21 mei 2019 | Michael Kerkhof

Getest: Giant Pursuit MIPS, de helm van CCC

De renners van Sunweb reden er vorig jaar mee, dit jaar maakt de CCC-ploeg van Greg Van Avermaet en Marianne Vos gebruik van de helm. Het gaat om de Giant Pursuit, beschikbaar in een normale versie en een MIPS-uitvoering. Wij hebben die laatste getest.

Giant Pursuit MIPS

De Pursuit is qua helmen het paradepaardje van Giant. Bij de ontwikkeling van de Pursuit werd er door Giant intensief samengewerkt met de renners van Sunweb. Het resultaat is een goed ventilerende aerohelm waar veel overwinningen mee zijn behaald. Met de Pursuit val je in ieder geval wel op, want het ontwerp ziet er anders uit dan normaal. Daar later meer over.

De Pursuit is dus in een reguliere en in een MIPS-versie te koop. Bij de MIPS-versie is het MIPS-systeem geïntegreerd met het Cinch Pro Fit verstelsysteem. Volgens Giant zorgt dit voor minder gewichtstoename, meer comfort en een cleanere ‘outlook’. Volgens het Taiwanese bedrijf is de Pursuit een mix van de aerodynamica van een tijdrithelm en de ventilatie van een weghelm.

Specificaties:
– EPS-schuim met dunne polycarbonaat buitenschaal
– MIPS-systeem
– 15 ventilatiegaten
– AeroVents
– Cinch Pro Fit verstelsysteem
– Kleuren: zwart, wit en black/cyan
– Maten: S (51-55), M (55-59) en L (59-63)
– Gewicht: 314 gram (maat M)
– Adviesprijs: €219,95
– Meer informatie is hier te vinden.

Ventilatie
Het eerste dat opvalt aan de Giant Pursuit MIPS is het design. Aan de voorzijde van de helm zitten acht grote gaten. Als je door de gaten naar de achterkant van de helm kijkt, zie je alle luchtkanalen zitten. Elk gat staat in verbinding met een ander gat. Ondanks deze ventilatiegaten, is Giant erin geslaagd om het aerodynamische voordeel te behouden. Dat komt mede door de ultradunne polycarbonaat bovenschaal.

De schaal is grotendeels gesloten. Aan de voor- en achterzijde is het dus open, maar verder is de bovenschaal dicht. De achterzijde bestaat uit vijf grote ventilatieopeningen en twee kleine gaten, door Giant AeroVents genoemd. De achterzijde van de bovenschaal stopt abrupt; hier moet de wind de helm verlaten. Vanaf de achterkant is het bijzondere uiterlijk van de Pursuit goed te zien. De zijkanten van de bovenschaal zijn namelijk iets ‘ingedeukt’.

Greg Van Avermaet en Marianne Vos 2019
Van Avermaet en Vos gebruiken de Pursuit. Op deze foto is het bijzondere design goed te zien.

Aan de zware kant

De helm voelt ietwat zwaar. Met een gewogen gewicht van 314 gram is het een stuk zwaarder dan een gemiddelde aerohelm, maar dat komt deels door het MIPS-systeem. Merk je dat op de fiets? Wel als je extreem lichte helmen gewend bent van zo’n 220 gram, maar anders niet. Een grammetje meer of minder maakt voor de leek niet veel uit.

Toch is het gewicht het eerste wat bij mij blijft hangen als ik aan de Pursuit denk. Daarom heb ik meerdere helmen op de weegschaal gelegd om het te vergelijken. De conclusie: de meeste helmen wegen onder de 250 gram of er net boven. Helmen met MIPS zijn zwaarder, maar komen vaak toch niet boven de 300 gram. Zo weegt bijvoorbeeld de Starvos van Bontrager 292 gram en de Furo van Bollé 299 gram. Voor mijn gevoel is dat al aan de zware kant, en elke gram extra is dan een stuk minder prettig.

Giant Pursuit MIPS
Strak uiterlijk en nagenoeg potdicht.

Het gewicht is dus een minpuntje, maar verder valt er weinig negatiefs te schrijven over de Pursuit. En waarom zouden we? Als toprenners als Michael Matthews en Greg Van Avermaet met veel plezier gebruiken maken (of gebruik hebben gemaakt) van de Pursuit, waarom zouden wij dan onze twijfels moeten uiten? Zowel bergop als op het vlakke heb je er een goede aan, al kan ik mij voorstellen dat je bergop eerder behoefte hebt aan een ‘open’ en lichtere helm. Nog een minpuntje: het verstelsysteem is alleen in de breedte te gebruiken.

Doen? Ik zou ‘m niet afraden. De prijs vind ik erg meevallen, want daar krijg je gewoon een goede helm van dito kwaliteit voor terug. Qua comfort zat het bij mij ook prima, maar dat is natuurlijk subjectief. Wat betreft gewicht blijft het voor mij wel een ‘dingetje’. Ik ben een fan van ultralichte helmen, dus zou ik de Pursuit persoonlijk niet uitkiezen. Doe je dat wel, wees er dan wel voorzichtig mee. Binnen no-time zat hij bij mij vol met krasjes.

Giant Pursuit MIPS
De grote gaten. Aan ventilatie geen gebrek.

In juli presenteert het Taiwanese bedrijf trouwens een nieuwe helm, maar daar tegen die tijd meer over. Het is een beetje een mix tussen de Pursuit en de Rev.. We wachten het af!

Plus- en minpunten:
+ Ventilatie
+ Comfortabel
+ Aerodynamisch

– Gewicht

Greg Van Avermaet 2019

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Één reactie op “Getest: Giant Pursuit MIPS, de helm van CCC

  • Het zal ongetwijfeld een prima helm zijn. Maar oh, oh, oh, wat een lelijk ontwerp vind ik dit. Vooral die gouden versie is toch echt verschrikkelijk. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Geef een reactie

Inloggen