19 januari 2019 | Michael Kerkhof

Getest: Aero R. van Polisport

Voor kinderzitjes, -helmen en andere accessoires ben je bij Polisport aan het juiste adres. Gaan wij dat testen? Nee, maar toch heeft Polisport onze interesse met iets gewekt: een racehelm. Hoe de Aero R. zit en functioneert? Dat lees je hieronder.

Over de Aero R.

Is het liefde op het eerste gezicht? Nee, dat niet, maar ‘wat niet is kan nog komen’. De Aero R. is de eerste aerohelm van Polisport en werd in het voorjaar van 2018 gelanceerd. Qua uiterlijk en specificaties springt de Aero R. er niet uit, maar de prijs wel. Voor slechts €59,95 haal je deze helm al in huis. Dan is het wel de moeite waard om ‘m te testen.

Polisport is een Portugees bedrijf dat vooral gespecialiseerd is in kinder(fiets)zitjes en fietsbescherming. Ze hebben ook flink wat helmen op voorraad, maar voor wielrenners was er nog niks. Ja, ze hadden al kinder-, MTB-, e-bike- en nog meer kinderhelmen op voorraad, maar een helm voor wielrenners ontbrak nog. De Aero R. is de allereerste in het assortiment.

De Aero R. is met een gewicht van 245 gram (maat M) niet zwaar . Het ontwerp is best prima, maar toch heb je wel snel door dat je te maken hebt met een goedkope helm. De afwerking is namelijk niet heel erg mooi; je ziet duidelijk de binnenconstructie overgaan in de buitenschaal. Met 17 ventilatiegaten heeft de Aero R. niet overdreven veel luchtkanalen, maar moet het wel voldoende zijn om de beloofde ventilatie na te komen.

Specificaties:
– In-mold constructie
– 17 ventilatiegaten
– Fidlock magneetsluiting
– Slim dial retentiesysteem
– Gewicht: M = 245 gram, L = 255 gram
– Maten: M (54-58 cm) en L (58-61 cm).
– Prijs: €59,95, onder andere hier te koop.

Ventileert goed

Bij het opdoen van de helm merk ik wat vervelende drukpunten op. Vooral aan de achterzijde drukt de Aero R. erg in mijn hoofd. Door het verstelsysteem iets groter te maken is dat probleem opgelost, al blijf ik het wel voelen. Als je hoofd eenmaal in de schaal zit, heb je eigenlijk nergens last van. Het vastmaken van de helm doe je door gebruik te maken van een magnetische Fidlock-sluiting.

Polisport Aero R.
Polisport is niet het bekendste merk. Het is afkomstig uit Portugal.


De achterkant is erg luchtig en kent vrij grote openingen.


Polisport maakt gebruik van het Fidlock-systeem.

De voorkant van de helm heeft meerdere ventilatiegaten. Je ziet de ventilatiekanalen als het ware lopen door de helm, al betreft het maar kleine openingen. De wind heeft de mogelijkheid om uit elf gaten te kiezen: vier aan de voorzijde, drie aan de ene zijkant, drie aan de andere en één bovenop de helm. De achterzijde kent de andere zes ventilatiegaten. Het ziet er allemaal best aerodynamisch uit, al heeft de bovenschaal wel wat weg van een aero cover dat op de helm is geplakt.

Polisport Aero R.

Positief verrast

Ik had geen hoge verwachtingen van de Aero R., maar moet toegeven dat ik positief ben verrast. Na wat gefrutsel aan de helm (riempjes afgeknipt, extra padding op de drukpunten) heb ik meerdere malen fijn met de Aero R. rondgereden. De helm heeft een goede ventilatie en is erg licht. Natuurlijk moet je het niet vergelijken met duurdere, goed ventilerende helmen als de MET Trenta 3K of POC Ventral, maar eerder met de ABUS Viantor of BBB Kite uit deze test?Dan doet de Polisport-helm eerlijk gezegd weinig onder voor de Viantor en Kite.

Voor €59,95 haal je de helm in huis. Een prima bedrag, vind ik. Fiets je veel toertochten of trainingsritjes, dan is de Aero R. een prima helm. Ben je van plan om er wedstrijden mee te rijden? Hoogstwaarschijnlijk zijn er dan betere helmen te vinden die aerodynamischer zijn, zoals bijvoorbeeld de BBB Tithon uit dezelfde prijsklasse. Kortom: het is de moeite van het uitproberen zeker waard!

Plus- en minpunten:
+ Gewicht
+ Prijs
+ Goede ventilatie

– Her en der vervelende drukpunten
– Verstel- en Fidlock-systeem kan beter

 

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen