23 mei 2019 | Hans Becking

Nieuw: 2020 Trek Top Fuel

Hageltje nieuw is de nieuwe reeks Top Fuel’s van Trek. Er is flink aan gesleuteld en Trek wil van de Top Fuel een mix maken van de oude strakke fully en een speelse trailbike. Een breder inzetbare fiets met opties om overal uit de voeten te kunnen. Graag stellen wij de 2020 Trek Top Fuel aan je voor.

Foto’s: Michele Mondini/ Matt Delorme

Breder inzetbaar

Trek plaatst de 2020 Top Fuel precies tussen een trailbike en een cross country fully in. Een flink aantal aanpassingen zijn er gedaan om het 2020 model breder inzetbaar te maken. Zo is de veerweg vergroot naar 115 millimeter van achter en 120 millimeter aan de voorkant. Tevens zijn er een behoorlijk aantal veranderingen geweest in de geometrie. De reach is een centimeter verlengd, zadelbuis iets steiler en de grootste aanpassing is de stuurhoek. Voorheen was die 70 graden en die is nu 67,5. Stuk voor stuk maken deze aanpassingen de fiets meer fun bergaf en minder direct dan we gewend waren van de oude Top Fuel. Net als veel nieuwe fully’s heeft de nieuwe Top Fuel een stabieler rijgedrag voor meer vertrouwen op uitdagender terrein.

Nog een verandering is de plaatsing van de demper. Het scharnier is iets verder naar voren verschoven en de demper is omgedraaid. Hierdoor belooft de Trek dat hij nog stijver is en een heeft hij ook een betere kabelgeleiding voor de lockout.

Ook de 2020 Top Fuel gebruikt de Mino link en geeft je een handige manier om de geometrie lichtjes te veranderen van cross country gebruik naar ietsje meer enduro stijl.

Om het frame te beschermen tegen steenslag zit er een stevige carbon (geen carbon op de Top Fuel 8) bescherm kap. Ook gelijk een makkelijke en toegankelijke manier om bij de kabels te kunnen.

De nieuwe rijstijl komt samen met brede banden. Het 2020 frame heeft plaats voor banden tot 2.4 breedte.

Uiteraard mag de dropper zadelpen tegenwoordig niet meer ontbreken. Misschien in ons land nog wat overdreven, maar eenmaal als je eraan gewend bent is het heerlijk rijden. Alle modellen zijn voorzien van een Bontrager dropper. 100 millimeter voor de maten S tot M. 150 millimeter voor de grotere maten en zelfs 170 millimeter voor de 9.8 en 9.9 in maat L to XXL.

In totaal 6 kabels (4 voor 9.9 AXS versie) die allemaal te bedienen zijn vanaf het stuur, maakt het een drukke cockpit. De Knock Block blijft ook standaard op de 2020 modellen. Dit handig ontworpen balhoofdstel voorkomt dat je stuur tegen het frame kan slaan. Kies je voor een iets lagere en directere stuurpositie kun je de 13 graden stuurpen naar beneden zetten. Rij je liever in een veiligere houding draai je de stuurpen omhoog en plaats je er de spacers onder.

Terreintest

De Top Fuel heeft een metamorfose ondergaan. Ik ging op pad met 9.9 en vooral door het lichte gewicht vind ik hem bijzonder snel. Hij kan duidelijk meer dan de oude Top Fuel en niet boet niet veel in op de snelheid van weleer. Vooral slingeren over smalle singletracks is hij heer en meester in. Voor het eerst onbekende singletracks rijden kan uitdagend zijn, maar de Top Fuel heeft alles onder controle, dankzij de progressieve rijstijl. Onverwachte drops of snelle overschakelingen naar korte steile klimmetjes gaan zonder al teveel problemen. Alleen blijf ik soms plotseling hangen achter stronkjes of stenen door het lage bracket. De TwistLoc lockout van RockShox is een pluspunt.

Conclusie: de nieuwe Top Fuel is nog steeds de snelle bike die we kennen, maar nu veel vaker te gebruiken. Geschikt voor zowel de snelle routes in Nederland als voor een weekje ruig biken in de Alpen.

2020 Trek Top Fuel Line-Up

In totaal heeft Trek 5 verschillende modellen samengesteld. 4 Carbon versies en 1 aluminium. De frames zijn los te verkrijgen en vanaf mid-zomer kun je ook kiezen voor Project One voor een uniek kleurtje. Alle modellen hebben de keuze uit maat S, M, ML, L, XL en XXL.

Trek Top Fuel 8

Het aluminium instapmodel is afgemonteerd met een Rockshox Recon RL vork en Fox Performance demper. Shimano MT500 remmen in combinatie met de Sram Eagle NX groep regelen het rem en schakelwerk. Prijs: 2999,- Gewicht: 13,8 kilo.


Trek Top Fuel 9.7

Dan volgt het eerste carbon model. Behalve de Reba vork en dropper heeft de 9.7 dezelfde afmontage als de 8, maar door het carbon frame een dikke kilo lichter. Prijs: 3999,- Gewicht: 12,63 kilo.

Trek Top Fuel 9.8

Nog een kilootje lichter en 1500 euro duurder is de 9.8. De montage gaat een stap hoger met de Sram Eagle GX. De 9.8 heeft een carbon stuur en is tevens voorzien van Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielen. Prijs: 5499,- Gewicht: 11,84 kilo.



Trek Top Fuel 9.9

Bijna bovenaan staat de lichte 9.9 met de Sram Eagle XX1 afmontage en Bontrager Kovee Pro 30 carbon wielen. Samen met de Fox Factory 34 vork een zeer luxe samengestelde bike. Prijs: 8999,- Gewicht: 11,05 kilo.


Trek Top Fuel 9.9 AXS

Kan het nog luxer, jazeker! De AXS versie gebruikt geen Fox vering, maar heeft een Rockshox Pike Ulitmate vork en Rockshox Deluxe Ultimate demper. Uiteraard vinden we de nieuwe Sram Eagle AXS draadloze schakelgroep terug op dit topmodel. Ook mocht de AXS draadloze Reverse dropper van Rockshox niet ontbreken. Prijs: 9999,- Gewicht: 11,84 kilo.


Trek Top Fuel framesets

Als je schuur nog vol ligt met onderdelen geeft Trek de kans zelf je frame samen te stellen. Voor het losse aluminium frame betaal je 1999,- euro en voor een carbon versie is de prijs 3299,-. Beide inclusief demper.

Meer info en geometrie: www. trekbikes.com

Geef een reactie

Inloggen