Een fietscomputer waar je 24-uurs races mee kunt doen zonder de accu te hoeven bijladen. Met navigatie die in 30 seconden op je telefoon een route berekent en deze naar je fietscomputer stuurt. Waarbij je ook nog kunt kiezen uit twee variaties. En die dan ook nog eens minder dan 200 euro kost. Klinkt goed hè! Hij bestaat echt, het is de Lezyne Mega XL.

Afgelopen maand reed ik met het apparaat in het rond en ik ben er best over te spreken. In deze review ga ik stapsgewijs in op de plussen en minnen van het nieuwe vlaggenschip van Lezyne. Te beginnen met een kort overzicht van het complete pakket.

Root, Ally en Mega XL

Lezyne gebruikt al een paar jaar een deel van hun site als basis voor hun fietscomputers. Zoals Garmin dat doet met Connect en Polar met Flow. Op de Root site van Lezyne kun je firmware updates vinden, spelen met kaarten (routes maken, offline maps downloaden) en je ritten analyseren. Ook vind je er de manuals en andere nuttige info.
Naast die site is er een app voor op de smartphone, GPS Ally heet die. Met de komst van de Mega XL (en de Mega C) is deze vernieuwd. Je kunt de oude niet updaten, maar moet de nieuwe installeren, V2 heet ie. Hierover verderop meer. Zowel de site als de app zijn gratis.

Naast de site en de app heb je natuurlijk het belangrijkste onderdeel nog nodig, de fietscomputer. In deze review is dat de Mega XL GPS. Als je die hebt, heb je het meest complete pakket. De Mega XL is een fietscomputer met een 2,7″ monochroom scherm. De belangrijkste wapenfeiten waar Lezyne mee adverteert zijn de accuduur en het feit dat je het scherm in portret- en landschapstand kunt gebruiken. In de hoogte of de breedte dus. Dat laatste is een leuke gimmick, fijn dat je zelf kunt kiezen wat je voorkeur heeft. Die accuduur vind ik echter veel belangrijker. En het toffe is dat ze het waarmaken. Ik heb er nu ruim 22 uur mee gefietst en er daarnaast veel mee gespeeld voor het schrijven van deze review. En hij is nog steeds niet leeg. Er wordt 48 uur beloofd, dat gaat ie denk ik niet halen als je ook navigeert. Maar alsnog ben ik nu al dik tevreden.

Specs

De Mega XL heeft zo’n beetje alles aan boord wat de concurrentie ook heeft. Dus hij communiceert met ANT+ en Bluetooth Smart. Kan babbelen met je telefoon, heeft een usb-poort om op te laden en om hem aan je computer te hangen. Verder een barometer voor de hoogtemeters, een thermometer, je kunt er snelheid, cadans, hartslag, vermogen, kortom de hele mikmak mee op je scherm toveren. Niks mis mee en tijdens het testen niets geks tegengekomen. Op één ding na. Ik moet bij iedere rit opnieuw verbinding maken met mijn vermogensmeter. Misschien omdat ik op verschillende fietsen met verschillende meters rijd? Kleine moeite, maar het kan anders. Dat bewijst de concurrentie, met een Wahoo en een Garmin heb ik dit verschijnsel niet. De Mega XL heeft vier knoppen, aan beide lange kanten twee. Die moet je vrij stevig indrukken en het is even wennen voor je doorhebt welke knop wat doet. Want de beschrijving staat op de zijkant die je niet ziet als je fietst.

Je kunt thuis dus niet meer opscheppen over goede benen, de hartslagdata liegt niet

Uiteraard is hij ook te verbinden met elektronische schakelgroepen (op mijn EPS groep zie je dan alleen in welke versnelling je rijdt. En tijdens het verbinden zie je hoeveel sap er nog in de schakelbatterij zit). Ook kun je allerlei meldingen op de Mega XL laten binnenkomen. Je mailtjes, appjes etc. Gelukkig zijn die meldingen ook uit te zetten 😉

Verder is hij te verbinden met Strava, voor het uploaden van je ritten en voor het tonen van Live Segments (als je een Strava Premium account hebt). Als je zo’n segment rijdt, zie je twee lijntjes op het scherm met beide een fietsje er in. Jij en de KOM. Hopelijk lig jij voor, en anders heb je wat in te halen. Wil je serieus trainen dan kun je de Lezyne koppelen aan een Traininspeaks of Today’s plan account (dan moet je daar wel een abonnement voor hebben). Een gemis is de optie om meerdere profielen voor diverse fietsen aan te maken. Eigenlijk vreemd dat dit niet kan.

Monteren

Ik kreeg bij de Mega XL een extra doosje met een Direct X-Lock systeem geleverd. Daarmee kun je de computer voor je stuur monteren en er eventueel nog een lamp of actioncam onder hangen. Het monteren gaat door twee bouten van je stuurpen te vervangen voor meegeleverde langere exemplaren. Een bewerkelijk systeem waarmee je ook nog eens niet zelf kunt bepalen in welke hoek je de computer ophangt. Het geeft wel een mooie lege cockpit. Het geheel kost 40 euro. Hier ben ik geen grote fan van, al is het wel een erg stevige en goed afgewerkte constructie. Persoonlijk heb ik liever zo’n klem om je stuur die met een bochtje je computer voor je stuurpen brengt. Daarmee kun je zelf de kijkhoek bepalen. Iets minder netjes misschien, wel praktischer.

Standaard krijg je de gewone mount meegeleverd die je met 2 elastische bandjes op je stuur monteert. Fluitje van een cent, maar uiteraard minder mooi qua positie.

Onderweg

Op de fiets doet de Mega XL wat ie doen moet. Vooraf stel je via je telefoon in welke data je op maximaal vijf schermen wilt zien. Op ieder scherm kun kiezen hoeveel datavelden je wilt tonen. Je kunt bijvoorbeeld een scherm met allerlei hoogtedata maken en een andere met je vermogensgegevens. Of je maakt een scherm met diverse gemiddeldes. Het aantal datavelden waar je uit kunt kiezen is enorm. Naast de standaardzaken als snelheid, tijd, afstand en hoogte is er ook IF, TSS, trapefficiëntie en ieder gemiddelde dat je zou willen zien. Je kunt ook via de fietscomputer zelf wijzigen in welk veld welke waarde getoond wordt, maar de app werkt toch iets fijner.

Het menu op de fietscomputer is duidelijk en behoorlijk intuïtief. Eenmaal alles ingesteld zul je dat menu weinig meer gebruiken, behalve voor het connecten van de sensoren. Ik koppelde een Campagnolo EPS-groep, hartslagmeter, cadanssensor, diverse vermogensmeters, allemaal probleemloos gelukt. Met als kanttekening dat het soms even duurt voor er iets gevonden wordt.

Het scherm is lekker contrastrijk, heeft achtergrondverlichting en is dus altijd prima afleesbaar. Ook in felle zon en in het donker. De frontmount is zoals gezegd stevig en trilt niet. Zodra je gaat fietsen krijg je er gratis een extra scherm bij, met daarop een kruimelspoor. Die kun je niet uitzetten, dat is jammer want het is een extra scherm naast je navigatiescherm. Voegt voor mij weinig toe, maar hij zit wel in de weg bij het scrollen door de diverse schermen.

Bij het aanzetten wordt redelijk snel een gps-fix gevonden, waarna hij zodra er beweging wordt gedetecteerd vraagt of je een rit wilt starten. Ik heb met zowel portretstand als landschapstand gereden. Ik ben er nog niet uit wat ik handiger vind. Beetje vreemd is dat het menu altijd in portretstand blijft staan. Dat is lastig als je de computer in de breedte gemonteerd hebt, want dat leest natuurlijk wat lastig als je een menu-item zoekt. Kennelijk gaat Lezyne er vanuit dat je het menu alleen gebruikt als de computer niet in de mount zit.

Tijdens het fietsen kun je thuisblijvers laten weten waar je bent via de Live Tracking optie in de app. Je kunt contactpersonen toevoegen die een mailtje krijgen zodra je vertrekt. Helaas alleen via e-mail, sms/app is geen optie. Die personen moeten dus of net hun mail checken, of je moet ze eerst laten weten dat je vertrekt. Die thuisblijvers krijgen alle data te zien. Je hartslag, snelheid, route, de hele mikmak. Je kunt thuis dus niet meer opscheppen over goede benen, de hartslagdata liegt niet 😉

Navigeren zoals het hoort

Dan het navigeren. Dat werkt als een zonnetje. Met turn-by-turn aanwijzigen als je wilt. Mits je je smartphone met de app bij je hebt. Want gek genoeg kun je geen routes op het apparaat zetten en die op een later moment via de Mega XL starten. Een route starten moet dus altijd via de telefoon, heel eigenaardig. Vooral omdat de routes al wel op het apparaat staan, je kunt er alleen niet bij via een menu. Aangezien ik (en volgens mij tegenwoordig bijna iedereen) 99% van de tijd mijn telefoon mee heb, geen onoverkomelijk probleem. Gewoon even in de app aangeven welke route je op de fietscomputer wilt zien en daar ga je. Als je van de route raakt wordt je keurig teruggeleid. Dat kun je ook uitzetten als je wilt en gewoon op de kaart kijkend een stukje verderop de route weer terugvinden.

Het allermooiste aan de Mega XL is de optie om vanuit de app via je telefoon heel snel een routebeschrijving te laten maken en die direct naar de fietscomputer te laten sturen. Dat gaat razendsnel, foutloos en je krijgt nog twee route-opties ook. Ik reed bijvoorbeeld op de bonnefooi weg bij een sporthal in Den Helder. Reed anderhalf uur door Noord-Holland en wilde toen via de snelste route terug. Binnen 30 seconden had ik een prima route op de fietscomputer staan, ik heb er niet eens voor in de remmen hoeven knijpen. Hieronder een voorbeeldje van een andere route, met twee opties.

Je kunt adressen invoeren, op een punt op de kaart klikken of een POI kiezen. Supersimpel, een voorbeeld voor de concurrentie! Dat hebben de programmeurs bij Lezyne prima gedaan. Helaas hadden ze kennelijk geen tijd meer om ook het offline navigeren goed te regelen.

Offline gedoe

Als je namelijk niet constant je telefoon met datagebruik gekoppeld wilt hebben tijdens het navigeren zul je offline kaarten op de Mega XL moeten zetten. Op de meeste fietscomputers in het hogere segment zijn alle kaarten al voorgeïnstalleerd. Als dat niet het geval is kun je meestal gewoon een heel land in één keer downloaden. Bij Lezyne gaat dat via de app of via de site. In beide gevallen kun je echter slechts een klein gebiedje selecteren. Nederland is bijvoorbeeld acht downloads groot, en daar ben je zo een half uur mee bezig. Nog irritanter is dat je met een heel onhandig selectievakje het te downloaden gebied moet kiezen. En je kunt een groter gebied selecteren dan je mag downloaden, daar kom je alleen pas achter als je je selectie wilt downloaden. Waardoor je weer een tijd voor niets bent bezig geweest. Waarom dit bij Lezyne zo slecht in elkaar zit is me echt een raadsel, eigenaardigheid nummer twee. Hopelijk wordt dit met een toekomstige update gefixt.

Het downloaden van offline kaartmateriaal kan zoals gezegd via de app, maar gaat iets sneller door op de Root-site de bestanden te downloaden en die via een usb-kabeltje in de Maps-folder van de Mega XL te zetten.

Dit is wel iets om rekening mee te houden als je naar het buitenland gaat. Zet thuis alvast de offline kaarten er op en trek hier een avondje voor uit. Voorpret voor je vakantie moet je maar denken, omdenken ten top.

De accuduur is onovertroffen en superfijn

Je kunt tijdens het fietsen op de kaart inzoomen door de enterknop wat langer ingedrukt te houden. Als je dat nog een keer doet zoomt hij nog wat verder in. De volgende keer drukken zorgt voor teruggaan naar de uitgangspositie. Drie standen dus. Dat is genoeg en werkbaar, al ken ik handiger methodes.

Na het fietsen

Als je klaar bent wil je soms zien wat je uitgevoerd hebt. Dat kan. Als je Strava-sync aan hebt staan wordt je rit vanzelf naar Strava gestuurd. Je kunt dat ook handmatig doen als je niet iedere rit op Strava terug wilt zien. Dan moet je in de app eerst de ritten van de fietscomputer naar je telefoon halen in de ‘apparaat’ sectie van de app. Daarna moet je die rit uploaden naar ‘de cloud’. Pas daarna is hij zichtbaar in de ‘ritten’ sectie van de app en kun je hem delen met Strava, Facebook, Twitter, Google+ (gebruikt iemand dat nog?) of e-mail. Beetje omslachtig, ook hier hoop ik op een verbetering in een toekomstige update. Ik heb ook een paar keer een probleem gehad met dat delen. Dan wilde de afbeelding van het kaart met de gereden route niet laden en kreeg ik het ‘delen-scherm’ niet te zien. Die app is dus nog niet helemaal top, hopelijk wordt ook daar nog aan gewerkt.

 

Conclusie

Voor net geen 200 euro is dit eigenlijk een geweldig apparaatje. Vooral tijdens het fietsen is het een prettig ding. Ok, er zitten wat eigenaardigheden in, maar noem mij eens een fietsnavigatie apparaat dat alle bugs en eigenaardigheden 100% heeft opgelost.

De Mega XL doet bijna alles wat ik van een fietscomputer verwacht, en dat voor een prijs waar de concurrentie niet aan kan tippen. Dat van die offline kaarten is wat knullig, maar daar kun je omheen werken en ik hoop eigenlijk dat Lezyne dit nog gaat aanpakken. De accuduur is onovertroffen en superfijn. Het ‘à la minute’ maken van routebeschrijvingen doet (nog) niemand Lezyne na en is na de accuduur een tweede prima reden om hem aan te schaffen. Ik vind hem wel lelijk. Echt Amerikaans, met in grote schreeuwletters zowel het merk (2x!) als het type er op. Het legt nog wat meer de nadruk op de best dikke rand. Tenminste als je die vergelijkt met de ‘bevelloze’ trend in smartphoneland. Mooi vind ik hem dus niet, maar dat is persoonlijk én eigenlijk niet zo belangrijk. De meegeleverde standaardmount is voor op het stuur. Doet zijn werk maar is wel wat hoog en wiebelig. De frontout mount die ik ook testte is fraaier, maar prijzig en de kijkhoek is niet instelbaar. 3Th party aanbieders doen dat beter.

De Lezyne Mega XL GPS kost € 199,95.
Onder andere te bestellen bij Futurumshop, maar uiteraard ook bij je lokale Lezyne dealer.