De Continental Grand Prix 4000S II wordt al jaren beschouwd als één van de beste banden op de markt. Maar nu is er dan toch een opvolger. De Grand Prix 5000. En naast de gewone raceband komt hij ook beschikbaar in een tubeless versie, eindelijk.

14 Jaar

De huidige Grand Prix gaat al 14 jaar mee (al is de compound in die jaren af en toe wel aangepast). Ongelooflijk als je ziet dat deze eigenlijk nog steeds goed mee komt met andere veel jongere topbanden. Toch zag Continental ruimte voor verbetering. Wat marketingcijfers: Conti claimt dat de nieuwe 5000 maar liefst 12% minder rolweerstand heeft dan de 4000 S II. En 20% meer lekbestendig is. En dan is ie ook nog eens 10 gram lichter.

De nieuwe banden krijgen 330tpi in 3 lagen, er zit een elastomeer in verwerkt om trillingen te dempen (Active Comfort technology) en een Vectran anti-lek laag zorgt voor minder kans op lekke banden. De compound is de nieuwste Black Chili, die speciaal is aangepast voor deze band. Om de bochtengrip te verhogen, zijn er met laser kleine puntjes in de mal gemaakt. Ook het profiel is met laser geëtst. Voordeel is, volgens Continental, dat de band direct uit de doos optimale grip heeft, dankzij een heel licht ‘opgeruwd’ oppervlak. Iets dat normaal gesproken pas na een aantal kilometer gefietst te hebben gebeurd. Bijkomend voordeel is dat de luchtstroom langs de band beter wordt, wat de aerodynamica ten goede komt. Veel stelt dat bij een band niet voor, maar alle beetjes helpen.

Keuze is reuze

De nieuwe Continental Grand Prix 5000 komt beschikbaar in 23, 25, 28 en 32 millimeter voor de standaard 28 inch wielen. Daarnaast komen er twee 650b versies, 25c en 28c, voor de heel kleine racefietsjes. Het gewicht van de 28″ banden is 200gr, 215gr, 235gr, and 290gr, oplopend van 23 naar 32 millimeter.

Tubeless

Continental heeft lang gezegd dat de tubeless techniek voor wegfietsen nog niet volwassen genoeg was, en bracht daarom geen tubeless banden voor de racefiets uit. Ze wilden vooral graag een standaard, maar zoals bij bijna alle fietscomponenten komt die er maar niet. De gesprekken over zo’n standaard (velgmaten, bandenmaten, maximale afwijkingen, dat soort zaken), lopen trouwens nog wel.

Toch zijn ze nu overstag, eindelijk. De Grand Prix 5000 is er dus ook in een TL versie, wat natuurlijk staat voor TubeLess. Deze band zou volgens Conti nog eens 5% minder rolweerstand moeten hebben, ondanks dat er een 180 tpi casing wordt gebruikt in combinatie met een tussenlaag die voor de luchtdichtheid moet zorgen. Zelfs zonder latex zou deze band al 5% extra ‘punctureproof’ moeten zijn.

De TL versies zijn iets zwaarder dan de tube-types. Ze komen als 700x25c (300 gram), 700x28c (345 gram) en 700x32c (370 gram). Daar komt dan nog het gewicht van de latex bij, dus voor eventuele gewichtswinst hoef je het niet te doen. Vergeleken met de gewone 5000 inclusief binnenband zullen de totaalgewichten redelijk overeen komen. In de 650b versie komt alleen de 28c als tubeless versie uit. De rand van de 5000TL heeft een laagje extra zacht rubber en een soort kleine vin die er voor moet zorgen dat de eerste keer luchtdicht monteren makkelijk gaat, ongeacht de gebruikte velg.

Continental geeft geen compatibiliteitstabel mee. Ze zeggen de band op heel veel verschillende velgen getest te hebben, maar delen die informatie helaas niet.

Prijzen en beschikbaarheid

De prijzen zullen waarschijnlijk als volgt zijn, alle maten krijgen dezelfde prijs:

  • Continental Grand Prix 5000,  €63,-
  • Continental Grand Prix 5000 TL, €75,-

De banden zijn er voor nu alleen in het zwart en zijn heel binnenkort al te koop, al zullen sommige grote aanbieders wellicht eerst nog snel de 4000 II willen opruimen. Mocht je dus voor een leuk prijsje een setje 4000S II willen scoren, dan is dit het moment.