit voordeel?