27 mei 2019 | Arjan Kruik

Getest: RockShox TwistLoc

Het is druk op de cockpit van mijn xc-fully. Twee remhendels, twee schakelaars, links nog een hendel voor een dropper-post en rechtsboven een hendel voor het simultaan blokkeren van de voor- en achtervering.

Die laatste, een exemplaar van Fox, is een vervelend ding. Niet alleen omdat-ie bovenop het stuur zit, maar vooral ook omdat de vergrendeling in ruige afdalingen regelmatig spontaan losschiet. En in spannend terrein is dat iets dat je niet wilt, want dat betekent dat juist op het moment dat het echt niet uitkomt de gehele vering blokkeert. Dat heeft overigens niet alleen met die hendel te maken, maar ook met de Fox-vering zelf. Vorken en dempers van Fox die vanaf het stuur geblokkeerd kunnen worden, staan namelijk op slot als er géén spanning op de kabel van de afstandsbediening staat. In de neutrale stand, zeg maar. En open als die kabels wél gespannen zijn. Erg onpraktisch, het zou veel logischer zijn om de vering juist open te laten staan in de neutrale stand, zoals bij RockShox. Maar goed, Fox zal daar wel z’n (voor mij onbekende) redenen voor hebben.

Voor de oplossing van het ruimte- en lossschietprobleem ben ik te rade gegaan bij Fox’ concurrent RockShox. Die hebben sinds afgelopen voorjaar de TwistLoc in het assortiment. Dat is een draaischakelaar-met-drukknop waarmee je je voorvork en achterdemper kunt blokkeren. Draaien om de boel op slot te zetten, drukken op een knopje ter hoogte van de duim om de vering te activeren. De TwistLoc is uiteraard bedoeld voor vorken en dempers van RockShox, maar verrassend genoeg werkt het ding ook in combinatie met Fox. De catch? Het systeem werkt andersom. Drukken is vast, draaien is los. Erg? Niet echt. Hooguit even wennen. Op de nieuwe Trek Top Fuel fietsen zit de TwistLoc standaard gemonteerd.

Montage van de TwistLoc is simpel, de duurzaamheid lijkt goed. Enige nadeel is voor mij het harde rubber van de bijbehorende Sram-handvatten, die gespeend zijn van ieder comfort. Maar omdat ik op de parkoersen waar ik rij vanwege de vele asfaltpassages heel vaak de vering op slot zet, is de TwistLoc voor mij desondanks een blijvertje. Ook interesse? De adviesprijs is € 120,00.

Gebruikt: 3 maanden

+ Functionaliteit
+ Ruimt cockpit op
+ Alleen voorvork of voorvork en demper samen
+ Werkt ook i.c.m. Fox
– Oncomfortabele handvatten

Meer info: sram.com

4 reacties op “Getest: RockShox TwistLoc

  • Dag Hendrik,
    Dank je voor je reactie. Echter, mijn verhaal gaat niet over Trek (of een ander fietsmerk, ik rijd nu op een Cube), maar over de blokkering van vorken en dempers van Fox. Om die open te zetten – in mijn beleving de stand die je in het terrein het meest gebruikt – moet je de kabel met de remote opspannen. Oftewel: in de neutrale stand, zonder spanning op de remote-kabel, staan vorken en dempers van Fox dus op slot. Op zich helemaal geen probleem, ware het niet dat het veertje dat de spanhendel van de Fox-remote vergrendelt nogal slap is, waardoor de remote bij de minste of geringste aanraking of schok spontaan uit de z’n vergrendeling schiet. Naar de neutrale stand dus, waardoor vork en demper ongewild op slot schieten. In het terrein, vooral als je in een lastige afdaling zit, is dit behoorlijk irritant, zeker als het regelmatig gebeurt. Ik heb in mijn Fox-remote daarom een sterker veertje gemonteerd, waardoor de remote minder snel spontaan uit z’n vergrendeling geraakt.

    De RockShox TwistLoc is een alternatieve oplossing voor dit probleem. Niet alleen ziet deze draai-remote er wat mij betreft fraaier uit, ook schiet de TwistLoc niét spontaan uit z’n vergrendeling. Echter; waar je aan een TwistLock in combinatie met een RockShox SID 2019 moet draaien om de vork op slot te zetten, daar moet je aan diezelfde TwistLoc in combinatie met een Fox Float 34 SC draaien om de vork juist ópen te zetten. Andersom dus.

    Ik hoop dat mijn verhaal zo wat duidelijker is.

  • De fout zit er hier in dat de vorken en dempers van trek ‘push to unlock’ zijn: niet de Twistlock. Bij ieder ander merk werk het zo: draaien om te locken, drukken om te unlocken.
    Artikel geeft verwarring omtrent de werking omdat het een Trek betreft. Daarvoor werkt de Twistlock gewoon slecht, omdat je in het terrein vaak per ongeluk de knop indrukt en daarmee vork en demper lockt.
    Trek had dit ding dan ook niet op haar fullies moeten monteren, óf de oude remote moeten toepassen waarbij ‘push to unlock’ wat intuïtiever is.

  • Dag Paul,

    Het zou best kunnen, dat het bij Fox-vorken en -dempers anders werkt, maar bij de Fox Float SC 34 120 en de RockShox SID RLC 120 die ik heb staan (beide modeljaar 2019) zit het zo:
    Fox Float SC 34 120: kabel niet gespannen, vork op slot.
    RockShox SID RLC 120: kabel niet gespannen, vork op open.

    Helder zo?

  • ik heb een scott spark met fox nude demper en fox voorvork, en die gaan beiden pas op slot als de kabels gespannen zijn en staan bij ontspannen kabel open. dus afgezien van het feit dat scott indertijd {2015} niet zo;n mooi handeltje gebruikte snap ik het verhaal niet

Geef een reactie

Inloggen