22 maart 2019 | Rob Meeuwessen

Getest: Bianchi Methanol CV RS

Hé, een Italiaan in het bos. Dat het een Bianchi is staat vast. Want Celeste. Maar Bianchi is tegenwoordig gelukkig meer dan een vaal groen frame. De line up qua mountainbikes is het afgelopen jaar flink op de schop gegaan. Een flink geupdate full suspension Methanol bijvoorbeeld. En niet alleen de fully, ook de Nitron en deze Methanol CV RS hardtail zijn aangescherpt. We gingen op pad met het paradepaardje uit de stal van Bianchi, kijken of dat ding een beetje te temmen valt.

Wat de Italianen voor ogen hebben is duidelijk. Een razendsnelle hardtail om de moderne cross-country parcoursen mee aan te vallen. Minder agressieve geometrie om meer controle te genereren, licht van gewicht en allerlei features om hier en daar nog wat comfort bij elkaar te schrapen.

Constructie

We beginnen maar even met de statistieken. Een peperdure en behoorlijk lichte hardtail hebben we hier. Slechts 8,55 kilo weegt de Methanol in deze uitvoering. Een los frame zou 940 gram op de weegschaal moeten brengen. Het full carbon frame bevat alles wat je momenteel van zo’n kader mag verwachten. Tapered balhoofd uitlopend tot 1 1/5. Een boost passing aan de achterzijde. Geen flatmount calipers maar wel een erg fraai weggewerkt postmount exemplaar op de liggende achtervork. En natuurlijk mag een interne kabelgeleiding ook niet ontbreken. Geschikt voor mechanische schakelkabels als DI2 kabeltjes. En hoewel de Methanol uitsluitend nog beschikbaar is in versies met een 1x setup is er nog steeds genoeg ruimte om een voorderailleur kabel door te voeren.

De geometrie is modern en zeer vergelijkbaar met andere topframes. Zo zijn nagenoeg alle maten hetzelfde als een Scott Scale. De reach is met 445 millimeter (maat L) dus lang genoeg om samen met de 69,5 graden balhoofdhoek op zoek te gaan naar lastige afdalingen. Ter vergelijk, de meeste frames van pakweg 3 jaar geleden hadden nog een balhoofdhoek van 71 graden of meer.

Het frame is -natuurlijk- volledig gemaakt uit carbon. ‘Countervail’ fibers zijn er gebruikt om het frame comfortabeler te maken. Een goed verhaal vinden we terug op de website over vezels die comfort moeten geven, goedgekeurd door de NASA. We kunnen kort zijn, de NASA weet niets van fietsen. Op de Methanol stuiter je harder dan dat je kunt rijden wanneer je het goedje met dezelfde naam in je auto tankt. Een stugge racebak zoals het eigenlijk hoort. Want wees eens eerlijk? Koop je een hardtail voor deze prijs om comfortabel te fietsen? Wij niet. De vezels zullen best wat extra comfort genereren op de testbank en tijdens computersimulaties. Echter was de bandendruk nog steeds leidend voor de mate van comfort en niet het frame, de flexende zadelpen of verende vork.

Onderdelen

Qua onderdelen vinden we weinig bijzonderheden. Natuurlijk een Sram groep. Al is de fiets ook met Shimano XTR beschikbaar (binnenkort). De Eagle setup werkt goed, zoals we gewend zijn. Het 32 tands tandwiel zouden we op dit terrein graag vervangen voor een 34 of zelfs 36 om de dure cassette wat te sparen. Iets wat je dealer graag oplost. De remmen, een setje Level Ultimates happen heerlijk en maken het mogelijk om samen met de lage noppen op de banden de bochtjes lekker in te slippen. Zo blijft de snelheid er wel in. Een 180 millimeter schijf voor, 160 aan de achterkant

Vork

Fox mag de voorvork leveren. Een Float Factory 32 Stepcast. Geen bijzondere keus. Wel vertrouwde kwaliteit. De 32 Stepcast vork staat erom bekend perfect te functioneren maar wat achter te blijven in stijfheid. Dat is bij dit exemplaar natuurlijk niet anders. Je merkt dit vooral wanneer de bochten elkaar in rap tempo opvolgen en je de fiets echt van links naar rechts smijt. We rijden de vork iets stugger dan aangeraden en met twee volume spacers om overmatig ‘duiken’ bij remmen te voorkomen. Zo hoeven we de lockout minder te gebruiken. De remote van Fox is al jaren niet top. In de hendel zit geen veer en de demper in de vork heeft niet genoeg kracht om de kabel snel terug te trekken.

Wielen en banden

Het is winter. En dus geen spannende trails in de Alpen of een meerdaagse aan de Riviera. De Methanol sleepten we rond door Nederland en testten we op de trails waar jullie rijden. Vaste routes moesten eraan geloven en dat betekent in Nederland tegenwoordig: Bochten. Heel veel bochten. Onze Bianchi werd geleverd met alle componenten zoals op de Specialist beschreven. 25 millimeter brede DT-Swiss carbon wielen en snelle Kenda Honey Badger banden. Niet erg breed met 2.2 inch maar genoeg voor normaal cross country gebruik. Deze twee onderdelen zijn behoorlijk bepalend voor de rijeigenschappen van de fiets. Want het frame mag dan niet erg comfortabel zijn, de wielen zijn dat tot op zekere hoogte wel. Zet je aan dan schiet je direct vooruit. De combinatie van het lichte stijve frame samen met de XRC 1200 Spline wielen maken het een razendsnel apparaat. De Kenda banden schuiven met de ietwat vette omstandigheden in deze tijd van het jaar heerlijk over de zandgrond. Noem het beperkte grip of gecontroleerd schuiven. Wij houden er van. Een band die zwaar onderschat wordt.

De wielen maken deze fiets voor een groot deel. De ‘spline’ naven met DT240 binnenwerk en dus lekker onderhoudsvrije en ratelende ratchets dienen als basis in het midden van de bombproof carbon velg. De binnenbreedte is 25 millimeter. In totaal weegt een set ongeveer 1450 gram. De verkoopprijs van dik 2k verklaard meteen voor een groot deel de hoge prijs van de complete fiets.

Componenten

Bianchi werkt al jaren samen met FSA om tot een totaalplaatje te komen. Zo ook op dit exemplaar. Een lange carbon  K-Force Light zadelpen buigt lekker op en neer als je per ongeluk nog in het zadel zit bij een hobbel. Een goed reminder om weer te gaan staan. Dat doe je sowieso op zijn tijd al eens graag. Het Fizik Tundra zadel is met een breedte van 125 millimeter namelijk zo smal dat je eigenlijk meer om het ‘plankje’ heen zakt dan dat je daadwerkelijk zit. Waarom dit soort zadels  nog steeds worden gemaakt is mij een raadsel.

Aan de voorkant wederom K-Force onderdelen. Het stuur is er één uit onze favorietenlijst. Waarom? Omdat het een van de weinige mini Rise XC sturen is die tot 76 centimeter breed geleverd wordt. Het was dan ook even wennen toen we de fiets opstapten en concludeerden dat dit exemplaar de 70 centimeter versie is. Het stuur heeft aan de onderzijde fraaie kabelgeleiding voor Di2 kabeltjes.

Het veld in

Nog even over het frame. De Italianen hebben de boel mooi afgewerkt. Bekijken we de zadelpen dan zien we dat deze wat verder doorloopt. Prettig als je zadelpen behoorlijk wat uitsteekt. De achterkant is redelijk kort en dat komt het sturen ten goede. De buisvormen zijn eigenlijk overal erg rond. Dikke pijpen, zeker de onderbuis is fors uitgevoerd. Een ronde buis is lichter om te maken. behoeft immer minder verstevigingen en zo minder materiaal dan een buis met hoekjes en randjes. Vandaar dat je steeds vaker weer dit soort ‘eenvoudig’ ogende frames ziet opduiken. Nadeel van dit, comfort. Een afgeplatte buis vervormt nu eenmaal makkelijker dan zo’n ronde variant.

Wanneer we wederom met de Bianchi door het bos sluipen en de vaart er lekker in hebben worden we op zijn tijd vanzelf gewaarschuwd met een opwipper aan de achterkant. De Bianchi vraagt om een zeer actieve rijstijl. Gelukkig is de fiets dusdanig makkelijk te sturen dat je hem heel plat door de bocht kan gooien. Hij laat zich makkelijk sturen in de afdalingen. De remmen zijn zo krachtig dat remmen enkel op het laatste moment hoeft.

Conclusie

Twijfel je om een nieuwe fiets aan te schaffen en wil je graag een hardtail in plaats van een fully (om welke reden dan ook). Dan kan deze Bianchi makkelijk mee in het rijtje van bekende racers. De fiets doet ons vooral denken een een Specialized Epic hardtail. Een model met vergelijkbare dikke buizen, overeenkomstige geometrie en ook een rijervaring waarbij snelheid duidelijk voor comfort komt. Met de Bianchi moet je overweg kunnen. Je moet flexibel op de fiets zitten en geen rugpatiënt zijn. Het is een fiets waarbij een rugnummer hoort, geen ‘ik doe eens rustig aan’ toertocht fiets. Lekker bezig die Italianen!

+ rete strak
+ wielen
hobbel de bobbel

Prijs: €7399,-
Meer info: bianchi.com

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen