Over 14 maanden gaan in Tokio de Olympische Zomerspelen van start. De Nederlandse teamsprinters reizen als topfavorieten af naar Azië en hopen met een gouden medaille op zak terug te keren naar Nederland. Vandaag trainden de wereldkampioenen in het Omnisport in Apeldoorn op de gloednieuwe KOGA baanfiets.

KOGA Tokio

Bij het ontwerpen van de nieuwe ‘Tokyo’-baanfiets is er vooral gezocht naar tijdswinst. Elke milliseconde telt in de teamsprint, dus hebben de ontwerpers (een samenwerking tussen KOGA, KNWU, TU Delft, ActiFlow en Pontis Engineering) gezocht naar winst op het gebied van aerodynamica. Met de Tokyo verwachten ze een tijdswinst 0,5 seconde op de teamsprint te kunnen boeken.

“Begin maart tijdens het WK baanwielrennen in Polen hebben onze renners met zes wereldtitels bewezen dat ons huidige model KOGA Kimera zeer succesvol is. Met deze nieuwe ‘Tokyo’ baanfiets bewijzen we als KOGA wederom onze innovatiekracht. Met alle partners is de afgelopen 2 jaar intensief samengewerkt hetgeen resulteert in een fiets die 35% stijver is, 15% lichter en 24% meer aerodynamisch”, zegt Harald Troost van KOGA.

Alle olympische renners krijgen een custom-made KOGA baanfiets. Tijdens het EK in Apeldoorn (oktober 2019) wordt de fiets voor het eerst in competitieverband getest. “De ontwikkeling van de nieuwe baanfiets is een heel mooi traject geweest met een fantastisch team van wetenschappers en specialisten om de beste en snelste baanfiets ter wereld te ontwikkelen. Het resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen”, zegt bondscoach Hugo Haak. “Dit geeft ons een extra stimulans om er alles aan te doen om in Tokio succesvol te zijn op de sprintnummers.”

Jeffrey Hoogland
De KOGA Kimera waar in Rio de Janeiro op werd gereden.