28 januari 2019 | Edwin Haan

Getest: Ravemen fietslampen, mooi spul voor een prima prijs

Via Busybee Bike Products kreeg ik een setje Ravemen verlichting te testen. Vooraf wist ik de prijs niet, en afgaande op de gebruikte materialen, het uiterlijk en de afwerking dacht ik dat de sterke PR1200 koplamp wel richting de 150 euro zou gaan. Daar zat ik flink naast. In de doos vind je naast de lamp een stevige stuurhouder voor 31.8 en 35 mm sturen, een oplaadkabel en een afstandsbediening die via een kabeltje werkt.

Led power(bank)

De lamp met een behuizing van geanodiseerd aluminium heeft een 5200mAh accu en 2 sterke leds om je veilig door het donker te loodsen. Met de knoppen bovenop kun je kiezen of je 1 of beide leds wilt laten branden. Ook kun je dan nog kiezen met welke sterkte dat moet gebeuren. Bovenop zit een display dat digitaal aangeeft hoelang de accu nog mee gaat in de huidige stand.

De lamp heeft een IPX8 waterdichtheidsrating, dat betekent dat er geen bui is die hij niet aankan. In de praktijk geeft de lamp een flinke bundel licht. Die ook nog eens goed verdeeld wordt over de weg. Breed genoeg om ook de berm te zien, maar met de nadruk op de weg voor je. Op de foto’s zie je het verschil tussen 1 of 2 leds. De lenzen (ook die op de CR900) zijn zo gemaakt dat je tegenliggers niet verblindt, terwijl er wel een hele peut licht uit komt.

Afstandsbediening?

Het nut van de afstandsbediening zie ik niet zo. Misschien dat hij op een breed mtb-stuur wel van pas komt, maar op mijn racestuur kan ik hem alleen vlak naast de lamp monteren. Maar leuk dat ie meegeleverd wordt. Een mooie optie is dat de PR1200 ook een usb-uitgang heeft. Zo kun je de accu ook als powerbank voor bijvoorbeeld je fietscomputer gebruiken. De 1200 in de naam slaat op het aantal Lumen dat de lamp geeft in de maximaalstand. Door de verschillende modi en de keuze uit 1 of 2 leds kun je kiezen uit totaal 8 standen, van 100 tot 1200. Daarnaast is er nog een knippermodus, maar die is verboden in Nederland.

 

Nu zegt alleen het aantal Lumen niet zoveel, zonder ook het aantal Lux te weten, maar neem maar van me aan dat de lamp ruim voldoende licht geeft om met een flinke kruissnelheid door het donker te fietsen. Op de hoogste stand gaat hij 2 uur mee, maar die zul je bijna nooit nodig hebben. Met de lamp op de Road High stand (1 led, high) gaat ie 3,5 uur mee. Dan heb je licht zat. De knoppen zijn ook met handschoenen aan goed te bedienen en ze zijn verlicht, zodat je in het donker niet hoeft te tasten naar waar ze zitten. De lamp weegt 213 gram en de adviesverkoopprijs is 109,95 euro.


CR900 en een achterlicht

Ik kreeg ook een ander modelletje, de CR900, te testen en een mooi achterlichtje, de TR50. PR, CR en TR staan overigens voor: PR- Powerful Rechargeable, CR- Compact Rechargeable, TR- Taillight Rechargeable.

Om met die laatste te beginnen. De TR50 heeft een heel klein aan- en uitknopje aan de zijkant. Even wennen waar die zit, want met handschoenen aan voel je hem niet. Maar eenmaal aan kun je de stand aanpassen via een tiptoetsje aan de bovenkant. Die doet het ook gewoon met je handschoenen aan. Sjiekdefriemel!

De lamp heeft diverse standen en geeft een behoorlijke hoeveelheid licht. Geen automobilist zal kunnen beweren dat hij je niet zag rijden met dit ding. De lamp heeft een klipje waarmee je hem aan kleding of je rugzak kunt bevestigen. Doordat die klip aan de buitenkant een beetje hol is, kun je hem met een elastiek ook aan je zadelpen bevestigen. Dat komt niet heel stevig over, maar in de praktijk voldoet het. De TR50 heeft een 800mAh accu, 5 standen, waarvan er 3 knipperen en weegt slechts 41 gram. Zet je hem aan in de lage continu stand, dan doet hij het bijna 8 uur op een batterijlading. Voor 36,95 euro een prima achterlicht.

Veel licht uit een klein ledje

De CR900 heeft in tegenstelling tot de PR1200 slechts 1 led aan boord. Die wordt gevoed door een 3000mAh oplaadbare LithiumIon batterij. Aanzetten doe je met een knopje achterop, en standen wisselen via een touchpaneeltje bovenop, het kuiltje dat je op de foto ziet. Daarboven zit een digitaal schermpje verstopt dat aangeeft hoelang de batterij nog mee kan. Net als bij de PR1200 krijg je ook hier een afstandsbediening en een stuurklem meegeleverd. De CR900 heeft 4 standen plus 2 knipperstanden, Er zit ook een lock op, zodat de lamp in die huidige stand blijft staan en de touchbutton niet reageert. Die schakel je in door de knop achterop nog een keer in te drukken. Daarnaast kun je hem traploos instellen tussen 100 en 900 lumen door je vinger op de touchbutton te laten liggen. Verder heeft de lamp een ingebouwd geheugen, waardoor hij bij het aanzetten altijd naar de laatst gebruikte stand gaat. Vind ik fijn.

Ik heb de lamp even open geschroefd. Op de foto hieronder zie je de lens, beschermkap en in de lamp zie je de led zitten. Gek hoe klein zo’n ledje eigenlijk is en ongelooflijk hoeveel licht ze daar uit weten te persen.

Ravemen ziet de CR900 zelf als voor op de wegfiets waar ze de PR1200 zien als een lamp die je op zowel de MTB (op de hoogste stand) als op de wegfiets (tot standje 600 Lumen) kunt gebruiken. Zelf heb ik liever teveel als te weinig licht én bevalt die dikke accu in de 1200 me wel. Ik zou dus altijd voor die gaan. Het prijsverschil is slechts 15 euro, de CR900 kost namelijk 94,95 euro. Die laatste is dan wel een stukje compacter en lichter, deze weegt 115 gram.

Meer info over de Ravemen lampen: ravemen.com of busybee.pro/ravemen/.
De lamp is te koop in de fietsspeciaalzaak, of neem contact op met de distributeur via info@busybee.pro voor een verkooppunt bij jou in de buurt.
Distributeur BusyBee Bike Products: www.busybee.pro

Gerelateerd

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen