Dat de Chapter 2 een mooie fiets is wist ik al een tijdje. Regelmatig speur ik op Instagram om leuke merken te ontdekken. Een coole uitstraling met een ogenschijnlijke topkwaliteit is waar ik vaak voor val. Dat was ook het geval bij deze Chapter 2 Tere. Toen wist ik nog niet dat ik hem in 2017 over het hoofd had gezien in Fiets. Het ging toen wel om de disc versie maar toch. Toen de Duitse Bjorn, die ik al jaren via via ken, mij vroeg om deze fiets te testen was ik gelijk enthousiast. Een nieuw, redelijk onbekend merk, met een goede uitstraling, daar ben ik altijd voor te porren. Aangezien dit meer een praktijktest is, is het ook niet erg dat hij al eens aan bod is geweest.

Maori

De fiets staat nu voor mijn neus. Matzwart, wit en mintgroen. Ik houd er wel van. Hij oogt chique en goed afgewerkt. Met oog voor detail in het lakwerk zoals op de bovenbuis. De makers zijn zeker niet over één nacht ijs gegaan.

Chapter 2 is opgericht door Mike Pryde, de zoon van Neil Pryde (bekend van zijn fietsen en surfartikelen). Nadat zijn vader NeilPryde Group had verkocht, is Mike ook uit de zaak gestapt en heeft hij CHAPTER2 opgestart en een eigen frame ontwikkeld. In zijn eerdere job deed hij ook de ontwikkeling, design en afhandeling van de fietsen, vandaar de naam Chapter 2. Overigens zit zijn vader wel weer bij hem in het bedrijf. Ze zijn gevestigd in Nieuw-Zeeland en dat dragen ze ook met trots uit. Bij de fiets moet je een ander gevoel hebben dan bij Europese fietsen en dat is wat mij betreft prima gelukt. Tere betekent: ‘Be quick, swift, fast in het Maori en ook de tekens op de bovenbuis zijn symbolen van de Maori. Ze staan voor ‘The Road less travelled’. Wat dan weer doelt op de bedrijfsfilosofie van Chapter2. Om iets unieks te bereiken zul je wegen moeten bewandelen die nog niet vaak genomen zijn.

 

Nieuw-Zeeland is natuurlijk ook bekend om zijn outdoor en adventure vakanties, waarbij fietsen een ideale manier is om je voort te bewegen. Daarnaast is Auckland, waar het bedrijf is gevestigd, het creatieve hart van het land en is dat een perfecte voedingsbodem om iets moois te creëren.

Kamm-tail

De Tere is ontwikkeld als full carbon semi-aero bike. Er zitten zeker aerodynamische elementen in, maar hij oogt ook nog als een ‘gewone’ racefiets. Ik vind de kleurencombinatie erg geslaagd. In het zwarte gedeelte zie je duidelijk de carbon structuur. Het ziet er erg netjes uit. Het wit en groen geven de fiets een frisse uitstraling. Er is gebruikgemaakt van high-end carbon, namelijk 100 procent Japanese TORAY® Carbon.

In het frame is op verschillende plaatsen de Kamm-tail vorm toegepast. De buis is als een druppel, waarbij de ‘staart’ is afgesneden. Een vorm die je overigens veel ziet tegenwoordig bij verschillende fietsenmerken. Dit maakt de fiets aerodynamisch, maar hij kan daardoor lichter en stijver zijn. De zadelpenbuis is een D-vorm wat natuurlijk erg op de Kamm-tail lijkt. De geïntegreerde zadelklem ziet er goed uit. De voorvork sluit bijna naadloos aan op de oversized schuine buis. De voorvork is licht gebogen en heeft een offset (vorksprong) van 53 millimeter. Dit staat ook met grote cijfers aan de binnenkant vermeld, mocht je het ooit vergeten.

Het bracket oogt solide en is gemaakt voor BB86. Op de schuine buis kun je je bidon op twee verschillende plaatsen te monteren. Welke je zou moeten kiezen hangt af of je wel of niet een bidonhouder hebt of de zitbuis. Zit er daar geen dan moet de bidon op de laagste positie en anders dus op de hogere positie. En dat alles voor de aerodynamica. Verder heeft de fiets vooral mooie strakke lijnen en niet te veel poespas.

Rechtdoor

De fiets hebben ze afgesteld op mijn maten afgeleverd. Dat scheelt weer tijd en is een goede service. Ik stap op en rijd in een stevig tempo de stad uit. Het valt me gelijk op dat de fiets niet heel nerveus aanvoelt maar liever rechtdoor wil. Op zich houd ik wel van een nerveuze fiets, maar voor wat langere ritten is een beetje rust in het rijgedrag ook wel prettig. De fiets voelt gelijk degelijk aan met een vleugje lichtvoetigheid. Elke aanzet lijkt raak en hij reageert prima in de bochtige stukken. Het gevoel dat hij vooral rechtdoor wil ben ik overigens snel kwijt. De fiets voelt aan als een racer met een beetje extra comfort. Met de wind mee trek ik een sprintje. De fiets wil wel en schiet naar voren. Lekker is dat toch. Dan nog eens op volle snelheid de bochten door en weer aanzetten.

Ik word wel blij van deze fiets. Ook na twee uur lekker doorrijden, zit de Chapter 2 nog heerlijk comfortabel. Wanneer ik een stuk meerijd met een andere fietser kijkt hij bewonderend naar mijn fiets. “Wow, wat een coole fiets is dat.” Hij vertelt dat hij het merk wel kent maar nog nooit in real life had gezien. “Ik vind hem nog mooier in het echt”, zegt hij voordat hij de andere kant op moet. Ik geniet altijd wel als ik een stukje met iemand mee kan rijden. Fietsen verbindt en het is gewoon vaak gezellig. Ik kom redelijk moe thuis. Misschien toch iets te hard gereden.

Nederlands tintje

De afmontage is dik in orde. Tot voor kort kon je in Nederland alleen het frame online bestellen. Voor 2460 euro krijg je een frame met balhoofd, stuurpen en zadelpen. Tegenwoordig kun je via de dealer in Duitsland ook complete fietsen online bestellen. Ze hebben een aantal voorstellen, maar je kunt ook jouw droomfiets samenstellen en bestellen.

De testfiets heeft een prijskaartje van 7200 euro, wat volgens mij een scherpe prijs is met deze afmontage. Zo zit er SRAM eTap (niet de nieuwe AXS versie) op. Draadloos elektronisch schakelen blijft prachtig. Het is altijd wel weer even wennen aan de andere manier van op- en afschakelen, maar het werkt goed en de fiets ziet er ook erg gelikt mee uit. De carbon stuurpen van Beast Components vind ik echt prachtig. Simpel, bijna geen tekst en prachtig van vorm en kleur. Hij past erg goed bij het aero stuur. De wielen komen uit Nederland en zijn van Zeal. Er is gekozen voor de Camerig 44-wielen. Die zien er speciaal uit door hun aparte vorm van de velg. Ook deze is gebaseerd op het idee van de Kamm-tail en past daardoor wel erg mooi bij de rest van de fiets. Best cool dat een Nieuw-Zeelands merk bij het Nederlandse Zeal terechtkomt, toch? In totaal komt de fiets zonder pedalen op ongeveer 6,9 kilo. Een mooi gewicht voor deze fiets.

Lees ook

Niet windgevoelig

Ik ga nog maar eens op pad. Die laatste mooie dagen van het jaar houden maar niet op en daar moeten we van genieten. Ik heb het bijpassende setje kleding aan om het geheel nog beter te laten ogen. Nog steeds schakel ik af en toe mis. Ik moet er wel om lachen. Sommige systemen zitten nu eenmaal vast in mijn hoofd. Schakelen gaat overigens erg soepel. Het is voor het eerst dat ik een fiets heb met Zeal-wielen erin. Ze voelen goed aan en ogen mooi. Met DT Swiss-naven, Sapim platte aero spaken en de Kamm-tail velg heb je een mooie set wielen. De snelspanner oogt vooral licht maar ook een beetje fragiel.

Het waait flink, maar het verrast me hoe weinig grip de wind heeft op de wielen. Ik stuur er vrij gemakkelijk door en het lijkt erop dat de wielen niet erg windgevoelig zijn.

Ik leg mijn handen onder in de beugel en geef een beetje gas. Even voelen hoe dat gaat. Het stuur ligt lekker in de handen, zowel onderin als bovenop voelt het goed. De Tere voelt al gauw als mijn eigen fiets.

Conclusie

In deze prijsklasse zijn er natuurlijk veel fietsen, van bekende en onbekende merken. Dus waarom zou je juist deze fiets kopen? De eerste reden zou kunnen zijn, omdat hij best scherp geprijsd is, maar er is meer. Dit is geen 13-in-een dozijn fiets, je hebt iets bijzonders in handen. Maar als je bedenkt dat Chapter 2 veel werkt met gelimiteerde (kleur) oplages dan zul je niet snel dezelfde fiets bij je fietsclubje tegenkomen. Van een bepaalde kleur wordt er slechts een beperkt aantal gemaakt en daarna komt die kleur niet meer terug. Je moet de fiets natuurlijk ook supermooi vinden.