23 maart 2019 | Janine Nöthlichs

Janine’s Alpe d’HuZes: ruzie met trainingsschema

Een blog over de zin en onzin van een groot doel: zes keer de Alpe d’Huez op.

Hoe moet je nou eigenlijk trainen voor je fietsdoel? En waarom maak je welke keuze? Is het belangrijkste dat je kilometers maakt of kan je met krachttraining en een slim schema het onderste uit de kan halen? Voor de Alpe d’HuZes train ik sinds medio oktober met een schema. Nagenoeg 76 trainingseenheden staan gelogd op Strava. Vandaag wil ik hier graag met jullie induiken en vertellen over waarom ik dat doe en wat de voor (en natuurlijk nadelen) zijn. Want, eerlijk is eerlijk, ik vind het alles behalve easy…

Moeilijk, moeilijk
Ik heb het zwaar de laatste tijd. Werk, moeder zijn en fietsen volgens een strak schema met 5 trainingen per week eist iets meer zijn tol dan verwacht. ‘Zeur toch niet’ hoor ik je denken, je hebt er zelf voor gekozen om de Alpe d’HuZes te doen. Waar. Ik vind het ook echt een tof doel. Maar ik begon steeds vaker trainingen over te slaan en ik voelde me opgejaagd en kreeg een gevoel van ‘het niet redden’. Afvallen lukte al helemaal niet en mijn trainingsmaatje ging juist wel als een trein, dus er kwamen ook nog eens complexen bij met enorme frustratie tot gevolg. Door alle stress fietste ik er ook echt niet beter op.

Door alle stress fietste ik er ook echt niet beter op…

Uiteindelijk heb ik met mijn coach besproken om even twee weken pauze te nemen van het schema en alleen maar te trainen wanneer ik zelf tijd en zin had. Dat lukte grappig genoeg vrij goed, ik trainde nog best veel. Ik was bijvoorbeeld in Duitsland bij mijn ouders en maakte een mooie klimtocht met 1000 hoogtemeters. Dat vond ik heerlijk en het was ook nog eens een nuttige training, terwijl dat niet in het plan stond. Nu heb ik gek genoeg weer zin ook er vol tegenaan te gaan, en kijk ik weer uit naar de structuur van het schema. Best gek is dat eigenlijk.

Kilometers maken

Toen ik had besloten om 2017 deel te nemen aan The Ride, begon ik in November 2016 te trainen. Toen werkte ik vooral thuis. Ik trainde in de winter bijna dagelijks op Zwift, en ging later veel buiten fietsen met een vriendin uit Leiden. Mijn beleid was toen: vooral kilometers maken en er veel lol bij hebben. Ik motiveerde mezelf om zo nu en dan twee lange ritten in een weekend te maken en op het laatst maakte ik met vrienden ritten van 180 km. Af en toe ging ik trainen in Duitsland of op ander plekken met heuvels en klimmetjes, met als toppunt een trainingsweekend in de Franse Cevennen met 2 beklimmingen van de Ventoux als afsluiter. Ik moet zeggen, deze strategie heeft voor mij toen best aardig uitgepakt, ik reed The Ride op mijn eigen tempo, maar wel zonder problemen uit.

Trainingsschema
Nu werk ik inmiddels fulltime op een kantoor en dacht, ik gooi het eens over een andere boeg: trainen met een schema. Mijn vriendin Anna zag daar gelukkig ook wel wat in (zij had al eerder met schema’s getraind, o.a. voor de Marmotte). Samen met mijn zwager Marco, die wielrencoach is, stelden wij een schema op dat ons tot juni helemaal klaar zou stomen voor de Alpe d’HuZes. We begonnen met een MAP (Maximal Aerobic Power) test en na 2.5 maanden herhaalden we deze. Zo kan onze coach precies de vooruitgang bepalen. En uiteraard zijn er legio’s mensen die met een professionele coach of gedetailleerd schema trainen.

Een stok achter de deur is goed, maar het moet geen ‘moetje’ worden

Ik ben er zelf nog niet over uit wat voor mij werkelijk beter is. Een ‘stok achter de deur’ is zeker cool, maar het moet ook geen ‘moetje’ en stress-verhaal gaan worden! Voor mij persoonlijk is denk ik een flexibel schema het beste. Dat je wel onderdelen definieert, maar je week vrij kunt indelen. Maar ik ben zeker dat dit voor iedereen anders zit.

Voor- en nadelen trainingsschema
Ik heb de 5 voor- en nadelen van trainen met een schema op een rij gezet. Maar ik ben natuurlijk heel erg benieuwd hoe het voor jullie is! Stuur mij daarom ook vooral je bevindingen.

Voordelen

  • Je weet precies wat je wanneer moet doen

  • Ideaal voor mensen met smoesjes

  • Je hebt duidelijke toetsmomenten (testen)

  • Je schema is exact afgestemd op jouw niveau, doelstelling en trainingsritme

  • Je krijgt een goede combinatie kracht en duurtraining

Nadelen

  • Je bent weinig flexibel bijvoorbeeld met zakenreisen of familiedingen

  • Soms heb je onwijs zin in iets heel anders dan op het schema staat

  • Je krijgt een gevoel van ‘moeten’

  • Je kan je schema moeilijk combineren met sociale ritten

 

Geen Trainingsschema

Voordelen

  • Je kan je training aanpassen aan de rest van je leven

  • Je kan altijd doen waar je zin in hebt en er is dus een hoge ‘funfactor’

  • Je kan gebruik maken van vriendenritjes, toertochten, wedstrijden of juist hardlopen op een zakenreis

  • Het voelt als je eigen ding en je wordt niet geleefd door je schema

Nadelen:

  • Je doet misschien niet wat het beste zou zijn voor je doelstelling

  • Je maakt meer kans op blessures als je jezelf overtraind

  • Je kan makkelijk in een dipje raken als je even uit het ritme komt

  • Er zijn geen toetsmomenten om je vooruitgang te bepalen

  • Je hebt geen stok achter de deur om een bepaald ritme vol te houden

4 reacties op “Janine’s Alpe d’HuZes: ruzie met trainingsschema

  • Als 3 voudig deelnemer van Alpe d’HuZes viel het mij op, dat de laatste deelname veel gemakkelijker ging dan de eerste 5 jaar daarvoor. Het is geen wedstrijd, maar toch 15 minuten per beklimming sneller en ’s avonds veel fitter. De bekendheid met de berg is een groot voordeel en de weersomstandigheden waren alle keren nagenoeg gelijk (’s ochtends erg koud en ’s middags warm), dus het is vooral de ervaring met zo’n evenement en steeds gerichter – op kwaliteit – trainen. Een schema biedt dan houvast. Ik merkte, dat het voor mij goed was om slechts 2,5 weken te ‘bouwen’ en dan max 1 week te herstellen met lichtere trainingen. Zo was het goed mogelijk om iets te schuiven met deze korte periodes wanneer het heel goed, of juist wat minder ging. En slecht weer, drukte op het werk of in het gezin, een pijntje hier en daar zijn dan gemakkelijker te accepteren. En wat heel goed werkte in dit lage landje, was elke week een serie maken van korte beklimmingen bij een 45 m hoge heuvel in de buurt (de Woldberg, of ook wel ‘de Knobbel’ geheten). De belangrijkste tip die ik kreeg voor het fysieke werk was van één van de oprichters van de actie Alpe d’HuZes in 2010 (Harry Agterhorst): “de eerste twee beklimmingen mag je niet voelen”. Ik vroeg hem wat hij bedoelde en hij nam mij op de maandag voor dé dag mee voor 2 beklimmingen en het tempo was laag, maar het voelde inderdaad als een warming up (na 3 uur klimmen!!!). Het is een belevenis met duizenden die hetzelfde doel hebben, de saamhorigheid is enorm en ja, het is zwaar maar zo ontzettend kostbaar om mee te maken. Heel veel inspiratie en plezier en succes gewenst. Met groet, Wim Bijsterbosch, Heerd

  • Interessant! Vorig jaar ook een seizoen geïnvesteerd in een betaalde trainer. Hoewel ik zelf gediplomeerd trainer ben.. Het schema geeft een zekere vastigheid, maar vond ik niet aansluiten (en aangepast worden) op mijn gevoel/trainingstoestand. Uiteindelijk ben je zelf degene die je lichaam het beste kent. Jij moet in staat zijn a la minute beslissingen te nemen. Als er op 1 dag een lange rit gepland is en het is die dag net slecht weer, moet je dat om kunnen gooien. Testen kun je tegenwoordig met Zwift uitstekend zelf en met vermogensmeters is iedere training (ook een rustige) een “test”.

  • Je geeft aan je voor te bereiden op je deelname aan Alpe d’HuZes. Wat is je doel? 1 keer omhoog of misschien wel 6 keer? Blijkt niet uit bovenstaande artikel. Spreekt voor zich dat je gestelde doel, naast o.a. je basisniveau, talent en mentale weerbaarheid, bepalend is voor voor de kwaliteit en kwantiteit van trainingen. Succes en veel plezier!

  • Beste Janine,
    Ik vind het bijzonder gaaf en moedig dat je gaat deelnemen aan Alpe d’HuZes dit jaar! En iets van een trainingsschema lijkt me wel belangrijk voor een goede verdeling van de trainingsopbouw. Hoe zo’n schema er dan uit zou moeten zien is denk ik heel persoonlijk, hoe strak of met hoeveel ruimte. Tijdens mijn voorbereiding op Alpe d’HuZes 2012 heb ik de nadruk gelegd op heel veel duurtraining. Achteraf had ik denk ik nog wat meer op kracht en snelheid moeten trainen voor het beste resultaat. Maar ja , dat is de wijsheid van achteraf. Wellicht kan een coach je heel goed helpen bij de juiste opbouw en verdeling. Het lijkt mij vooral heel belangrijk dat je veel plezier beleeft aan de voorbereidingen op Alpe d’HuZes en de dag zelf. Dat wil ik je ook van harte toewensen.
    Hartelijke groet, ook aan Léon, Jan Huisman

Geef een reactie

Inloggen