6 maart 2019 | Michael Kerkhof

Getest: B’twin Triban 520 racefiets van Decathlon

Racefietsen zijn niet goedkoop, daar is iedereen het wel over eens. Als je begint met wielrennen moet je flink in de buidel tasten om een goede racer aan te schaffen. De afgelopen maanden mocht ik de Triban 520 van Decathlon uitproberen en kwam ik erachter dat je voor amper €650 al een prima racefiets in huis kan halen..

B’twin Triban 520

In mijn zoektocht naar goedkope racefietsen kwam ik al snel uit bij Decathlon. Voor beginnende sporters is de Decathlon de winkel bij uitstek om je eerste sportspullen aan te schaffen. Op een mooie nazomermiddag mocht ik de Triban 520 ophalen bij Decathlon Rotterdam. Tijdens mijn reis naar de Coolsingel twijfelde ik of ik toch niet voor de Triban 540 moest gaan, want voor €150 extra heb je dan een complete Shimano 105 groep erop zitten in plaats van Sora. Eenmaal in de winkel werd mij al duidelijk dat het niet meer mogelijk was om van fiets te veranderen: de Triban 520 stond al klaar.

Na een prettige kennismaking en wat gesleutel aan de testfiets was het tijd voor mijn eerste proefrit. In mijn gewone kloffie stapte ik de fiets op om naar huis toe te rijden. Via de Coolsingel, Erasmusbrug en de Maassilo kon ik na vijf rustige kilometers eindelijk wat gas geven. In die vijf kilometers, waarin ik vooral voetgangers moest ontwijken en werd voorbijgesneld door scooters, merkte ik dat het sturen wat zwaarder gaat. Niet raar, want met een totaal gewicht van 10 kilo is het meer dan twee kilo zwaarder dan ik gewend ben.

Eerst even wat meer info over de Triban 520. De 6061-aluminiumracer weegt zonder pedalen 9,9 kilogram (frame: 1760 gram) en is volledig afgemonteerd met Shimano Sora R3000 (triple, 9 speed, 50-39-30, cassette 12-25). Verder: Carbon voorvork (12K), aluminium balhoofdbuis, B’Twin Sport-stuur, remmen B’Twin by Tektro, zadel B’Twin Sport ErgoFit, wielen B’Twin Sport met 32 spaken en Aero naven. Tot zover de info die niks afwijkt van wat er op de site van Decathlon staat, want er is één verschil: de banden. Normaal krijg je er Hutchinson Equinox 2 banden onder, maar bij mij waren dat bandjes van Michelin Dynamic Sport (700x25c).

Specificaties:
Prijs: €649,95
Frame/voorvork: Aluminium/carbon
Gewicht: 9,9 kilogram
Groep: Shimano Sora, 50x39x30, 12×25 cassette
Wielen: B’twin Sport (32 spaken, Naven Aero 32)
Banden: Michelin Dynamic Sport (700x 25c)
Zadel en -pen: Zadel ErgoFit, B’twin Sport zadelpen
Stuur en -pen: B’twin Sport
Maten: XS t/m XL
Meer info op de website van Decathlon.

Denk niet wit, denk niet zwart

De Triban 520 is er in Nederland alleen in het wit/zwart (in het buitenland zag ik volledig witte versies voorbijkomen) en de maten variëren van XS (155 centimeter) tot en met XL (200 centimeter). Ik ontving de Triban 520 in maat L. De 520 is de opvolger van de Triban 500, die je voor €449,95 in huis haalt.

Qua looks is de Triban 520 geen eyecatcher. Het zwart/witte frame oogt simpel en strak, maar zou je in de winkel niet uitpikken om het uiterlijk. De Ultra-lijn in het roze, blauw en zwart ziet er bijvoorbeeld al een stuk sneller uit, maar daar betaal je dan ook meer voor. De wit/zwarte versie is degelijk, net als alle componenten. Bij het maken van de Triban 520 zijn niet de duurste producten gebruikt (zie de wielen, remmen etc), maar dat zie je dan ook weer terug in de prijs.

B'twin Triban 520
De remmen kunnen beter, verder schakelt het prima.

De eerste ritjes op de Triban 520 moest ik vooral erg aan het sturen wennen. Dwars door de polder op rechte wegen heb je een goede aan de racer, maar in de bochten moest ik mijn draai een beetje vinden. Het insturen voelt wat zwaar aan, maar na een tijdje kreeg ik dat wel onder de knie. Een kwestie van wennen, vermoed ik. Het remmen met Tektro ging mij iets minder fijn af, maar verder – op basis van prijs/kwaliteit – valt er eigenlijk weinig negatiefs te schrijven over de Triban 520.

Op het vlakke doet de Triban 520 dus gewoon zijn ding, maar in de bochten en op heuvels heeft hij wel zo zijn mankementen. Met een opgegeven gewicht van 9,9 kilogram is de B’Twin-racer niet extreem zwaar, maar merk je wel dat je extra gewicht meesjouwt. Toch heb ik weinig problemen gekend en heb ik met veel plezier mijn kilometers kunnen afwerken. Mocht ik de 520 kopen, zou ik er wel als eerste andere banden onder zetten. Met de Michelin-bandjes had ik nauwelijks grip. Verder zit de fiets netjes in elkaar.

B'twin Triban 520

Comfortabele zit

Bij het ontwerpen van de Triban 520 is er veel gekeken naar de fietshouding van zowel de zondagsfietser als de duurrenner, en zo’n beetje alles wat er tussen zit. De bovenbuis loopt schuin omhoog richting de vorkbuis, dat erg hoog staat. Het zorgt ervoor dat je tijdens het fietsen rechtop zit (stack & reach 605/385 bij maat L), en dat is voor beginners vaak fijn. Vanwege lichte rugklachten merkte ik ook veel verschil met andere fietsen en belastte ik mijn rug op de Triban 520 een stuk minder dan op andere racefietsen. Het nadeel is wel dat je zitpositie niet echt ‘race’ is.

Natuurlijk is het niet de beste fiets op de markt, maar voor beginnende wielrenners en/of mensen die niet veel geld willen uitgeven aan een racer is het een keurige instapfiets. Voor €649,95 krijg je een aluminiumracer met carbon voorvork en Shimano Sora, waar zie je dat? Voor wielrenners die nu nog hun rondjes rijden op fietsen van tientallen jaren oud en toe zijn aan een serieuze racer, kom je bij de Triban 520 niet bedrogen uit. Qua prijs zit je aan de onderkant van de instapfietsen en qua afmontage is het lang zo slecht nog niet, al heeft niet iedere beginner behoefte een aan triple 9-speed. Een dubbel is vaak meer dan voldoende, zeker in Nederland.

B'twin Triban 520

Valt er nog iets te veranderen aan de fiets? Zeker! Als je er andere wielen onder zet, zal je merken dat het allemaal minder zwaar aanvoelt. Met deze B’twin Sport wielen heb je minder ‘gevoel’ in de bochten en heb je langer nodig om op gang te komen. Gooi er een setje carbon wielen onder – als je van plan bent om te upgraden – en je zal het verschil direct merken. De remmen zou ik ook vervangen. En als je dan toch bezig bent, is een upgrade naar Shimano 105 ook geen slecht idee. Je bespaart daarmee weer wat gewicht, het schakelt fijner en het oogt wat minder ‘beginner’. Het is allemaal mogelijk.

B'twin Triban 520
Het stuurt wat zwaar.

B'twin Triban 520
De fiets is best redelijk afgewerkt.

Goede beginner

Stel: je gaat beginnen met wielrennen en zoekt een nieuwe racefiets om je eerste meters op te maken, dan is de Triban 520 echt iets voor jou. De B’twin-fiets rijdt lekker, heeft een comfortabele hoge zit en schakelt fijn. Ben je van plan om veel de heuvels in te duiken? Dan is de 520 aan de zware kant, maar op het vlakke heb je er een goede aan. Heb je al op meerdere racefietsen gezeten en kijk je voor een goedkope nieuwe? Dan zijn er nog veel interessantere fietsen op de markt.. Laat je vooral niet afschrikken door het ‘Decathlon-imago’, want dat is nergens voor nodig. Zorg er wel voor dat alles goed op jouw maat is afgesteld. Dat voorkomt blessures en onplezierige ritjes.

Plus- en minpunten:
+ Comfortabele zit
+ Prijs-kwaliteitsverhouding
+ Prima groepset
+ Upgraden is mogelijk

– Triple
– Voelt zwaar
– Geen wedstrijdfiets
– Geen topremmen


Binnenkort verschijnen er meer reviews van ‘goedkope’ racefietsen op onze site. Blijf het dus in de gaten houden!

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

3 reacties op “Getest: B’twin Triban 520 racefiets van Decathlon

  • Komt er nu opeens een review van deze oude uitlopende serie, bijna zonder voorraad, terwijl de opvolger al maanden ook al bij de Decathlon te koop is? (Triban RC500 en RC520)

  • Mooi dat er eens een ‘budget’-fiets voorbij komt.
    Alleen snap ik niet dat er gezegd wordt dat het een zware fiets is voor in de heuvels maar dat de triple als minpunt wordt aangegeven.
    Dat heft elkaar mooi op, en deze fiets zal waarschijnlijk door beginners gekocht worden en voor deze doelgroep is een triple een ideale keuze voor in de heuvels.

Geef een reactie

Inloggen