Zaterdag gaat de Giro d’Italia 2019 van start. Tom Dumoulin gaat op jacht naar zijn tweede eindzege, maar de concurrentie is hevig. Slaat Dumoulin opnieuw toe of wint Primoz Roglic zijn eerste grote ronde? En wat kan Simon Yates een jaar na zijn inzinking? Wij blikken uitgebreid vooruit op de 102de Ronde van Italië.

Historie

De allereerste Giro d’Italia werd in 1909 georganiseerd. De Gazzetta dello Sport wilde als tegenhanger van de Tour de France (georganiseerd door l’Equipe) een wielerwedstrijd organiseren. Op 13 mei 1909 vond de allereerste etappe plaats. In acht etappes moesten de deelnemers 2448 kilometer overbruggen. De Giro voerde van Milaan naar Bologna en werd gewonnen door Luigi Ganna.

Lange tijd was de Giro echt een koers voor Italianen. Tot 1950 werd de Giro alleen maar gewonnen door een Italiaan. Hugo Koblet uit Zwitserland was de eerste niet-Italiaan die de ronde op zijn naam schreef. Alfredo Binda en Fausto Coppi delen met vijf overwinningen het recordaantal zeges met Eddy Merckx. Maar liefst 69 keer won een Italiaan de ronde, en dat in 101 edities.


Eddy Merckx in actie tijdens de Giro.

De laatste jaren wint de Giro aan populariteit bij de buitenlandse renners. De Giro is de laatste jaren zwaarder, spectaculairder en spannender dan de Tour de France. Vergeet de tijd dat alleen Stefano Garzelli, Gilberto Simoni, Paolo Savoldelli en Danilo di Luca streden om de overwinning, want tegenwoordig moet je goed zoeken naar een Italiaan op de voorposten. Vorig jaar finishten er slechts drie Italianen in de top-twintig.

Tot 1960 was Milaan gastheer van de Giro. Niet gek, want daar is het hoofdkantoor van de Gazzetta dello Sport gevestigd. De laatste jaren start de Giro vaker in het buitenland dan in eigen land. Nederland verwelkomde de ronde al in 2002 (Groningen), 2010 (Amsterdam) en 2016 (Apeldoorn). Tegenwoordig start de Giro om het jaar in het buitenland. Herning (2012), Belfast (2014) en Jeruzalem (2018) kregen de eer. In 2020 is de start toegewezen aan het Hongaarse Boedapest.

Route Giro d’Italia 2019

Dit jaar begint de 102de Giro ‘gewoon’ in Bologna. Met een 8,3 kilometer lange proloog wordt de Giro afgetrapt. Makkelijk is het niet, want de proloog eindigt op een klim van 2,1 kilometer (9,7% gemiddeld) in San Luca. Hier zullen al gelijk verschillen ontstaan en weten de renners direct hoe de vlag erbij hangt. De tweede rit is makkelijker en kent slechts drie niet al te zware hindernissen. Helemaal vlak is het niet, dus er liggen kansen voor de aanvallers. In de derde etappe is de kans op een massasprint een stuk groter als er via Vinci naar de kustplaats Orbetello wordt gereden.


Route van de 102de Giro d’Italia.

De vierde etappe is een rit voor de krachtpatsers. Onderweg gaat het op en af en eindigt het oplopend in Frascati. Sprinters mogen woensdag weer aan de bak als een korte sprintetappe wacht. Daarna breken er drie overgangsetappes aan, maar wordt er nog niet ernstig geklommen. De klassementsmannen moeten alert blijven, want zondag wacht de tweede race tegen de klok. Opnieuw is het geen vlakke individuele tijdrit. Halverwege het 34,8 kilometer lange parcours wordt San Marino binnengereden en wachten twee klimmetjes. De eerste is 5,7 kilometer lang en stijgt gemiddeld met 6,1%. Vervolgens wacht er een korte afdaling, waarna de laatste 2,2 kilometer naar de finish de weg met 6,4% omhoog schiet. Pittig!

Na een welverdiende rustdag op maandag staan er dinsdag en woensdag twee vlakke ritten op het menu. Stilte voor de storm, want donderdag is het tijd voor de eerste bergetappe. De etappe over 150 kilometer van Cuneo naar Pinerolo gaat over de 9,4% steile Montoso. De klim is bijna tien kilometer lang en gaat ongetwijfeld voor verbrokkeling zorgen. Op de top van de klim moeten de renners echter nog 32,6 kilometer afleggen naar de finish, waardoor de kans op verschillen tussen de klassementsmannen minimaal is.


Het peloton rijdt door een prachtige omgeving.

Op vrijdag 24 mei wacht de eerste aankomst bergop. Een loodzware etappe met maar liefst drie pittige beklimmingen gaat na twee weken koersen voor de eerste scheuren in het klassement zorgen. Na de C0lle del Lys en Pian del Lupo eindigt de dertiende etappe op 2600 meter hoogte. De slotklim Ceresole Reale kent een afstand van 20,3 kilometer en loopt gemiddeld 5,9% omhoog. Het begin- en einddeel is het zwaarst. Net voor de top gaat het meer dan 14% omhoog.

Veel tijd om te herstellen hebben de renners niet, want een dag later wacht er opnieuw een loodzware rit. Qua afstand valt het mee, maar het is bijna geen moment vlak. Met meer dan 4000 hoogtemeters in slechts 130 kilometer is dit een etappe voor de echte klimgeiten. De cols die moeten worden bedwongen zijn bepaald geen lieverdjes. De Verrogne (13,8 km à 7,1%), Truc d’Arbe (8,2 km à 7%) en Colle San Carlo (10,5 km à 9,8%) zullen de klimbenen van de favorieten behoorlijk testen. Op zondag wacht een makkelijkere etappe met aankomst in het mooie Como, al is die rit behoorlijk lang: 230 kilometer.

Giro in het kort:
3578,8 kilometer in totaal
170,4 kilometer per dag gemiddeld
3 individuele tijdritten
6 vlakke etappes
7 heuveletappes
5 bergetappes

In de slotweek moeten alle kaarten op tafel gelegd worden. Wie slecht uit de rustdag komt rollen, beleeft dinsdag een loodzware dag. Met de Gavia (16,8 km à 8%) en Mortirolo (12,8 km à 10,1%) achter elkaar is er geen tijd meer om verstoppertje te spelen. Niet voor niets is deze etappe bestempeld als de koninginnenrit. Op woensdag (heuvelrit met aankomst bergop) en donderdag (laatste kans voor de sprinters) mogen de renners enigszins bijkomen van hun inspanningen, vrijdag wacht het begin van een loodzwaar drieluik. De negentiende rit voert van Treviso naar San Martino di Castrozza. De etappe eindigt op de 13,6 kilometer lange slotklim van tweede categorie. Niet extreem zwaar, maar dat was de Prato Nervoso vorig jaar ook niet. Toch verspeelde Simon Yates daar zijn eindoverwinning.

Gavia
De Gavia maakte ook in 2010 deel uit van de Giro-parcours.

Voor de niet-tijdrijders is de voorlaatste etappe de allerlaatste mogelijkheid om het verschil te maken. Met meer dan 5000 hoogtemeters mogen we dit gerust bestempelen als de tweede koninginnenrit. Het klimmersbal vangt na veertien kilometer aan met de Cima Campa (18,6 km à 5,9%). Daarna staan de Passo Manghen (18,9 km à 7,6%), Passo Rolle (20,6 km à 4,7%) en als uitsmijter de Monte Avena (13,5 km à 6,3%) op de rol. Het zal een intens gevecht worden tussen de klimmers, die hun laatste slag moeten slaan, en de tijdrijders, die zondag nog een ultieme kans krijgen.

De Giro wordt beslist in Verona. Wat is er mooier dan een ronde eindigen met een tijdrit? Weg met al die voorspelbare paraderondjes door Parijs en/of andere steden, dit is voor de kijker veel leuker. Voor de renner is het natuurlijk minder fijn om nog twintig minuten in het rood te moeten rijden, want dat staat hen zondag 2 juni te wachten. De tijdrit van 16,9 kilometer kent een lastige heuvel in Torricelle (4,5 km à 4,6%) en zal voor de beslissing in het klassement gaan zorgen. Wie zakt er door het ijs en wie pakt op de slotdag de winst? De definitieve finish ligt net als in 2010 in het Romeinse amfitheater op de Pizza Bra, daar weten we wie de opvolger van Chris Froome is geworden.

Alle routes vind je hier.

Laatste tien winnaars:
2018: Chris Froome
2017: Tom Dumoulin
2016: Vincenzo Nibali
2015: Alberto Contador
2014: Nairo Quintana
2013: Vincenzo Nibali
2012: Ryder Hesjedal
2011: Michele Scarponi
2010: Ivan Basso
2009: Denis Menchov

Denis Menchov 2009
Denis Menchov won tien jaar geleden – ondanks een schuiver in de afsluitende tijdrit – de Giro.

Favorieten algemeen klassement

Eigenlijk kunnen we niet om Primoz Roglic heen. De Sloveen staat aan de vooravond van pas zijn vierde grote ronde en is de topfavoriet om de 102de Giro te winnen. Bij de bookmakers was hij voor zijn optreden in de Ronde van Romandië slechts kanshebber voor het podium en werden Tom Dumoulin, Egan Bernal en Simon Yates hoger ingeschat, maar na zijn geweldige optreden in Zwitserland kunnen ook zij niet meer om de renner van Jumbo-Visma heen.

Primoz Roglic 2019Roglic maakte in 2016 zijn debuut in de Giro, de Giro die zijn ploeggenoot Steven Kruijswijk had moeten winnen. Hij reed in dienst van de Nederlander, maar mocht in de tijdritten natuurlijk wel voor eigen kansen gaan. Met succes, want in Chianti won hij met met vlag en wimpel de 40 kilometer lange race tegen de klok. In het eindklassement werd hij slechts 56ste, maar dat was geen schande in zijn debuutronde. In 2017 en 2018 focuste Roglic zich op de Tour de France. Vorig jaar deed hij tot het allerlaatste moment mee voor een podiumplek, maar kende hij in de afsluitende tijdrit (gewonnen door Dumoulin) een totale off-day en moest hij uiteindelijk ‘slechts’ genoegen nemen met een vierde plaats.

Dit jaar staat er geen maat op Roglic. In etappekoersen steekt hij er met kop en schouders bovenuit, maar kan hij dat ook in een grote ronde? Als je vierde kan worden in de Tour, heb je het in je om de Giro te winnen. Hij is volgens ons de absolute topfavoriet.

Simon Yates en Tom Dumoulin zijn de andere topfavorieten. Het verhaal van Yates is inmiddels wel bekend; hij raakte vorig jaar in de slotweek zijn riante voorsprong kwijt en verspeelde de eindwinst. In de Vuelta herstelde hij zich glansrijk en won hij de Spaanse ronde. “Ik heb nog iets af te maken”, liet de Brit deze week weten in een persbericht van zijn ploeg. “Ik ga opnieuw aanvallend koersen, maar heb wel geleerd van vorig jaar. Ik heb enorm veel zin in de Giro. Elke dag denk ik eraan.”

Dumoulin twijfelde aanvankelijk tussen de Giro en de Tour. Na de presentatie van de Tour koos hij er toch voor om volle bak voor de Giro te gaan. De reden: het parcours ligt hem beter. De drie tijdritten spreken in het voordeel van de Nederlander, maar heel veel verschil gaat hij daar tegenwoordig ten opzichte van Roglic niet in maken. In onderlinge duels in de UAE Tour en Tirreno-Adriatico was Roglic telkens Dumoulin de baas, maar voor de Limburger is dat geen reden tot paniek. Dumoulin heeft voorlopig één wedstrijd voor ogen en dat is de Giro. Daar moet alles in gaan gebeuren. Door zijn overwinning in 2017 en tweede plek in 2018 hoeven we niet te twijfelen aan zijn kennis en kunde. Brengt hij Nederland opnieuw in extase?

Tom Dumoulin 2019
Wat kan Tom Dumoulin?

Outsiders zijn er ook genoeg. Miguel Angel Lopez stond vorig jaar op het podium in de Giro en Vuelta en krijgt een ijzersterke ploeg mee. Voor Vincenzo Nibali beginnen de dagen langzaamaan te tellen, maar als tweevoudig winnaar mogen we de Haai van Messina niet onderschatten. Andere kopmannen zijn Mikel Landa en Richard Carapaz (Movistar), Davide Formolo (BORA-hansgrohe), Bob Jungels (Deceuninck-Quick-Step), Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin) en Bauke Mollema (Trek-Segafredo). Bij Team Ineos is het na het uitvallen van Egan Bernal (gebroken sleutelbeen) vooral uitkijken naar de youngsters Pavel Sivakov en Ivan Sosa.

Sterren volgens Fiets.nl:

***** Primoz Roglic
**** Simon Yates, Tom Dumoulin
*** Miguel Angel Lopez
** Vincenzo Nibali, Mikel Landa, Richard Carapaz
* Bauke Mollema, Davide Formolo, Bob Jungels, Ilnur Zakarin

Wie wint de Giro 2019?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Favorieten puntenklassement
Elia Viviani 2018

Wie wint de paarse puntentrui, ook wel de maglia ciclamino genoemd? Met Elia Viviani, Giacomo Nizzolo en Fernando Gaviria staan er drie oud-winnaars aan de startlijst. De topfavoriet dit jaar is Viviani. De Italiaans kampioen is dé sprinter van het moment en mocht in totaal al vijf keer juichen in een Giro-etappe. Zijn grootste concurrenten lijken Gaviria, Pascal Ackermann, Arnaud Démare en Caleb Ewan te zijn, al is het maar de vraag of zij Verona halen.

Puntentelling puntenklassement:

  • In de A en B etappes (etappes 3,4,5,10,11,18) verdienen de eerste 15 renners punten: 50-35-25-18-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprints (traguardi volanti): 20-12-8-6-4-3-2-1
  • In de C etappes (etappes 2,6,7,8,12) verdienen de eerste 10 renners punten: 25-18-12-8-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprint: 10-6-3-2-1
  • In de D en E etappes: (etappes 1,9,13,14,15,16,17,19,20,21) verdienen de eerste 10 renners punten: 15-12-9-7-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprinters: 8-4-1

Favorieten bergklassement:
Simon Yates en Chris Froome 2019

De blauwe trui is voor de beste klimmer, althans: de renner met de meeste bergpunten. Automatisch komen de klassementsmannen in aanmerking voor de bergtrui, maar vaak bepaalt het koersverloop wie zich richt op het bergklassement. Verliest bijvoorbeeld Miguel Angel Lopez in de openingsweek al tien minuten, zal hij zich in het vervolg van de Giro mikken op ritwinst en/of de bergtrui. Renners die sowieso azen op de blauwe trui zijn Thomas De Gendt en Rafal Majka + een rits aan Italianen en Colombianen.

Puntentelling bergklassement:

  • 10 beklimmingen van 4de categorie: de eerste 3 renners verdienen 3-2 en 1 punten
  • 8 beklimmingen van 3de categorie: de eerste 4 renners verdienen 9-4-2-1 punten
  • 12 beklimmingen van 2de categorie: de eerste 6 renners verdienen 18-8-6-4-2-1 punten
  • 8 beklimmingen van 1ste categorie: de eerste 8 renners verdienen 40-18-12-9-6-4-2-1 punten
  • CC of Cima Coppi: een speciale beloning voor het dak van de ronde. Dit jaar is dat de Gavia in etappe 16. De eerste negen renners verdienen 50-30-20-14-10-6-4-2-1 punten

Favorieten jongerenklassement
Miguel Angel Lopez 2018

Voor iedereen die na 1 januari 1994 geboren is, is er het jongerenklassement. Miguel Angel Lopez is de absolute topfavoriet. Hij is in februari 1994 geboren en maakt nog één jaar kans op de witte trui. Een week geleden was Egan Bernal (1997) nog de topfavoriet, maar door een sleutelbeenbreuk doet hij helaas niet mee. Daarom is Lopez de absolute topfavoriet om zichzelf op te volgen als winnaar. Andere kanshebbers zijn Ivan Sosa, Sam Oomen, Pavel Sivakov en Hugh Carthy.

Favorieten ploegenklassement
Team Sky Giro 2019

Dit wielerseizoen maken Astana en Deceuninck-Quick-Step de meeste indruk. Deceuninck-Quick-Step zal zich met Viviani en Jungels ongetwijfeld in de kijker rijden, maar komt in de bergetappes simpelweg tekort om te scoren in het ploegenklassement. De tijden van de beste drie renners per ploeg worden namelijk bij elkaar opgeteld. Dat vormt het ploegenklassement. Gezien de selecties van Astana, Movistar, Bahrain-Merida en Mitchelton-Scott moeten we vooral hen in de gaten houden. Astana heeft dan met Izagirre, Lopez, Bilbao en veel andere topklimmers een streepje voor.

Bookmakers
Wat zeggen de wedkantoren? Zij zien in Primoz Roglic de topfavoriet. Het kan dus verkeren, want een week geleden stond hij nog vierde op de lijst. Een gokje op de Sloveen levert 2,5 keer je inzet op. Ook Dumoulin (3,6), Yates (4), Nibali (7,5) en Lopez (10) scoren hoog. Een gokje op Mollema levert maar liefst 151 keer je inzet op. Een podiumplek – dat een stuk realistischer is – levert zelfs 34 keer je ingezette bedrag op.

Tips voor je Giro-poule
Doe je mee aan een Girospel? Wij hebben wat korte tips voor je. Roglic is een must-have in je ploeg. Hij is in vorm en kan scoort zowel in de tijdritten, heuvel- als bergetappes punten. Viviani, Gavira en Ackermann gaan sowieso punten scoren in de sprintetappes. In de overgangsetappes moet je altijd Thomas De Gendt in je team nemen. Hij pakt (bijna) altijd zijn ritje mee en mengt zich ook vaak in het bergklassement. Een andere naam die niet mag ontbreken is Mikel Landa. Hij won al drie keer een Giro-etappe en zal bij afwezigheid van Alejandro Valverde de kar van Movistar trekken.

Nederlanders
Dit jaar staan er negen Nederlanders op de startlijst. Naast de veelbesproken Dumoulin en Mollema doen ook Sam Oomen (Sunweb), Tom Leezer, Koen Bouwman, Antwan Tolhoek en Jos van Emden (Jumbo-Visma), Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ) en Laurens ten Dam (CCC) mee aan de 102de Giro.

De landgenoten op een rij:
• Tom Dumoulin (Sunweb)
• Sam Oomen (Sunweb)
• Antwan Tolhoek (Jumbo-Visma)
• Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
• Tom Leezer (Jumbo-Visma)
• Jos van Emden (Jumbo-Visma)
• Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ)
• Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
• Laurens ten Dam (CCC)

Antwan Tolhoek 2019
Vier Nederlanders moeten Roglic bij Jumbo-Visma aan de winst helpen.

TV
De Giro d’Italia is ook dit jaar exclusief op Eurosport te zien. Vanaf 13:00 uur begint men op Eurosport 1 met de voorbeschouwing, waarna een kwartiertje later de live-uitzending begint.


Met ons liveticker hoef je helemaal niets te missen van de Giro. Hier vind je ook alle ploegen, deelnemers en etappes.