We zijn aangekomen bij deel 4 van de sportvoedingtest. Door alle repen en gels zien we door de bomen het bos niet meer, maar we bijten ons er doorheen en hebben de afgelopen weken weer wat merken onder de loep genomen. De resultaten (in een iets andere opmaak) vind je hieronder!

NamedSport

Heel Italiaans klinkt NamedSport niet, maar het bedrijf kent toch echt haar oorsprong in Italië. Misschien heb je de oranje reclameborden en -bogen bij grote wielerkoersen al gezien van NamedSport, anders kun je er dit jaar in de Tour de France helemaal niet meer omheen. NamedSport is vanaf 2019 namelijk sponsor van het ploegenklassement.

NamedSport

In de Benelux is Codagex de distributeur van NamedSport. Wij ontvingen een volle doos met allerlei voedingsmiddelen, waaronder enkele potten drinkpoeder en bijgeleverde bidons. Nog nooit is bij mij het dopje van de Elite-bidon gebroken, maar schijnbaar moet voor alles een eerste keer zijn. Het resultaat: een sporttas vol met zoete sportdrank.

NamedSport stuurde een klein doosje met crispy proteïnereepjes mee. Ik ben geen fan van proteïnerepen en vind het een gruwel om ze weg te werken, maar deze viel alleszins mee. Klein van formaat, lekker luchtig en zelfs met stromend karamel. Het deed een beetje denken aan een Mars, maar dan net-niet. Heel lekker! Ook de gels (iets groter van formaat) en sportdrank beviel ons goed. Het poeder van de sportdrank was soms na het schudden nog wat korrelig, maar verder was het oké.

Het assortiment van NamedSport is heel uitgebreid. Alleen al de keuze aan repen is enorm. Proteïne-, energie- en zelfs veganrepen kun je er bestellen. Wat opvalt is dat de meeste voeding klein van stuk is, zonder dat het inlevert aan inhoud. Ideaal om mee te nemen.

Totaalcijfers (op basis van smaak, verpakking en eetbaarheid):
Repen: 7,6
Gels: 6,7
Sportdrank: 7,5

Meer weten over NamedSport? Kijk dan op de website.

Sanas
Het is niet het bekendste merk, maar Sanas is toch een vaste waarde op de markt van de sportvoeding. Lotto-Soudal maakt gebruik van Sanas en ook de ploeg van Marianne Vos wordt door het Belgische bedrijf gesponsord. Het bedrijf werd 30 jaar geleden opgericht door Gratien De Vos. Inmiddels wordt het bedrijf geleid door zijn dochter Sofie en haar man Arne. In Nederland is de distributie in handen van het Zeeuwse Joos Sportvoeding.


Sportvoeding van Sanas.

De filosofie van Sanas in het kort: producten moeten gemaakt zijn van eersteklas grondstoffen, ze moeten effectief, mild voor maag en darmen én lekker zijn. Wij hebben de sportvoeding van Sanas getest en ik moet zeggen dat het heel erg meevalt.

De repen zijn best fors van formaat. Je moet goed kauwen om het weg te krijgen, maar de smaak is niet vies. De smaak ‘salty peanut flavor’ is inderdaad erg ‘salty’, maar heeft weinig pindasmaak. De fruitbar kan ermee door, maar is wat ons betreft niet echt voor herhaling vatbaar. De gels en sportdrank zijn prima. Ondanks dat de verpakking ietwat saai en goedkoop oogt, is Sanas kwalitatief gewoon een goed merk. Nadeel is dat alles grof aanvoelt en best groot van formaat is. Dat nodigt niet echt uit tot het nuttigen van de reep.

Totaalcijfers (op basis van smaak, verpakking en eetbaarheid):
Repen: 6,8
Gels: 7,2
Sportdrank: 7,4

Meer weten over Sanas? Kijk dan op de website.

BYE!
Boost Your Energy, daar staat BYE! voor.  Waar veel merken de basisstoffen uit een potje halen, daar kiest BYE! ervoor om het lekker natuurlijk te houden en alles vers te oogsten/plukken.

Dat het ‘natuurlijk’ is merk je wel. De smaak is iets anders, maar niet op een vervelende manier. De appel/kaneel reep is prima en kauwt lekker weg. De meegenomen energiegel van rode vruchten was iets minder fijn. Een zure smaak is niet vervelend, maar prikkelend zuur is niet echt heel fijn. Daarnaast is het formaat van de drinkgel aan de grote kant. Voordeel: er zit een draaidop op, waardoor je de energiegel over meerdere momenten kunt innemen.

BYE Sportvoeding
Roompot-Nederlandse Loterij maakte in het verleden gebruik van de BYE!-producten. In vergelijking met eerdergenoemde merken is het assortiment van BYE! niet heel groot, maar wie weet komt daar nog verandering in. Voorlopig is het prima en heeft BYE! bijna alles wat je nodig hebt op voorraad. We gaan er nog veel van horen.

Totaalcijfers (op basis van smaak, verpakking en eetbaarheid):
Repen: 7,4
Gels: 6,6
Sportdrank: 7,6

Meer weten over BYE!? Kijk dan op de website.

Eurosport
Het in Etten-Leur gevestigde Outdoor Fanatics wist waar het aan begon toen het de overvolle sportvoedingsmarkt betrad. Het is heel lastig om als nieuwkomer je plekje te veroveren, maar Outdoor Fanatics heeft wel de naam mee. Niemand minder dan Eurosport en Discovery Adventures hebben hun naam aan de sportvoeding verbonden. Oud-prof en tegenwoordig televisiecommentator Bobbie Traksel is als ambassadeur eraan verbonden. Traksel wilde eerst de sportvoeding testen alvorens hij er zijn naam aan zou verbinden. Schijnbaar is het goedgekeurd, anders was hij nu geen ambassadeur geweest.


Niet alleen op televisie te bewonderen, maar ook in je achterzak.

Wij ontvingen de Eurosport sportvoeding. De repen, gels en potten zien er qua uiterlijk mooi en strak uit en ook de logo’s van beide televisiezenders pronken uiteraard op de voeding. Ten opzichte van de andere merken op de markt springt het er qua smaak en textuur niet echt uit, maar de naam Eurosport kan natuurlijk wel een eyecatcher zijn voor veel wielervolgers. Dat is slim gekozen.

De energiegel met perziksmaak is goed weg te werken, maar wel aan de zoete kant. De reep doet een beetje denken aan dat van Stealth, en dat is niet positief bedoeld. Het ziet er – zoals eerder gememoreerd – een beetje uit als montagepasta. De smaak valt ten opzichte van de Stealth-reep wel mee, maar het uiterlijk van de reep helpt er bij ons absoluut niet aan mee. De kersreep smaakt inderdaad naar kers, maar dan wel chemische kers.

Totaalcijfers (op basis van smaak, verpakking en eetbaarheid):
Repen: 5,8
Gels: 6,8
Sportdrank: 7,2

Meer weten over Eurosport sportvoeding? Kijk dan op de website.

NatuSport
Heel lang is NatuSport nog niet actief op de sportvoedingmarkt. Met een eigen afdeling productontwikkeling bij moederbedrijf Natusor is er na intensief onderzoek een eigen sportvoedinglijn ontwikkeld. Daarbij is er intensief samengewerkt met topsporters, voedingsdeskundigen en sportartsen.

NatuSport

NatuSport is onder veel sporters nog niet bekend. Toch loont het om een kijkje te nemen op de website, want NatuSport heeft van alles op voorraad. Je kunt kiezen uit eiwitpoeders, vitaminepillen en zelfs massageolie. Wij hebben ons beperkt tot de repen, gels en sportdrank.

Qua verpakking springt NatuSport er niet echt uit. Het heeft echt iets weg van sportvoeding dat alleen bij een drogisterij te verkrijgen is, meestal met een sticker 30% erop. Daar doen we het bedrijf echter tekort mee.

Tijdens het sporten biedt NatuSport de performance-repen aan. De reep is natuurlijk van smaak, gemaakt van havermoutvlokken met echte noten en heeft extra BCAA’s (meer spieropbouw, minder spierafbraak). De Instant-reep is geschikt voor de sporter die snel behoefte heeft aan energie. Om eerlijk te zijn viel de ‘instant-reep’ qua smaak niet helemaal in ons straatje, terwijl de performance-reep dat wel deed. De oat-bar was erg lekker en was binnen no-time op. Het oogt wat slap, maar hapt lekker weg. De gels (cola en citroen) zijn degelijk, net als de sportdrank.

NatuSport is geen uitschieter, maar verdient wel een kans als je voor de schappen staat.

Totaalcijfers (op basis van smaak, verpakking en eetbaarheid):
Repen: 8,2
Gels: 7,2
Sportdrank: 7,1

Meer weten over NatuSport? Kijk dan op de website.


De volgende keer testen we de rest van de sportvoeding en komen we met het eindresultaat.

Lees ook