De afgelopen maanden heb ik met veel plezier rondgereden op de Merida Mission CX 600. Het was – met uitzondering van wat tweedehands mountainbikes en crossers – mijn eerste échte crossfiets. Hoe het reed en of ik ‘m zou aanbevelen? Dat lees je hieronder.

Mission CX 600

Als beginnend crosser vond ik het onnodig om op een peperdure crosser mijn eerste meters te maken. Naar mijn inziens is het verstandiger om stapsgewijs een duurdere (en vaak ook betere) fiets te testen, om zo de verschillen aan den lijve te ondervinden. De Cyclo Cross 300 van Merida leek mij daarom wel een mooie beginneling te zijn. Deze aluminiumcrosser is afgemonteerd met Shimano Tiagro 2×10, heeft Tektro schijfremmen en weegt 10,55 kilogram. Het verschil met de Cyclo Cross 100 zit hem niet alleen in de prijs (de 300 kost €999, de 100 €899), maar ook in de afmontage. De Cyclocross 100 heeft namelijk Promax (mechanische) schijven en een SRAM Apex 1×11 aandrijving. Toch is mijn keuze hier niet op gevallen..

Ik heb namelijk een prijscategorie overgeslagen en ben bij de Mission CX 600 terecht gekomen, op aanraden van de contactpersoon van Merida. De ‘goedkopere’ crossers zijn ideaal voor beginners, maar voor fanatiekelingen (in wording) is de Mission CX een betere lijn. De aluminiumfiets met carbon voorvork weegt 9,6 kilogram, heeft een SRAM Apex 1×11 aandrijving en SRAM Apex1 hydraulische schijfremmen. De prijs? €1699.

Specificaties:
– Adviesprijs: €1.699
– Frame/voorvork: aluminium/carbon
– Gewicht: 9,6 kilogram
– Groep: SRAM Apex 1
– Wielen: Jalco Expert CC
– Banden: Maxxis Mud Wrestler
– Zadel en -pen: Merida Expert CC 27.2 Carbon
– Stuur en -pen: Merida Expert SL & Merida Expert CC
– Maten: XS (47cm) t/m XL (59cm)
– Meer info: klik hier voor de website

Opvolger van de Cyclocross

De Merida Mission CX 600 maakt deel uit van de 2019-collectie en is de opvolger van Cyclocross-collectie. Het verschil zit ‘m vooral in het gewicht, want de Mission CX is een stuk lichter dan de Cyclcross. De CX 600 is echt een crosser om op slag verliefd op te worden. Toen de Merida werd afgeleverd, voelde ik mij weer even zoals bij de aankoop van mijn eerste koersfiets. De groene crossert stond perfect opgesteld in de woonkamer, maar helaas mocht hij daar op aandringen van de vrouw des huizes niet blijven staan. Dezelfde dag heb ik nog een ritje gemaakt, al sloeg ik daarbij de modderpaden wel over. Eerst even wat gevoel krijgen met de fiets.

Merida Mission CX 600
Opvallen lukt je wel met de Mission CX 600.

Het is een cliché, maar het was echt heerlijk om de eerste omwentelingen te maken. De ene persoon vindt het geluid van mooie muziek prachtig, de ander van fluitende vogels in een natuurgebied en ik vind het geluid van zoevende fietswielen een genot voor mijn oren (ik heb een voorkeur voor dichte tijdritwielen, maar dat terzijde). Ik zou graag clichés als ‘de eerste trappen waren raak’ weglaten in dit artikel, maar helaas is het nou eenmaal de waarheid. De eerste trappen waren dus echt raak.

Aluminium frame, carbon voorvork

Langzaam stelde ik mijn relatie met de Mission CX 600 iets meer op de proef. De eerste kilometers maakte ik nog voorzichtig op de weg, daarna zocht ik de verharde bospaden op en voor ik het wist reed ik door de modder. Op de weg heb je een goede aan de Mission CX 600. Met slechts 11 versnellingen is het natuurlijk niet geschikt voor lange, zware trainingsritten, maar wel prima op weg naar een MTB- of crossparcours. Op de brede Maxxis-banden heb je onder slechte weersomstandigheden veel grip, al is de crosser daar natuurlijk niet hoofdzakelijk voor bedoeld. Tijd om te crossen!

Merida Mission CX 600
De kabels gaan weer het frame in.

Merida Mission CX 600
Schijfremmen van 160mm. 

De crosser heeft een Mission CX Lite frame, gemaakt van het ’triple butted’ 6066 aluminium, en een carbon voorvork. Het frame kent geen rare fratsen of bochten en loopt ‘gewoon’ recht. Met 33 millimeter brede banden ging ik op pad, maar er is tussen de achterbrug nog wel een beetje ruimte over voor bredere banden. De kabels zijn redelijk afgewerkt en lopen deels binnendoor. Het zit niet los, want door de ‘Smart entry’ worden alle kabels stevig geklemd om gerammel op ruwe paden te voorkomen. De staande achtervork en een lagere zit moeten voor extra comfort zorgen. Daar moet de 27,2 millimeter lange zadelpen ook aan meewerken.

Manusje van alles

Het is trouwens mogelijk om een spatbord te monteren. Volgens Merida is de CX 600 een prima fiets voor fanatieke veldrijders, maar is het (mede door de mogelijkheid om spatborden voor en achter te monteren) ook geschikt voor snelle woon-werkritjes. Dat snap ik deels, want in vergelijking met de geometrie van de Cyclocross is de Mission CX een stuk meer geschikt voor wedstrijden en om hard op te rammen. Voor gravelrijders is de Mission CX ook een geschikte fiets.

Beginnen met veldrijden
Het stuurt prima, remt fijn en is gewoon een goede ‘opstapcrosser’.

De hydraulische remmen van SRAM Apex reageren goed. Op de weg voel ik niet heel erg veel verschil in vergelijking met velgremmen, maar in het veld en onder natte omstandigheden merk ik dat duidelijk wel. Het remt heel sterk en reageert direct op je handeling. Tijdens het crossen was ik een aantal keer bang om op mijn plaat te gaan en drukte ik voorzichtig de achterrem in. Na verloop van tijd kwam ik erachter dat het niet nodig was om bang te zijn, want met een flinke greep stond ik direct stil. Heel fijn als je toch ietwat onzeker bent met afdalingen en/of sturen.

Niet licht
Het schakelen gaat ook erg fijn. Omdat het een 1x 11 aandrijving betreft gebeurt alles aan de rechterkant. Oefening baart kunst, dus had ik het al snel onder controle. Toch kwam het meerdere malen voor dat ik heuvelop terug wilde schakelen, maar hem per ongeluk zwaarder zette. Oef, parkeggio! Gelukkig ben ik geen één keer gevallen en kreeg ik steeds meer feeling met de crosser. Binnen korte tijd ‘verschakelde’ ik mij niet meer.

Merida Mission CX 600
SRAM Apex 1x 11 aandrijving.

Merida Mission CX 600

Merida Mission CX 600
Goede grip met de Maxxis-banden.

De crossfiets is met een gewicht van 9,6 kilo niet heel licht, maar daar merk je tijdens het rijden weinig van. De duurdere crossfietsen in het topsegment wegen zo’n 8 kilo, dus valt er nog wel wat winst te behalen. Voor een aluminium crossfiets vind ik 9,6 kilo best meevallen, zeker omdat je er weinig van merkt. Er valt qua gewicht nog wel wat winst te halen bij de wielen, die simpel zijn en weinig toevoegen aan de fiets.

Fijne crosser
Qua uiterlijk ziet het er verder allemaal prima uit. Met de (gif)groene Mission CX 600 val je zeker op en stap je elke keer met veel moraal de crosser op. Of je hem voor woon-werkritjes gaat gebruiken, graveltochten of veldritten: de Mission CX 600 is een heel mooie fiets om onder je kont te hebben. Voor de échte beginner is de prijs misschien ietwat aan de hoge kant en is het raadzamer om een tweedehands ergens te scoren, maar als je dat al hebt gedaan en toe bent aan een gloednieuwe veldritfiets, is de Mission CX 600 een heel fijne nieuwe.

Merida Mission CX 600