28 november 2018 | Edwin Haan

Review: Elite Direto, direct drive smarttrainer voor een mooie prijs

Als het om indoor fietstrainers laten Tacx en Wahoo het meest van zich horen, dat zien we ook aan het aantal topics op ons forum. Dat is deels marketing en deels omdat ze prima fietstrainers maken. Van Elite hoor je over het algemeen minder. Terecht? Helemaal niet! Want Elite maakt ook prima trainers. Dat bewijzen ze maar weer met de Direto. Een direct drive smarttrainer uit het middensegment, met prima specs voor een mooie prijs.

Afgelopen periode heb ik deze trainer getest, tegelijk met de nieuwe Wahoo Kickr Core. Een vergelijkbare trainer, voor een vergelijkbare prijs. De review van de Core volgt later deze week. De nieuwe Tacx Flux die je hier ook mee zou kunnen vergelijken is ook onderweg.

Specificaties

Eerst maar eens de specs op een rij. De Elite Direto is nu tot op 2% nauwkeurig volgens de fabrikant. Vorig jaar zeiden ze nog 2,5%, maar in de praktijk blijkt hij preciezer dan dat. Niet gek, want er zit dezelfde sensor in als in de Drivo, het topmodel van Elite. Die garandeert 1% nauwkeurigheid.
De Direto kan hellingen tot 14% simuleren en maximaal 1400Watt bij 40km/u weerstand genereren . Er zit een vliegwiel in van 4,2 kilo en het apparaat weegt in totaal 15 kilo. ANT+ en Bluetooth worden ondersteund, waarmee de Direto kan samenwerken met alle apps en trainingssoftware op de markt. Er zit ook een OTS is, een optical torque sensor, waarmee het door jou geleverde vermogen wordt gemeten. Daarnaast wordt je cadans gemeten, net als je snelheid. Dit alles wordt draadloos doorgegeven aan de door jou gebruikte software of fietscomputer.

In de doos

In de flinke doos vind je de keurig afgewerkte trainer, van solide materiaal. Stevig kunststof en metalen onderdelen. Ook in de doos drie losse poten, een setje bouten, de omvormer voor de benodigde stroom en een aantal as-adapters. De poten zijn simpel te installeren met een inbussleutel (meegeleverd) en binnen 5 minuten ben je klaar om de cassette er op zetten. Die wordt overigens niet meegeleverd. Om een cassette te monteren heb je uiteraard gereedschap nodig. Een kettingzweep en een cassetteafnemer, Pro heeft bijvoorbeeld een mooie combi-set. De standaard body is geschikt voor Shimano en SRAM cassettes. Wil je een Campagnolo cassette gebruiken, dan moet je een andere body kopen (ruim 40 euro), je kunt ook gewoon een Shimano cassette te gebruiken als je die hebt liggen. Dat werkt prima in combinatie met je Campagnolo groep.

Praktijk

Ik gebruikte een racefiets met snelspanners. Maar ook steekassen worden ondersteund in de Direto. Korte of lange kooi derailleur maakt ook allemaal niets uit. Tijd om te fietsen!

Dat gaat fijn. Via de app van Elite kun je de trainer calibreren. Eerste even warmrijden, dan een spindown en op het moment dat de app zegt dat je moet stoppen met trappen doe je dat ook. De software doet vervolgens tijdens het uitrollen zijn ‘meet-ding’ en slaat het resultaat op in de trainer. Nu ben je verzekerd van accurate vermogensweergave. Eens in de zoveel tijd kun je dit herhalen. Bij mij staat de trainer op een vaste plek met altijd vrij gelijke temperatuur, ik doe dat kalibreren dus niet zo vaak, maar merk niets van vreemde afwijkingen. Vergeleken met de waardes uit een paar vermogensmetende pedalen van Powertap kwamen de waarden die de Direto doorgeeft altijd netjes overeen. Geen vreemde zaken hier.

De trainer staat erg stabiel op de drie poten. Die kun je makkelijk ook weer inklappen als je klaar bent met trainen en de boel moet opruimen. Onder de poten zitten verstelbare dopjes waarmee je hem ook op ongelijke bodem stevig neer kunt zetten. Aan de achterkant zit een uitsparing die je als handvat kunt gebruiken. Daarmee is de trainer ondanks het gewicht vrij makkelijk te verplaatsen.

ERG

Deze trainer kan automatisch de weerstand aanpassen, hét kenmerk van een smarttrainer en dé reden dat we zo veel geld overhebben voor dit soort apparaten. Dat aanpassen gaat soepel. Dit is een direct drive trainer uit het middensegment (de Drivo is het topmodel van Elite) en dus mag je misschien geen topprestaties verwachten. Toch levert de Direto deze wel. Als je in een training van 150 naar 400 Watt gaat, gaat die overgang bijzonder rap. Net als de andere kant op. Kom je in Zwift een berg tegen, dan voel je vrijwel direct de weerstand toenemen. Ik reed zowel in Zwift als in Rouvy klimmen van >10%. Dat voelt behoorlijk waarheidsgetrouw op de Direto.

Geluid

Fluisterstil kan ik de Direto niet noemen, maar het geluid is niet overdreven hard en zeker niet hinderlijk. Naast de trainer hoor ik ook de aandrijving van mijn fiets en het geruis van mijn ventilator. Iets waar ik bij fietstrainers van een paar jaar terug alleen maar van kon dromen, die rammelden er nog flink op los.

Lees ook

Fietstrainers 2018-2019: Welke trainer moet je kiezen?

Accessoires

In de doos vind je een boel papierwerk. Naast een duidelijke handleiding, waarin wordt uitgelegd hoe je de poten monteert en welke as-adapters je bij welk wiel nodig hebt, zitten er ook vouchers in met codes voor (tijdelijk) gratis toegang tot trainingsapps. 1 maand Rouvy, 3 maanden Kinomap, 2 maanden Sufferfest en dan ook nog 12 maanden toegang tot de Elite My E-Training software voor tablet of pc. Als je het een beetje handig aan elkaar plakt ben je de komende 2 winters onder de pannen zonder bij te betalen.

Waar je wel voor moet betalen is de optie om je trapefficiëntie te analyseren. Dit is een optie die je in de Elite trainingssoftware of via de app kunt aanzetten. Dat kost je 8,99 euro en valt dus wel mee. Ik heb dat niet gedaan, want dat pakket zit zo boordevol software- en vertaalfouten dat ik er (op dit moment) nog weinig vertrouwen in heb. Daarnaast is het nut van het bepalen van trapefficiëntie bepaald niet bewezen. Het is nauwelijks trainbaar en daarmee voor deze wielertoerist het geld niet waard.

Conclusie

Ik kan eigenlijk niet zoveel redenen meer bedenken waarom je nog een direct drive trainer uit het topsegment zou moeten kopen. De middensegment apparaten zijn ondertussen gewoon zo goed geworden, dat er weinig meer te wensen overblijft. Ok, een zwaarder vliegwiel geeft misschien wat meer het echte ‘weggevoel’. De maximum weerstand van 1400 Watt is veel minder dan die van de Drivo, Neo, Kickr of Hammer, maar geef toe…. wanneer trap jij meer dan 1400 Watt tijdens een indoortraining? Het kan stiller, maar deze Direto maakt echt niet veel geluid. Hij kan niet meebewegen of trillen, het blijft dus indoortrainen en dat lijkt niet op buiten fietsen. De duurste trainers proberen dat gevoel wat meer te benaderen. Boeit mij persoonlijk niet zo. De nauwkeurigheid? Geen 1% afwijking, maar maximaal 2% is wat wordt beloofd. Ga je dat verschil in de praktijk erg merken? Ik denk het niet.

En dan is er nog de prijs. De adviesverkoopprijs van deze Elite Direto is 879 euro, maar hij lijkt continu in de aanbieding voor veel minder. Onder andere Futurumshop verkoopt hem voor 599 euro, inclusief voorwielsteun. Voor diezelfde prijs vind je hem ook bij veel andere aanbieders. Dat is een heleboel trainer voor dit geld.

Meer info: elite-it.com

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

4 reacties op “Review: Elite Direto, direct drive smarttrainer voor een mooie prijs

Geef een reactie

Inloggen