27 november 2018 | Hans Becking

Nieuw: 2019 Canyon Neuron CF

Je hebt maar plaats voor 1 bike in je schuur. Je rijdt graag vette trails in de bergen, maar ook graag een rustig rondje over de dijk. Wat voor fiets zou jij bouwen? Met deze gedachte gingen de ingenieurs van Canyon aan de slag. Full carbon frame, dropper, 13 centimeter veerweg en vol met betrouwbare onderdelen. Dat zijn de ingrediënten voor de nieuwe Canyon Neuron CF. Een all-mountain bike die precies tussen de snellere Lux marathonbike en de speelse Spectral zit. De nieuwe Neuron CF is het beste van beide werelden voor een aantrekkelijke prijs.

Foto’s: Canyon / Markus Greber

Full carbon

De aluminium versie van de Neuron kenden we al. Nu is het tijd voor een gehele nieuwe line-up van zijn stoere carbon broer. Ik vlieg naar Lissabon om hem daar eens stevig aan de tand te voelen. Nadat ik door mijn Duitse vrienden vriendelijk onthaalt word met een koud biertje, is het tijd voor de presentatie van de Neuron. De ingenieur vertelt mij met grote trots over zijn nieuwe carbon kindje. De ultieme allrounder, zo wordt hij genoemd. Gewicht zo laag mogelijk houden om makkelijk te klimmen. Aan de andere kant ook genoeg veerweg en een speelse geometrie om genoeg flow te vinden in de downhills. De 130 millimeter veerweg is meer dan voldoende als je het niet te ver van huis zoekt.

Naast het verschil van materiaal zit het grootste verschil in de plaatsing van demper. De demper is net als bij de Lux horizontaal onder de bovenbuis geplaatst voor een directere lijn op het achterwiel. Dat verbetert niet alleen de rijeigenschappen, maar geeft ook gelijk een cleanere look. De eerste rij-impressies waren goed. Het is een fiets geworden die je net dat duwtje in de rug geeft om je grenzen te verleggen. ’s Avonds, met veel te lekkere Portugese wijn, leer ik de mensen van Canyon beter kennen. De wijn maakt de tongen los en ik voel het enthousiasme en de passie die ze in de Neuron gestoken hebben.

Highlights

Een aantal features neem ik graag even met je door. Ten eerste de gesealde lagers. Alle lagers zijn voorzien van plastic stof(mud)kapjes. Lekker voor de duurzaamheid van het frame. Het scharnierpunt aan de bracket is asymmetrisch. 2 lagers aan de kant het crankstel en 1 aan de andere kant. Dit om de kracht van de ketting beter op te vangen en een stabieler geheel te vormen. Een vervangbare kap aan de onderkant van de fiets beschermt het carbon frame tegen rondvliegende stenen. Hierachter zitten alle kabels mooi weggewerkt. Geen nieuwtje is de zogenoemde ‘impact protection unit’. Een handig plaatje op de bovenbuis en een aangepaste ring op het balhoofd zorgen ervoor dat je stuur bij een val het frame niet kan beschadigen. Verder geeft het frame mogelijkheden tot een one-by of two-by drivetrain.

Size matters

Canyon kiest met de Neuron voor een size-split. De frames in maat XS en S hebben 27.5 inch wielen. De maten M, L en XL 29er wielen. Wielmaat dus aangepast aan de lichaamslengte, maar Canyon gaat nog een stapje verder. In alle maten Neurons zitten 29er vorken. Het idee hierachter is om alle maten Neurons dezelfde rijeigenschap te geven. De controle en de rust die het voorwiel geeft is te bepalen door het aantal millimeters ‘trail’. Dit is het gedeelte waar het voorwiel in contact komt met de grond en zijn spoor zoekt. Door een langere vork te gebruiken veranderd de ‘trail’ van de XS en de S. Het aantal millimeter trail komt hierdoor dichter in de buurt van de rijeigenschappen van een 29er. Eind van het verhaal geeft de 27.5 inch fiets iets meer vertrouwen en een stabielere voorkant. Met 67 graden voor de XS en S en 67.5 graden voor de grotere maten is hoek van de vorkbuis zoals bij de meeste trailbikes. Lekker stabiel, maar iets minder speels. Door het veranderen van de link met de achterbrug worden vooral kleinere schokken beter geabsorbeerd door de demper, en het frame stijver tijdens het klimmen.

3-fase-vering

De 3 fase vering komt overwaaien van de Spectral, die het op zijn beurt geleerd heeft van de Sender downhiller. De eerste paar centimeters veerweg zijn erg zacht en enorm gevoelig. De demper voelt in het begin zo zacht dat je snel geneigd bent om meer druk in de demper te pompen. Halverwege de demper word de fiets stabieler en worden de wielen tegen de grond geplakt voor veel grip. Tijdens de laatste centimetertjes veerweg is de demper progressief. De vering voelt bodemloos aan. Ook hier een speciale aanpassing voor de kleinere maten frames wat betreft de demper. Deze is iets korter en nog gevoeliger tijdens de eerste fase, omdat kleinere mensen vaak minder wegen.

Sintra

De introductie dagen zijn in de buurt van Sintra, een half uurtje rijden vanuit Lissabon en het meest westelijke puntje van Portugal. Een mooi glooiend landschap en bijna altijd zicht op het paleis van Pena dat op 450 meter hoogte staat. Een goede graadmeter om te zien hoe ver het nog klimmen is naar de top. De kustlijn is adembenemend en de trails zijn om van te smullen. Een groot netwerk aan trails is hier aangelegd. Kamikaze, donkeytrail, burros, world cup, lucky zijn enkele namen van de singletracks die hier verstopt liggen in het bos. Van makkelijke trails tot veeleisende enduro trails vind je hier terug. Een mix van wortels en scherpe stenen testen je skills fulltime. Portugal is relatief goedkoop en er is rondom Sintra enorm veel te zien. Vlakbij een wereldstad als Lissabon is Sintra zeker een aanrader voor een geslaagde vakantie.

Tijd voor trails

Bike afstellen en rijden maar. Eindelijk! De trails in Sintra lijken wel gemaakt voor deze fiets. Heerlijk smooth en niet te steil. Om te testen krijg ik de 9.0 SL versie. Het eerste deel van de route is vooral klimmen. Met net geen 13 kilo voor de Neuron gaat dit vlot. Ik blokkeer de vering en zonder al teveel moeite bereik ik de top voor eerste keer. Vering open en het zadel naar beneden. Het eerste wat mij opvalt is de 3 fase vering. Vooral de laatste fase vind ik geweldig. Veel fietsen worden nerveus als ze dicht bij het einde van de vering komen, maar de Neuron heeft alles prima onder controle. Het vertrouwen stijgt al snel. Ik probeer de fiets steeds scherper in te sturen en zoek de limieten op. De Neuron reageert niet al te snel en heeft liever zelf de touwtjes in handen. Als ik hem hard door de bochten probeer de drukken met mijn lichaamsgewicht raakt de achterband het frame. De achterbrug voelt minder stijf aan. Nee, voor een agressieve rijstijl is de Neuron minder geschikt.

In Colares is het tijd om te lunchen. Verborgen tussen de huizen zit Refugio do Ciclista. Het restaurant zit vol met collega bikers en de sfeer is er goed. De eigenaar van het restaurant is Antonio Correia, winnaar van 2 etappes in de ronde van Portugal. Zijn zoon staat in de keuken en laat je zelf het vlees kiezen om te bakken. Na de lunch kruipt de vermoeidheid erin en besluit ik het anders te doen. Ik ga niet met de Neuron op pad, maar ik laat de Neuron zijn eigen pad kiezen. Een meer afwachtende rijstijl. Nu komt de fiets pas echt tot leven. Hij vergeeft alle fouten en doet bijna alles voor je. De geometrie zet je lichaamsgewicht precies in het midden van de fiets. Ver achter het zadel hangen is niet nodig. In de bochten vindt hij prima zijn weg, zolang je hem maar zijn gang laat gaan. Ik kom meestal overal mee weg tijdens het afdalen, maar zodra beide wielen van de grond komen ben ik geen held. Toch probeer ik het een aantal keer en worden de sprongen steeds groter. Natuurlijk ga ik veel te langzaam bij de afzet van de sprong en kom ik meerdere malen behoorlijk lomp neer. Allemaal geen probleem voor de Neuron. Wat een heerlijke betrouwbare fiets! Als afsluiter van de dag is het alweer tijd voor de goede Portugese wijn. Na een aantal glazen vertel ik stoer over mijn jumps. Allemaal gehaald, maar wel dankzij de Neuron en niet dankzij mijn skills.

Specs

De Neuron CF is er in 6 modellen. 4 Heren modellen en 2 voor de dames. Het frame van de dames en herenmodellen zijn hetzelfde. De maatvoering begint bij XS en gaat tot XL. Enkel voor de 2 damesmodellen is er geen XL beschikbaar. De dames hebben de keuze tussen de Neuron WMN CF 8.0 (€2699,-) en de 9.0 (€3099,-).

De WMN CF 8.0 heeft een Sram Eagle GX afmontage en een set aluminium DT Swiss wielen. Voor is de velg 30 millimeter breed en achteraan 25 millimeter om wat gewicht te besparen. De vertanding voor beide dames modellen is 30 x 10-50.

Heerlijk kleurtje! De WMN CF 9.0 heeft een mix van Sram Eagle XO1 en GX en een Fox 34 performance vork. In vergelijking met de herenmodellen hebben de dames een iets kortere stuurpen en aangepaste handvatten en zadels. Beide damesmodellen zijn in 2 kleuren beschikbaar. Rapid grey (grijs/zeeblauw) en een flashy candy rood.

Bij de mannen twee keer zoveel keuze. Het goedkoopste herenmodel, de 8.0 kost 2699 euro. Hiervoor krijg je een fiets die is afgemonteerd met een Truvativ Stylo crankstel en een GX groep. Het instapmodel van de carbon reeks is verkrijgbaar in Stealth grijs en Flash blue.

Een stapje hoger staat de 9.0 (3199,-). Het enige model uit de reeks met een 2-by aandrijving. De Shimano XT groep geeft een ietsje ruimer bereik. De remmen zijn SLX en ook hier een setje aluminium wielen van DT Swiss. Hier keuze uit een Canyon-groene (matcha) en stealth versie. Gewicht van de 9.0 is 13.18 kilo, wat hem slechts 40 gram lichter maak dan de 8.0.

Dan de 2 luxe modellen nog. De fiets die ik heb mogen testen, de 9.0 SL heeft 30 millimeter brede carbon velgen van Reynolds. Een Eagle XO1 groep erop in combinatie met de Sram Guide R remmen voor voldoende rempower. Gewicht 12.86 kilo en de prijs is 3699 euro wat zeer scherp is voor een full carbon bike met carbon velgen. Kleuropties: Stealth grijs, wat overigens de meest verkochte kleur is bij Canyon en flash blue.

Neusje van de zalm is de 9.0 SL Unlimited. Laten we alle duurste onderdelen die we kunnen vinden op een fiets monteren, dan hebben we de Unlimited. Dt Swiss carbon wielen, Shimano XTR en de Fox factory vork en dropper. Prijs? Slechts 5599 euro voor het topmodel. Verkrijgbaar in stealth grijs en carbon blue. Alle Neurons CF hebben kunnen vertrouwen op de grip van Maxxis Forekaster banden. Een perfecte mix tussen voldoende grip en een goede rolweerstand. Voor de volledige spec lijst kun je naar canyon.com

Conclusie

Wat ik weet na 3 dagen Portugal is dat de wijn hier heel erg lekker is. Gelukkig ben ik er in november en niet midden in het wedstrijdseizoen. Maar goed, we zijn hier voor de fiets. De Neuron is inderdaad een alleskunner. Goed in het klimmen en zonder problemen naar beneden. Voor de ervaren biker is de Neuron misschien iets te lui en voorspelbaar. Het is een ongelofelijke goedzak, waarmee je alles mee kunt doen. Perfect als je wat onzeker bent en je je eigen grenzen nog moet opzoeken. Wil je gewoon lekker zorgeloos trails rijden, dan is de Neuron prima geschikt. De prijzen zijn scherp en je krijgt enorm veel fiets voor je geld!

Geef een reactie

Inloggen