Of het een ode is aan de sprinter Elia Viviani is de vraag, maar een frame in deze kleurstelling, Gloss neon blue/Italia, smeekt erom er een opvallende ‘bak’ van te maken. En het mooie is: je kunt dit ook met een beperkt budget doen.

Materiaal: E5 Premium aluminium. Stevig aluminium, wel voorzien van een blauwe laklaag. En witte decals. Geproduceerd volgens wat Specialized met DSW (D’Aluisio Smartweld) Sprint Technology) aanduidt. Een precieze bepaling van de lasnaden moet een comfortabeler en significant stijver frame opleveren. De onderbuis is plat, er is een pressfit bottom bracket, een balhoofdbuis met twee maten lagers en de staande buis is druppelvormig met een eigen Fact carbon zadelpen. De achterbrug is relatief kort. De derailleurkabels lopen binnendoor. Omdat Specialized de eigen manier van ‘waar en hoe’ van de lasnaden heeft bepaald verlaten de binnenkabels vroeger dan gebruikelijk de onderbuis; ze lopen daarna door buitenkabels naar de voor- en achterderailleur. Los weegt een gelakt frame in een maat 56 1400 gram, de tricolore vork 400 gram.

Een 105-groep met 52/36 voor en 11/25 achter en om de Supra RA Elite Lite-wielen – noblesse oblige – 25 millimeter Italiaanse Vittoria Rubino Pro-banden. En op de aero zadelpen het nieuwe Specialized Power Arc zadel. O ja: een beetje over de top: drie kleuren spacers onder de Deda stuurpen… (onder andere BBB levert de groene Transspace). Precies 8,00 kilo. Mooi? Tja. In ieder geval opvallend. Kan het mooier? Ja. Met hoge carbon wielen bijvoorbeeld; maar dan stijgt de uiteindelijke prijs x 2.

Het is een echte performance racer  De 105 past goed bij de Allez Sprint. Een losse framset kost 1049 euro, een groep heb je voor zo’n 600 euro en de wielen kosten nu rond 400 euro. Zelf opbouwen en dan toch maar een licentie aanvragen?