10 oktober 2018 | Bram Mackaij

Getest: Suplest Aero Road schoenen

Snel en aerodynamisch was het grote doel toen het Zwitserse Suplest een nieuw paar schoenen ontwikkelden voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro 2016. De ritten die ik reed waren vooral op het vlakke of in het hooggebergte tijdens The Ride Dolomites. Of het mij daadwerkelijk voordeel heeft opgeleverd durf ik dan ook niet hard te maken. Of mijn wielerhart sneller ging kloppen en ik mezelf aerodynamisch voelde? 110% zeker!

Over de Suplest Aero Schoen

Veterschoenen beginnen weer hipper dan hip te worden. Veel schoenenfabrikanten komen tegenwoordig met één of meerdere BOA sluitingen. Desalniettemin brengen fabrikanten uit het topsegment tegenwoordig wel een schoen met veters uit. Op het eerste oog valt dat totaal niet op. De schoen wordt bedenkt met een micro fiber laag met rits en daardoor worden de veters totaal weggewerkt. Het idee achter deze laag is dat het zorgt voor extra aerodynamica. Wij Nederlanders krijgen nog wel eens te maken met wind, kou en regen. Doordat de laag zorgt voor extra bescherming houdt het de eerste regendruppels en kou goed buiten. Helemaal waterdicht zijn ze niet maar dat is van een paar schoenen ook niet te verwachten. Mijn setje (maat 45) weegt 320 gram per schoen. Niet de allerlichtste, maar voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn ook niet het allerbelangrijkste.

Suplest Aero Carbon Road Shoe

De onderkant van de schoen is van volledig carbon. De ERGO 360° buitenzool zorgt voor goede ondersteuning en stijve onderkant. De binnenzool komt vanuit de Duitse fabriek van SOLESTAR. Deze inlegzooltjes – die speciaal voor het fietsen zijn ontwikkeld – bieden echt comfort en de juiste stabiliteit in de schoen. Grote renners als André Greipel, Greg Van Avermaet en Wout Van Aert hebben ze in hun schoenen liggen. De eerste ritten zijn echt veelbelovend.

Specificaties
– Micro Fiber bovenlaag
– 3-Bolt Ergo 360 carbon zool
– SOLESTAR binnenzool
– Verwisselbare hak
– Geleverd met veters en schoenentasje
– 280 gram bij maat 42 en mijn eigen weegschaal vertelde 320 gram bij maat 45
– Verkrijgbaar in maat 39 tot 47 (en ook in halve maten!)
– Prijs: €329

Goeie sloffen!

Is wat bijna iedere wielrenner – in welke hoedanigheid dan ook – riep toen ik aan kwam fietsen. Het zijn nogal opvallende schoenen omdat het natuurlijk niet echt gebruikelijk is dat een hele schoen wordt bedekt. Voor mij voelde dit overigens als gegoten. Als het kwik weer omlaag gaat en de avonden korter worden bind ik de ijzers onder om mijn rondjes weg te rijden op de Jaap Eden ijsbaan. De Suplest Aero Road Shoe heeft een hoop weg van een schaatsschoen dus toen dit paar schoenen bij ons binnenkwam wist ik dan ook zeker dat ik deze jongens even ging uittesten. Schaatsschoenen worden ook gemaakt op optimale aerodynamica te bieden, dat er eenzelfde micro fiber toplaag overheen ligt valt dus goed te begrijpen. Wanneer het aankomt op duizendsten van een seconde zoals op de wielerbaan kan ik goed begrijpen dat een paar als deze het verschil kunnen maken.

Suplest Aero Carbon Road Shoe hielDe hiel van de schoen is voorzien van een aantal siliconen puntjes die ervoor zorgen dat je hiel niet gaan schuren tegen de achterkant van de schoen en goed op zijn plek blijft. De gehele schoen voelt fijn en zit eigenlijk direct als gegoten. Voor de mensen met brede voeten (zoals ik) is zitten ze perfect. De voorkant is namelijk een stukje breder en omdat je de veters aan de voorkant niet te strak doet hebben je voorvoeten lekker de ruimte. Da’s fijn voor de doorbloeding van je voet.

Een bezwaar van velen om geen fietsschoenen met veters te kopen is omdat ze tijdens het fietsen hun schoenen niet even een tikje strakker of losser kunnen doen. Een argument waar ik op zich in kan komen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet echt last van heb gehad. Voor de rit deed ik mijn schoenen vast genoeg en na zes uur op de fiets zaten ze nog steeds zoals ik ze diezelfde ochtend had vastgemaakt. Voor de wedstrijdrenners onder ons die voor een massasprint hun schoenen nog een tikje strakker doen zijn schoenen als deze (en alle andere met veters) niet aan te raden.

Kwetsbaar en de prijs

Zijn er nog andere zaken opgevallen? Jawel! De stof is wat kwetsbaar. Anders gezegd, als je ergens tegenaan schuurt of stoot kan het zijn dat ze beschadigen. Nu is dat natuurlijk altijd een risico maar wel goed om even benoemd te hebben. Daarnaast zit er op de onderkant van de carbon zool een beschermstukje op de hak. Deze zijn na verloop van tijd eenvoudig te vervangen wanneer ze versleten zijn. Na een maand of twee testen zijn ze bij nog als nieuw maar het idee is fijn.

Via de officiële webshop van Suplest heb je deze schoen voor €329 euro, net een klein beetje hoger dan andere schoenen met veters zoals de Giro Empire (€299) of S-Works Sub6 (€279,90). Grote verschil tussen de schoenen is natuurlijk de extra toplaag die zorgt voor de aerodynamica. Persoonlijk vind ik deze toplaag ook erg gesoigneerd maar goed, oordeel zelf!

Meer info op de website van Suplest.

Suplest Aero Carbon Road Shoe Suplest Aero Carbon Road Shoe Suplest Aero Carbon Road Shoe Suplest Aero Carbon Road Shoe

Geef een reactie

Inloggen