In mijn eerste blog kon je lezen dat ik ben begonnen met veldrijden. Zonder ervaring ben ik de crosser opgestapt en zal ik de komende maanden gaan uitzoeken hoe je een betere veldrijder wordt. De afgelopen weken heb ik weer het een en ander geleerd, dat lees je allemaal hieronder!

Terug op de crosser

Na wat gekwakkel met mijn knie, kon ik daags na het publiceren van mijn eerste blog eindelijk weer lekker de fiets op stappen. Op de planning stond een rustig herstelritje na mijn hardloopwedstrijd, dus vond ik het een mooie aangelegenheid om wat kilometers op mijn Merida te maken. Zonder een meter door het gras gereden te hebben, keerde ik tevreden huiswaarts: de kniepijn speelde niet op en het fietsen ging weer pijnvrij. Eén ding heb ik wel geleerd: op de weg fietsen met een crosser is geen sinecure, zoals de Vlamingen zouden zeggen. Goh, dat was wel iets zwaarder..

Heel gek is dat natuurlijk niet. Op een crosser heb je logischerwijs andere banden en dus ook andere bandenspanning. Op de racefiets pomp ik er +- 7 bar in, maar op een crosser ligt dat veel lager. Omdat ik nog weinig veldkilometers heb gemaakt, had ik de bandenspanning nog niet aangepast. Daags voor mijn eerste echte training op een MTB-parcours was ik toch wel benieuwd hoeveel bar er nou eigenlijk in zat. Ik schrok me een hoedje: 5 bar!! Op de redactie vertelde ik dat ik met minstens 4 bar in mijn banden mijn eerste ritjes heb gemaakt. Niet geheel onterecht werd ik subtiel uitgelachen en dachten ze ongetwijfeld: “die jongen heeft nog veel te leren”.

Banden oppompen
Jep, iets teveel lucht in de bandjes..

Tips voor bandenspanning:
– Ten eerste: het is heel persoonlijk, er zijn geen speciale regels voor;
– Probeer eerst met iets teveel druk in de banden te rijden, als je vervolgens over het parcours ‘stuitert’ laat je er wat lucht uitlopen;
– Wat is teveel? 2,5 – 3 bar is veel, vanaf daar kun je experimenteren;
– Onlangs reden de profs in Tabor op een snel parcours met 1,6 – 1,8 bar in hun banden;
– Hoe zwaarder/modderiger het parcours, hoe minder bar in de banden.

Voor het echie

De avond voor mijn eerste echte mountainbiketraining zocht ik op Google naar ‘mountainbike parcours’ en kwam ik via-via terecht bij een parcours in de buurt. Met amper 2 bar in mijn banden vertrok ik naar het 10 kilometer verder gelegen parcours. Bij de recensies stond er dat het een weinig uitdagend parcours is en ideaal voor beginners. Perfect voor mij dus! Na een korte rit richting het parcours – met volle tegenwind en al volgelopen benen door de training van een dag eerder – reed ik het parcours op. Direct reed ik door de modder en doemde er een heuveltje op. Eenmaal boven keek ik naar beneden en zag ik de grond zo’n 5 meter onder mij liggen. Is dit dan het ‘beginners-parcours’? Na een kort rondje kwam ik erachter dat dit niet het beoogde MTB-parcours was en ik iets verder moest doorrijden. Na een kilometer reed ik dan eindelijk het juiste parcours op.

Heel uitdagend was het inderdaad niet, want alleen wat hobbeltjes en ‘loopings’ zorgden voor wat afwisseling. Toch was het een mooie route van zo’n 15 kilometer om mijn eerste crossmeters te maken. In het begin was ik een beetje bang dat ik bepaalde heuvels niet op zou komen of zelfs zou vallen, maar al snel kreeg ik de smaak te pakken en nam ik steeds meer risico. Na een uurtje buitenspelen – zonder echte trainingsoefeningen – zat mijn ritje erop. Uit nieuwsgierigheid probeerde ik nog even het op- en afspringen uit en visualiseerde ik dat ik over een balk moest rennen. Mijn rechtervoet klikte ik uit het pedaal, het (rechter)been sloeg ik over mijn zadel en net voor het visuele balkje klikte ik mijn linkervoet uit het pedaal. Best simpel, eigenlijk. Na 4/5 keer oefenen in een steeds hoger tempo had ik het al onder de knie. Pffieuw, dat ging véél makkelijker dan verwacht.

Crosser schoonmaken
Help, een vieze fiets! Volgende week deel ik schoonmaaktips

Tips voor de eerste ritjes:
– Maak eerst wat kilometers op de weg om ‘feeling’ met de crosser te krijgen;
– Sla MTB-schoenen en -pedalen in, monteer ze op je crosser;
– Sla af en toe een bospad in en experimenteer een beetje met het fietsen over gras of verharde paden;
– Google naar leuke MTB-routes in de buurt en begin op een simpel parcours je eerste crossmeters te maken;
– Oefen met het op- en afstappen;
– Voer de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op.

Schoenen en pedalen

Een training later probeerde ik het oppakken van de fiets uit. Nodig is het nog niet want ik heb nog geen meter door de blubber gereden, maar toch is het handig om de basistechnieken onder de knie te krijgen. Bij het oppakken heb je twee mogelijkheden: de fiets ‘schouderen’ met je handen door het stuur of door je arm om de schuine bus te slaan. Ik koos voor optie 1, simpelweg omdat ik dat fijner vind. Het is eigenlijk geen probleem om met de fiets om je schouder te lopen, zeker niet als de fiets niet al te zwaar is..  Een training later probeerde ik alle facetten in één keer uit. In aanloop naar een heuvel lag een boomstrook op de weg, waardoor verder fietsen onmogelijk was. Met hoge snelheid stapte ik van de fiets af en sprong ik over het ‘balkje’ om vervolgens direct mijn fiets te schouderen en de heuvel op te rennen. Pittig! Door op een speelse manier wat dingetjes uit te proberen, merk ik dat ik er steeds meer plezier in krijg en dat mijn techniek langzaam maar zeker vooruit gaat.

CUBE Peak Pro
Mijn nieuwe mountainbikeschoenen van CUBE. Het zit prima!

BBB BPD-14 pedalen
MTB-pedalen zijn onmisbaar en geeft je meer vertrouwen op de crosser.

Wat nu?

Inmiddels heb ik nieuwe mountainbikeschoenen (CUBE Peak Pro) en MTB-pedalen (BBB Forcemount BPD-14) gekocht. Binnenkort publiceer ik een review over die producten, maar één ding kan ik alvast wel vertellen: het is een must om nieuwe schoenen en pedalen aan te schaffen. Het rijdt heel lekker en geeft je een veiliger gevoel. Als je namelijk bijna omvalt klik je heel gemakkelijk je voet uit de pedalen, en in het veld heb je met de schoenen meer grip. Je hoeft je ook geen zorgen meer te maken over vieze schoenen, want daar zijn ze immers voor. Volgende blog zal ik wat meer schrijven over het schoonmaken van je fiets na een crosstraining. De hogedrukreiniger kan weer uit de schuur gehaald worden!

Crossen
Duik ondanks de koude gewoon lekker het veld in, het is puur genieten!

Wat staat er op de planning? De komende weken blijf ik vooral aan mijn conditie werken en zal ik daarnaast 1/2 keer per week het veld induiken om mijn techniek bij te schaven. Op de planning staat een langere tocht op een MTB-parcours, dus mogelijk lees je daar de volgende keer meer over. Daarnaast ga ik uitzoeken of tubeless rijden iets voor mij is, volgens de kenners is dat een no-brainer..