18 september 2018 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Specialized Levo FSR + rij-impressie

Drie jaar geleden stak Specialized de stekker in het stopcontact en sprongen de vonken over tussen het Californische merk en de e-bike markt. Toen opvallend door semi-integratie van de batterij en een keuze voor de kleine, fluisterstille Brose-motor. Ook kreeg Specialized het publiek mee door de clean desk policy niet alleen op kantoor door te voeren maar ook op het stuur van hun e-bikes. Geen onnodige knoppen of grote displays. Met de nieuwe Levo zet Specialized hierin een flink stap voorwaarts. De concurrentie is bij dezen weer wakker geschud.


Droppin ‘in!

Je wilt verder rijden dan je fysieke toestand toelaat, aanklampen bij je veel te fitte vrienden of je rijdt liever gewoon twee keer naar beneden in plaats van een keer in dezelfde tijd. Een e-bike brengt je de oplossing. Maar je wilt gewoon mee met je vrienden, net zoals de rest en niet als buitenbeentje met die ‘motorfiets’. Een van de speerpunten bij het ontwerpen van de nieuwe Levo is dan ook integratie geweest, zo vertelt Dominik Geyer. Hij is de aanvoerder van het Turbo-team in het Zwitserse Cham waar door Specialized een gloednieuw innovatiecentrum uit de grond is gestampt om te werken aan de toekomst van het e-biken. De ‘future is now’ want deze gloednieuwe Levo is klaar om de andere merken het nakijken te geven. De batterij is volledig weggewerkt in het frame, knoppen of schermen zijn er nauwelijks en de motor is dusdanig klein en stil dat je al behoorlijk op de hoogte moet zijn om überhaupt te zien dat het een e-bike is.

Geometrie

Dat de Levo een afgeleide is van de nieuwe Stumpjumper komt niet als een verrassing. Ook de vorige generatie Levo had een goede verstandhouding met het oermodel van Specialized. Qua framevormen lijkt de fiets dan ook nagenoeg identiek aan de Stumpie. Op papier zijn er echter wat verschillen waarneembaar.

Om te beginnen moeten we zeker vermelden dat Specialized ‘dikke banden’ nu volledig vaarwel heeft gezegd. De reguliere modellen met 650b x 3.0 banden zoals de Fuse en de Ruze hadden al eerder het onderspit moeten delven. Maar waar andere merken deze dikke units nog gebruiken voor hun e-bikes vanwege de extra grip en hogere stabiliteit stapt Specialized er nu helemaal vanaf. Alle Levo’s zijn 29-er only uit de doos en worden geleverd met 2,6 inch brede banden. De reden hiervoor is vooral het creëren van een rijbeleving die meer op de Stumpjumper lijkt. De vorige Levo met zijn 6Fattie wielen, zoals Specialized het noemde, kende vaak een ‘zoekend’ gevoel in de bochten en afdalingen. Ook het kiezen van de juiste bandendruk bleek een avontuur op zich. De nieuwe Levo met 29-er wielen rijdt dan ook een stuk strakker, speelser en voelt vooral minder log aan. Meer fiets, minder brommer.


Je voelt je fijner, op een twentyniner

Als we naar de cijfertjes kijken, zien we een paar opvallende aanpassingen ten opzichte van de oude Levo. Bouw je een 29-er (zonder ondersteuning) dan is het voor menig ontwikkelaar een zoektocht naar de kortst mogelijke achtervorken. Bij e-bikes zien we juist vaak het tegenovergestelde. De achtervorken worden verlengd om tijdens het klimmen (wat met een e-bike significant rapper gaat) meer stabiliteit te creëren. Een onverwachte wheelie op een steile klim is hierdoor minder snel aan de orde. Het nadeel is dat je minder wendbaar bent, vooral bergaf. De fiets voelt minder speels. Specialized volgt juist om die reden deze trend niet. Levo projectmanager en geometrie goeroe Joe Buckley licht het toe. “Om de Levo zoveel mogelijk als een normale mountainbike te laten aanvoelen, hebben we er alles aan gedaan de chainstays zo kort mogelijk te maken. Ondanks de switch van 650b x 3.0 wielen naar 29 x 2.6 is de achtervork bij dit nieuwe model toch nog 3 millimeter korter geworden. Dit is vooral te danken aan het anders plaatsen van de motorophanging. Die motor is trouwens zo laag mogelijk geplaatst om de stabiliteit te verbeteren. Wil je het bottom bracket en de motor nog lager, gebruik dan de Flipchip achter de demper. Hiermee zakt het bracket 10 millimeter verder. De balhoofdhoek vlakt tevens nog 0,5 graden verder af. Mocht je (als een van de weinigen) wél graag met 650b wielen rijden, dan kan dat. Er is genoeg ruimte gecreëerd om een 650b x 3.0 combi aan te kunnen in het frame.


Geometriecijfers

Eerder dit jaar kreeg Specialized al de tongen los toen de Stumpjumper zijn verwachte revisie kreeg met het opvallende singleside design. De bijzondere frameopbouw die we eerder al van de Demo kenden, volgt nu ook in de Levo en blijft een eyecatcher. De constructie is met name bedoeld om extra flex in het bovenste deel van het frame te voorkomen, zodat schokken niet door het frame maar door de demper worden opgevangen en gecorrigeerd.

Tevens is de bovenbuis nog eens een paar millimeter verlengd en de zitbuis iets ingekort. Door de kortere zitbuis kunnen kleinere rijders makkelijker kiezen voor de grotere framemaat en zo genieten van meer reach. Want ondanks dat we in Nederland steeds graag kiezen voor een te kleine fiets is het wereldwijd juist steeds gebruikelijker je een grotere maat te kiezen. Bergaf zorgt dit voor veel meer controle en stabiliteit.


Klimmen = fun, met een E-bike onder je kont

Gewicht

Een gemiddelde e-bike weegt tussen 20 en 22 kilogram, zo ook de 2015 Levo. Specialized begon aan een indrukwekkend afvalprogramma om de Levo Sub-20 te krijgen. Tel je even mee?

Om te beginnen maken de Amerikanen gebruik van een nieuwe motor opgebouwd samen met Brose in ‘Specialized design’. Waar de vorige Levo een aparte aluminium ophanging nodig had om de motor op zijn plaats te houden, zijn de bevestigingspunten nu direct aan de motor bevestigd. De motor weegt 400 gram minder en met het schrappen van de mount komt er nog eens 400 gram te vervallen.

Zonder mokken wordt er even 800 gram gedumpt om er vervolgens met de nieuwe frame constructie nog 400 gram af te schaven. Detail; de nieuwe aluminium versie is lichter dan de huidige carbon S-Works variant!

Maar er is (natuurlijk) meer. Carbon cranks op de Expert- en S-Works-modellen reduceren het gewicht met nog eens 200 gram. Vervolgens is daar de eigenaardige keuze om 11-speed in plaats van 12-speed te monteren. Fietsmerken zijn verplicht om bij het monteren van een 12-speed groep op een e-bike de stalen NX-cassette te monteren. En die weegt wat. De ‘oude’ 11-speed XX- variant is ruim 400 gram lichter dan een Eagle-setup met de genoemde NX-cassette. Inmiddels is er dus ruim 1800 gram gewonnen ten opzichte van de vorige generatie Levo. Helaas is er ook een downside. Specialized brengt de Expert- en S-Works-modellen met een nieuwe, grotere 700 watt accu die ruim 500 gram zwaarder is dan de standaard 500 watt accu. Uiteindelijk blijft er dus een dikke kilo winst over en blijft de weegschaal steken op 19,5 kilogram.


Praxis cranks

Motor en accu

Met de 500 (Levo Base, Comp & Camp carbon) en 700 watt (Expert & S-Works) accu schaalt Specialized hun vermogen behoorlijk op. Claims omtrent actieradius blijven haast onmogelijk, maar zelf hadden we tijdens ons testritje na 35 kilometer en 1400 hoogtemeters nog ruim de helft van het vermogen over terwijl we hebben bepaald niet hebben gelet op de ecomodus. Testritten tot dik 2400 hoogtemeters werden ons voorgeschoteld en met een beetje economisch trappen lijkt dat behoorlijk plausibel.

De motor pakt zeer geleidelijk het vermogen op en schiet niet meer zo onder je vandaan zoals dat jaren geleden het geval was. Tot maximaal 560 watt kan de 2.1 motor meehelpen en tot maximaal 410 procent van het rijdersvermogen. Lever je dus zelf slechts 70 watt dan maakt de Levo daar in turbostand 287 watt van.

Misschien wel het mooiste van de Levo is het gebrek aan allerlei kabeltjes, knopjes en overig gedoe. De aan- en uitknop is samen met een indicatie van de batterijduur in de bovenbuis verwerkt. Technisch gezien kun je alleen hiermee uit de voeten, al raden we zeker aan de bijgeleverde remote te monteren. Een + en – knop om van eco- naar trail- of turbomodus te switchen en onderaan de walkassist modus. Dat is een functie die bij de vorige Levo nog ontbrak. Houd je tijdens het lopen de knop ingedrukt, dan ‘rijdt’ de fiets met 6 kilometer per uur automatisch naar boven. Ideaal.

Nieuw is de volledig nieuw ontwikkelde Speedzone. Een ANT+ fietscomputer met zeer chique mount (met Garmin-bevestiging) die los aan te schaffen is voor 89 euro. Deze had er van ons wel bij mogen zitten, want die wil je toch hebben als je iets nuttigs over de fiets wilt weten. De Speedzone laat de gebruikelijke functies zien als snelheid, afstand enz. Maar met een ANT+ band ook je hartslag, je wattage (inderdaad de Levo heeft een vermogensmeter!) en ook de batterijcapaciteit in percentage.

Wil je helemaal niet opvallen, dan laat je de computer achterwege en monteer je gewoon een Garmin (want daar werkt de Specialized software ook op) en activeer je via de nieuwe Mission control App de stealthmodus. De lampjes op de fiets blijven ook na activatie uit zodat niets verraadt dat je op een e-bike zit.

Rijgedrag

De standaard Levo heeft 150 millimeter veerweg, behoorlijk wat dus. Om daar optimaal gebruik van te maken, stapten we op het vliegtuig naar Kroatië om daar op bijzondere trails de fiets te testen. Er was het gebruikelijke instelwerk vooraf en wat finetuning aan de dempers en banden voordat we met het juiste gevoel op pad konden. We reden met een Comp carbon in een maat XL. Fox-dempers, Guide RE-remmen (e-bike specifiek) en een SRAM GX-groepset. 95 Psi in de voorvork en 210 Psi in de achterdemper stemden mij gelukkig (het eten in Kroatië is goed binnen te houden dus de weegschaal komt momenteel al snel op 72 kilo).

Op speciaal voor ons aangelegde of opnieuw geprepareerde trails in de buurt van Groznjan, een oud stadje boven op een van de vele bergjes vlak aan de kust, rijden we keer op keer naar boven. Klimmen met de Levo is ineens fun in plaats van afzien, dus kom maar op. In afdalingen voelt de Levo in eerste instantie een beetje traag, maar wanneer we de smaak van de zwaardere e-bike weer te pakken hebben kunnen we er tegenaan. Het rijgevoel van de Levo is het best te omschrijven als een zware Stumpjumper ST (short travel). Snel en wendbaar aan de voorkant, veel gevoel en makkelijk te sturen, maar een tragere wat luie achterkant. De Levo is goed te beheersen bergaf, want ook op de echt steile afdalingen drukt het extra gewicht van de e-bike niet echt door. De korte wielbasis en langere voorkant dragen hier zeker bij aan het ‘normale’ gevoel.

Bergop is dit wel degelijk een nadeel. De korte achtervork laat het voorwiel wat makkelijker van de grond komen en klimmen op steile passages doe je bij voorkeur niet in de turbomodus. De fiets spint onder je gat vandaan.

Is 150 millimeter te veel voor op de Nederlandse trails? Mwah, of het nodig is kun je je afvragen, Maar zoals al gezegd voelt de Levo niet als een 150 millimeter fiets, eerder als een 130 millimeter trailbike. Zowel op het vlakke maar met name op de moderne flowtrails als Amerongen moet deze fiets massa’s fun geven.

Specialized heeft met de nieuwe Levo de lat wederom hoger weten te leggen. Een grotere actieradius, een veel cleanere look en minder e dan bike. De Levo rijdt als een zware trailfiets in plaats van een e-bike en dat is een groot compliment.

De Levo is te koop in basis uitvoering vanaf €4499 en nu te bezichtigen bij je dealer. De geteste Comp kost €6799 terwijl je voor een S-works het astronomische bedrag van €10.999 mag neertellen. Nog niet genoeg info? Kijk dan op www.specialized.com

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen