Brava! Dit is de fiets die Vincenzo Nibali gebruikte om vooruit te blijven in de finale van Milaan-San Remo. Niet zijn gebruikelijke Scultura Team, maar deze Reacto. Plat en knalhard de Poggio af. Dat leverde hem niet alleen een bewierookte overwinning op, ook zijn fiets kreeg meer respect. De eerste Reacto aero racer van Merida werd in 2011 geïntroduceerd. De opvolger in 2013: de Reacto II.

Sinds kort is er de Reacto – dus zonder toevoeging. Die is er in verschillende uitvoeringen; met schijfremmen en met klassieke velgremmen – dit is de Reacto 5000 met een CF2-frame is een monocoque carbon model, uit dezelfde mal als de duurdere CF4. Het CF2-frame is minder uitgestrekt: onder andere kortere reach, langer balhoofdbuis. Aero= weggewerkt. Platte staande buis, platte liggende buis, lage platte achtervork en een bijna ‘tegen’ het frame aanlopend achterwiel. En de derailleurkabels verdwijnen uiteraard via een opening in de onderbuis. Bij de rechte voorvork valt de direct mount-rem keurig ‘weg’ in de vork en net onder een overkapping van de balhoofdbuis.’

 

De nieuwe Reacto oogt net wat meer ‘smooth’ dan de oude. De 8,80 kilo wegende 5000 is voorzien van een mix aan aero delen en ‘gewoon’ comfort delen. Een platte S-Flex zadelpen, speciale spacers tussen stuurpen en balhoofdbuis in combinatie met een compact stuur, halfhoge wielset en uiteraard een complete 11-speed aandrijving. De nieuwe Ultegra 8000 met FSA 52/36 crankstel. De Shimano direct mount-remmen zijn prima af te stellen waardoor eventueel ‘aanlopen’ van het achterwiel bij hard aanzetten vrijwel niet voorkomt. Een rem onder het bracket blijft wel een kritieke plaats in deze.

De 5000 is echt wel een aero racer: door de constructie van het frame met de grote ‘vlakken’ en de platte zadelpen geeft de fiets net wat meer geluid en ‘gevoel’ door van de straat. Het is echt zo’n fiets waar je je op kunt verheugen. In de winter zet je hem binnen, aansluiten op Zwift en lekker meerijden in het peloton. Uurtje knallen over een niet bestaand eiland. Maar het mooist is toch wel in de zomer, lekker buiten, jakkeren over een dijkweg. Vroemmmm…