5 oktober 2018 | Michael Kerkhof

Getest: Thule Chariot Sport fietskar

Sporten met een baby is niet iets voor de hand liggends. Simpelweg de deur achter je dichttrekken en een stukje gaan fietsen zit er niet meer in als je een zoontje of dochtertje hebt gekregen, daar kwam ik bijna een jaar geleden ook achter. Daarom leek het mij leuk om de Thule Chariot Sport kinderkar uit te proberen, want daarmee zou je geen training meer over hoeven te slaan.

Thule Chariot Sport

Naast wielrennen heb ik ook een passie voor hardlopen. De lat ligt bij het hardlopen niet zo heel hoog om met je kleine te gaan trainen, want aan simpelweg je kinderwagen heb je in principe genoeg. Oké, ideaal is het natuurlijk niet, maar voor een simpele hersteltraining is het een prima oplossing. Fietsen met een kinderwagen gaat iets lastiger. Ik heb het nog nooit iemand zien doen (gelukkig maar) en was benieuwd wat voor alternatieven er zijn. Op Twitter kwam ik oud-renners en -rensters tegen die met een kinderkar gingen fietsen. Dat moet ik hebben, dacht ik, waarop ik na wat gegoogle uitkwam bij Thule.

Het Zweedse bedrijf werd in 1942 opgericht en is gevestigd in Malmö. Liefst 2200 werknemers in meer dan 40 productie- en verkoopvestigingen ter wereld proberen het leven van de sportieve mens ietsje gemakkelijker te maken. Dragers, dakkoffers, kinderwagens, kinderkarren, tassen.. Thule maakt heel veel en voorziet de consument van veel gemakken. Ik was uiteraard maar geïnteresseerd in één ding: de fietskar.

Thule Chariot Sport
Leuk, een bouwpakket! Het was gelukkig snel in elkaar gezet..

Enkele weken later kreeg ik de Thule Chariot Sport opgestuurd, een alles-in-1 kar van alle gemakken voorzien. De kar werd helaas niet gebruiksklaar afgeleverd – niet dat ik dat had verwacht – maar in een heus bouwpakket. Help! De IKEA is niet mijn grootste vriend en hun instructieboekje allerminst. Wat is dat toch met die Zweden? Afijn, ik begon aan mijn project en na heel wat bloed, zweet en tranen stond-ie daar: de kinderkar. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het best makkelijk ging en dat alles netjes stap voor stap stond uitgelegd. Ik ben zelf gewoon niet de handigste..

Multifunctioneel, stevig vast

De kinderkar is op heel veel manieren te gebruiken: als normale kinderwagen, tijdens het hardlopen, tijdens het fietsen en zelfs tijdens het skiën. Mijn vrouw was een beetje sceptisch en vond het allemaal maar niks. Logisch, want je wilt niet dat er iets met je kind gebeurt tijdens het fietsen. Toch kan er nauwelijks iets misgaan, want door middel van een stang dat de kar met de snelspanner verbindt en een extra bevestiging zit het gevaarte goed vast.

Stappenplan fietskar:
1. Monteer de stang in de kar, bevestig hem daarna extra met het rode bandje.
Thule Chariot Sport

2. Monteer de voorkant van de stang aan je snelspanner, draai alles stevig vast en bevestig het extra met een bandje met de achtervork.
Thule Chariot Sport

3. Plaats je kind in de kar, maak hem vast, sluit de kar en plant een vlaggetje op de achterkant. Je bent klaar om te gaan!
Thule Chariot Sport Thule Chariot Sport

Ik wilde per sé de fietskar als fietskar gebruiken en niet als simpele kinderwagen, dus besloot ik om zonder mijn zoontje een stuk te gaan fietsen. Eén ding weet ik sindsdien wel: je trekt veel bekijks. Helemaal mét kind verdraaien mensen hun nek om het te aanschouwen (is het zo vreemd dan?) en hoorde ik de ene na de andere ‘ahhh’. Maar goed, dat is natuurlijk bijzaak. Het gaat erom hoe de kinderkar meebeweegt. Ik begon heel voorzichtig en moest logischerwijs even wennen aan het feit dat ik een extra aanhanger meesjouwde. De bochten pakte ik ruimer, hobbeltjes vermeed ik en over boerenpaden rijden zat er even niet in. Na een kort ritje langs mijn (schoon)ouders keerde ik zonder problemen terug. De volgende keer als ik fiets doe ik dat mét kind.

Eerst wilde ik het hardlopend proberen. Met zijn drieën gingen we op pad voor een korte hersteltraining. Voor de niet-hardlopers is dit even geen interessant stukje, maar goed. Doordat je met minimaal één hand de kinderkar moet besturen en echt geen moment los kan laten – hij beweegt op alles – gaat dat ten koste van je loophouding. Af en toe je zwaaiarm afwisselen zorgt ervoor dat je geen kramp krijgt en je gewoon prima kunt trainen. Wel merkte ik dat mijn hartslag tijdens het lopen een stuk hoger is dan tijdens een normale training in vergelijkbaar tempo. Ik denk dat het gemiddeld zo’n 10 slagen zwaarder is om te lopen met kinderkar dan zonder. Remmen gaat trouwens makkelijk met een simpele handomdraai. De wielen zijn uitgerust met schijfremmen en voor het hardlopen kun je een speciaal voorwiel erbij kopen. Hardlopen in de wandelstand wordt niet aangeraden.

Thule Chariot Sport
Wandelen doe je in de ‘wandelstand’ met twee losse wieltjes van voren. Met hardlopen maak je gebruik van een groot voorwiel, die kun je los bestellen. 

De derde keer dat ik gebruik maakte van de kinderkar was om te fietsen met mijn zoontje. Je bevestigt hem heel simpel, net zoals in een gewone kinderwagen. Hij zit rechtop en kan alles zien, je kind vindt dit (denk ik) heel leuk. Gewapend met wat speeltjes bij zijn handen én een veiligheidsvlaggetje op de kar ging ik op avontuur voor een kort ritje. Mocht je een langer stuk willen trainen met kind en zonder rugtas, dan heb je achterop nog een handig opbergvakje voor eventueel luiers, nieuwe kleren of uiteraard bandenplakspullen.

Aandachttrekker

Tijdens het fietsen hoorde ik de ene ‘aaa’ na de andere uit de keel van mijn kleine vriend komen, schijnbaar vond hij het hobbelen over de weg heel leuk. Na een tijdje kreeg ik de smaak te pakken en durfde ik op rechte stukken wat harder te fietsen. De kinderkar reageerde goed op de hogere snelheden en bewoog fijn mee. Tijdens het fietsen op lange rechte wegen heb je eigenlijk niet door dat je een kinderkar vooruit trekt, daar word je bij het optrekken na een bocht en over elke mini-hobbel wel weer mee geconfronteerd. Eigenlijk raak je al heel snel gewend.
Thule Chariot Sport
Na een uurtje fietsen kwam ik moe maar voldoen thuis en was mijn zoontje blij dat hij weer kon kruipen. Hij gaf tijdens de rit geen enkele kick en vond het schijnbaar erg leuk, al is dat voor mij nog even gissen. Ik vond het ook fijn om zonder oppas-geregel gewoon de deur achter mij dicht te trekken en een stukje te gaan rijden, het enige nadeel is dat je natuurlijk wat langer bezig bent met de voorbereidingen.

Al met al is de Thule Chariot Sport echt een aanrader. De kinderkar beweegt fijn mee, rijdt lekker en is multifunctioneel. Je kind kan rechtop alles bekijken, maar het is ook mogelijk om hem iets te kantelen zodat hij/zij wat meer kan liggen. Na afloop is het mogelijk om de kar in te klappen en op te bergen. De prijs van de Chariot Sport is wel aan de hoge kant, maar Thule heeft meer kinderkarren in haar assortiment in andere prijsklasses. Vanaf €409 heb je bijvoorbeeld de Thule Coaster XT in huis voor de wat rustigere fietstochten.

Specificaties:
– Geschikt voor wandelen, hardlopen, fietsen en skiën
– Simpel te installeren en te switchen van sport
– Groot voorwiel voor hardlopen en ski-stangen zijn los te koop
– Makkelijk op te bergen
– Schijfremmen
– Zitje is te verstellen (liggend/zittend)
– Maximaal 34 kilo
– Gewicht kinderkar: 14 kilo
– Kleuren: Blauw-zwart en geel-blauw
– Prijs: €1.275

Meer informatie over de fietskarren van Thule vind je hier.

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen