17 juni 2019 | Michael Kerkhof

Getest: Bollé Furo Mips aerohelm

Bollé is vooral bekend van de brillen. Sinds 2015 maakt het Franse bedrijf echter ook helmen voor wegwielrenners en mountainbikers. Wij hebben de Bollé Furo Mips getest, het paradepaardje van Bollé.

Bollé Furo

Het in 1888 opgerichte bedrijf was tot 2015 vooral actief in de wieler- en skiwereld met brillen. Sinds 2015 maakt Bollé ook fietshelmen. Heel veel keuze is er (nog) niet, maar toch is er voor ieder wat wils. De prijzen variëren van onder de €100 tot zo’n €200. De Furo is de wedstrijdhelm in de collectie.

Het merk Bollé is in de wielerwereld wel bekend. Katusha maakte in 2017 gebruik van de Franse brillen, en op dit moment rijdt ook AG2R in de rondte met de Shifter. Een profploeg met Bollé-helmen heb ik de afgelopen jaren nog niet gespot. Zelfs niet in Frankrijk, want daar rijden Direct Energie (Giro), Cofidis (Suomy), Groupama-FDJ (Giro), Delko Marseille (Ekoï), Vital Concept (Mavic) en AG2R (Ekoï) met andere merken. In Nederland rijdt het continentale Monkey Town met de Furo.

Monkey Town
De renners van Monkey Town rijden ook met de Furo.

De Furo Mips is het topmodel van Bollé. Aerodynamica en ventilatie staan bij de Furo hoog in het vaandel. Veel helmfabrikanten moeten een keuze maken: gaan we voor een ventilerende helm of voor een aerohelm. Het is lastig om beide zaken te combineren, want het een gaat vaak ten koste van het ander. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel en is voor veel ontwerpers het ultieme doel om een ventilerende aerohelm te ontwikkelen, maar de ervaring leert dat het lastig is om beide kwaliteiten in één helm te verwerken.

Bollé maakt het voor zichzelf nog een stapje lastiger door ook qua veiligheid het maximale eruit te willen halen. Door gebruik te maken van MIPS is de impact bij een eventuele crash minder groot. Veiligheid staat voorop, maar als nadeel heeft het MIPS-systeem dat het wel ietwat aan de zware kant is. Dat voel je. Volgens onze weegschaal weegt de Furo compleet 348 gram en dat is echt aan de zware kant. Helemaal voor een wedstrijdhelm.

“Zwaar, maar daar is een oplossing voor.”

Compleet is hij dus zwaar, maar er valt wat van het gewicht af te halen. Niet zoals bij mountainbikehelmen door het vizier te verwijderen, maar door twee ‘Aero Shells’ los te wrikken. Een mooie toevoeging, want zo is het mogelijk om de helm onder meerdere omstandigheden te gebruiken. Een voordeel is ook dat je gewicht bespaart.

In de helm zit een rolkooi verwerkt. Vooral in racewagens wordt het gebruikt om bij een eventuele kanteling te beschermen tegen verwondingen. In dit geval beschermt de rolkooi je hoofd, maar zorgt het er ook voor dat de binnenkant van de helm sterker is en er meer ruimte is voor extra ventilatiegaten. De Roll Cage verbindt de zijkant van de helm met het frontale oppervlak. Hier loopt trouwens een Aero Shell overheen, maar als je dat weghaalt zie je de twee tussenstukjes duidelijk zitten.

De afwerking van de Furo is ook het vermelden waard. De voorkant van de helm loopt iets omhoog, maar zwakt daarna stevig af. Vanaf de zijkant gezien is de helm nagenoeg plat. De helm komt abrupt ten einde en heeft een duidelijke cut-off. De achterkant bestaat uit twee grote horizontale ventilatiegaten. Op de bovenkant zit een NACA Duct, een soort gleuf waar de tegemoetkomende wind in verdwijnt en de helm aan de achterzijde weer verlaat.

Specificaties:
– In-mold technologie
– MIPS-systeem
– Rolkooi
– NACA Duc
– Afneembare aero schalen
– Fietsbril makkelijk weg te steken
– Maten: S (52-55 cm), M (55-59) en L (59-62)
– Kleuren: zwart, wit en zwart-blauw
– Gewicht: 351 gram (303 zonder Aero Shells)
– Adviesprijs: €199,95

Positief

Mijn eerste indruk van de Bollé helm was gematigd positief. Ik vond hem aan de zware kant, maar er wel strak uitzien. De helm oogt platter dan ‘normaal’ en voelt voor mij gek genoeg ook groot aan. Ten onrechte, want de helm is juist smal van formaat. Net als bij bijvoorbeeld de Furion van HJC is er bij de Furo van Bollé een helm uit de koker gerold waarbij je niet het idee hebt dat je een paddenstoel draagt.

Qua looks ben ik de Bollé steeds meer gaan waarderen. In eerste instantie vond ik hem dus groot en zwaar, maar daar kwam al rijdend verandering in. Eenmaal op je hoofd oogt de helm smal en onopvallend. Het is trouwens mogelijk om je bril weg te steken in de helm. Dat kan al voordat je de twee ‘aero-flappen’ eraf hebt gehaald.

Ik ontving de helm in maat S (52-55). Normaalgesproken pas ik dat niet en moet ik zo rond de 57 hebben, maar bij de Bollé had ik pas na een paar testritjes door dat ik eigenlijk een (te) kleine maat gebruikte. Het geeft aan dat de helm best groot valt. Het verstelsysteem kent ook veel verschillende standjes, waardoor de helm op de grootste stand zelfs te groot voor mij zou zitten.

Qua comfort heb je een goede aan de Furo. De padding aan de binnenschaal van de helm is dik, het verstelsysteem (zowel horizontaal als verticaal) met draaiknop werkt prima en de ventilatie is – vooral na het verwijderen van de Aero Shells – goed. We mogen wel stellen dat het Bollé gelukt is om een alleskunner te produceren. Aan aerodynamica, ventilatie en veiligheid kom je namelijk niets tekort.

Minpunt: gewicht

Het enige minpunt is het gewicht. Bijna 350 gram voor een racehelm is erg veel, en dat zelfs gewogen bij een maat S. Tijdens korte trainingssessies merk je daar nog weinig van, maar als je lang in het zadel zit ligt nekpijn op de loer. Op pad gaan zonder Aero Shells is dus een mooie oplossing, maar dat gaat tijdens wedstrijden weer ten koste van je snelheid. Het is overigens geen oplossing om halverwege de Aero Shells te verwijderen want dan zit je met twee lange staven opgescheept. Ik spreek uit ervaring.

Kortom: de Bollé Furo Mips is een aanrader. De prijs valt ook erg mee (gezien andere aerohelmen, in de uitverkoop is de Furo een stuk goedkoper) en de kwaliteit is meer dan prima. Een welkome verrassing!

Plus- en minpunten:
+ Goede ventilatie
+ Aero Shells
+ Aerodynamisch
+ Prijs-kwaliteitsverhouding

– Gewicht

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen