Geen 52-39, geen 50-34, maar een 48-32 vooraan. Het is een filosofie die tegen de opkomst van de 1x aandrijving in gaat. En dat is best te verdedigen. Want met 2 kettingbladen vooraan heb je nu eenmaal meer keuze in je versnellingen. En kun je met een vlakkere cassette rijden, wat de stappen tussen de verschillende versnellingen kleiner maakt. Afgelopen tijd reed ik met een FSA Super Compact crankstel op mijn gravelracer, hieronder mijn ervaringen en wat meer info over het Super Compact concept.
Kettinglijn
Stelregel is nog steeds dat je probeert om de kettinglijn niet te scheef te maken om overmatige slijtage en aanlopen te voorkomen. Dus gebruik je op het grote blad de 2 grootste kransjes achter niet en op het kleine blad doe je hetzelfde met de 2 kleinste cassette kransjes. Dan houd je dus bij een 11-speed cassette 2×9=18 versnellingen over. Dat zijn er toch 7 meer dan bij een 1×11 aandrijving. Met daarbij als extra voordeel dat je zowel een veel lichtere als een veel zwaardere versnelling bij je hebt in vergelijking met die 1×11. Maar One By rijden heeft natuurlijk ook voordelen. Geen voorderailleur, minder kabels, een shifter minder, geen afstelproblemen én het is lichter.Nog een stelregel: 1 tandje achter is ongeveer gelijk aan 3 tandjes voor
Praktijk
Wat merk je in de praktijk nou van het rijden met een Super Compact in plaats van een gewone compact? Nou, in mijn geval weinig. Het verschil tussen een 50 en een 48 is, naast die 2 tandjes, 1,26 kilometer per uur bij een gelijke cadans. Als ik 48×18 rijd, bij 90 omwentelingen, ga ik 30,18 kilometer per uur. Doe ik datzelfde met een 50 voorblad, dan ga ik 31,44. Pak ik de 17 achter, dan rijd ik met de 48 voor 31,96 km/u. Heel veel scheelt het dus allemaal niet. Hooguit zit je achter eens 1 kransje hoger of lager dan je gewend bent met je gewone compact.Voordelen bij het klimmen
Waarom dan toch een Super Compact? Nou bijvoorbeeld omdat die 32 vooraan wel erg lekker is als het echt steil omhoog gaat. Of omdat je misschien net wat minder snel van groot naar klein hoeft te schakelen vooraan. Dat je dat ene klimmetje net haalt op een 48, waar dat met een 50 niet lukt.Eerlijk gezegd gebruik ik de 50×11 nooit op een gravelfiets. En op mijn gewone wegfiets trouwens ook nauwelijks. Misschien om eens een beetje mee te trappen bergaf, maar dat kan dan met een 48 ook nog wel. Eigenlijk heb je die 50×11 pas nodig bij snelheden boven de 55 km/u. Er gaan weken voorbij dat ik dat niet haal. In ieder geval niet zo lang dat ik per se mee wil trappen. En daaruit mag je denk ik wel concluderen dat een 48 voorblad eigenlijk groot zat is voor de gemiddelde recreant in Nederland en België.Nog een klein beetje cijfers gooien en dan stop ik er mee…beloofd! Met 32×28 (11-28 cassette) en een cadans van 70 ga je 10,06 km/u. Heb je een gewone compact, dus met 34 tanden voor, dan moet je een 11-30 steken om even licht te kunnen rijden. Die 11-30 cassette heeft tussen het 8e, 9e en 10e kransje grotere stappen dan een 11-28 heeft. Dat pleit dus ook voor de Super Compact.Zelf de verschillende verzetten berekenen? Het kan met de verzettentabel op onze site. Vul je tandwielverhoudingen en je cadans in en je snelheid wordt berekend.
Er is een reactie
Goddank ben ik nog in het bezit van een triple. Voor 52-39-30 en achter 13-14-15-16-17-19-21-23-25-27. Lekker schakelen met kleine stappen en geen gedoe met tandwielen wisselen als we eens naar het hooggebergte gaan.
Rij al jaren met een cross crankstel. 46 x 36. Als ik echt de bergen in ga wordt de 36 een 34. En cassette variaties zijn er voldoende. Afhankelijk van wens en conditie. Een 32 voor heb ik nog niet nodig gehad.
Plus de absolute Black set kun je gewoon op je ultegra/dura Ace cranks zetten.
Ik rijd al twee jaar met een 40 – 28 voor en 11 – 28 achter. Alleen een passende voorderailleur kon ik niet vinden. Ik heb daarom de Ultegra aangepast. Werkt wel. Maar als iemand een betere optie weet.
AbsoluteBLACK biedt zoiets al een tijdje aan. https://absoluteblack.cc/oval-road-chainrings-30-46-and-32-48-for-110-4bcd/
Rij zelf al jaren met 42×22 voor en een 10 -21 achter -10 speed-. Lekkere kleine stapjes, lichter, goedkoper en los te koop bij een grote fietszaak in de buurt. In de Alpen zal ik waarschijnlijk een iets groter achtertandwiel nodig hebben, maar dat is afhankelijk van je conditie natuurlijk. Hoe dan ook, ik zie alleen maar voordelen voor bikers: niet voor verdienmodellen van de industrie natuurlijk.