28 augustus 2018 | Yvanka

Fons: het Nederlands merk voor dames racefietsen

Een fietsmerk met enkel racefietsen voor vrouwen, dat is Fons. Het Nederlandse fietsenmerk zegt een damesspecifiek frame te hebben ontwikkeld, waarmee je vervolgens jouw ideale racefiets kunt samenstellen. Wij spraken met Jos over dit nieuwe merk.

Waarom een fietsmerk alleen voor vrouwen?
”Omdat wij vinden dat het inmiddels tijd werd! De groep vrouwelijke fietssporters groeit jaar na jaar. De ritten waar ze aan deelnemen stellen steeds meer eisen aan de rijdsters en aan het materiaal, maar toch komt het nog vaak voor dat vrouwen niet serieus genomen worden in lokale fietszaken. De keuzes voor de mannen lijken eindeloos, terwijl de keuzes voor de vrouwen beperkt blijven. Zo kom je vaak uit op een iets kleinere fiets met wat roze, paarse of lichtgroene accenten. Er is natuurlijk niks mis met deze kleuren, maar waarom zijn de keuzes zo beperkt?”

Iedere vrouw is uniek en daar hoort ook een unieke fiets bij

Hoe gaan jullie dan precies te werk?
”We zijn er bij Fons van overtuigd dat we betere fietsen kunnen ontwerpen door ons alleen te richten op de vrouwelijke fietsster en haar behoeften. Hierbij nemen we geen genoegen met het gebruikelijke ‘shrink it and pink it’, maar willen we ons richten op de individuele wensen. Daarom hebben wij intensief samengewerkt met fietssters uit diverse landen en met verschillende achtergronden. Hierbij hebben we gekeken naar extreem fanatieke vrouwen die de Alpe d’Huez acht keer op fietsten binnen 24 uur, naar vrouwen die 300km op hoge snelheid in een groep met alleen mannen rijden, maar ook naar vrouwen die het gewoon leuk vinden om met vriendinnen, of alleen, toertochten te rijden en alles daar tussenin.”

Foto’s: Remco Veurink

De Fons racefiets
Zoals aangegeven heeft Fons één frame ontwikkeld. Een Fons fiets is hierdoor dus geen maatwerk, de framegeometrie wordt immers niet aangepast. Wel is het frame in vijf verschillende maten verkrijgbaar, waar je vervolgens zelf je ideale fiets mee samenstelt. Zo kies je zelf de gewenste wielen (Shimano of Scope), stuurbreedte, zadel, remmen (schijf of velg), groepen (enkel Shimano) en uiteraard je favoriete kleuren uit. Voor het frame alleen heb je al de keuze uit 213 verschillende kleuren. Ook de kleur van de belettering kies je zelf met tot slot nog een glanzende of matte afwerking. De kleur van de fietsketting staat trouwens wel vast, deze is altijd goud!

De kleur van de fietsketting staat trouwens vast, deze is goud

Vanwaar de gouden fietsketting?
”Wij vinden dat een fiets iets herkenbaars moet hebben. De fietsketting die wij gebruiken is verkrijgbaar in zwart, zilver en goud en wij vonden goud eigenlijk heel cool. Je fiets is een sierraad en verdient een gouden randje, toch? Het begon als een klein geintje, maar toen vonden we het zo goed staan én zo herkenbaar, dat het is blijven hangen!”

Waarom zou je als vrouw voor Fons moeten kiezen?
”Met Fons willen we vrouwen méér geven dan alleen een kleinere fiets met van tevoren bepaalde kleuren. We willen iedere vrouw die een passie heeft voor fietsen de mogelijkheid geven om een dames racefiets te kiezen die bij haar past, zowel in techniek als kleur. We helpen jou graag in een begrijpelijke taal met de keuze voor jouw ideale racefiets. En omdat je fiets eerst goed moet aanvoelen bieden wij altijd de mogelijkheid om de Fons uitgebreid te testen met eigen kleding en pedalen. Een testrit van 50 of 70km is bij ons geen probleem. Je doet een serieuze investering en daar hoort ook de juiste ervaring bij.”

Meer weten over Fons? Bezoek de website hier. 

Yvanka

Schrijft over (vrouwen)wielrennen en is altijd op zoek naar de leukste fietskleding, gadgets, events en persoonlijke fietsverhalen. Blogt daarnaast over het beginnen met wielrennen en alles wat daarbij komt kijken.

Meer artikelen van Yvanka

12 reacties op “Fons: het Nederlands merk voor dames racefietsen

  • Bij FONS zijn ze hardleers. Nu beweren ze hier inde reactie: “Deze ontwikkeling doen wij ook niet alleen maar wij werken daarvoor samen met een Duitse engineers firma die hierin gespecialiseerd zijn.”
    Net een zo een gebakken lucht verhaal als: – langdurig onderzoek met een cardioloog, fysiotherapeut, bewegingswetenschapper – Zo ook de namen van die wetenschappers en fysiotherapeut. Kon men niet geven, rapporten van het onderzoek had men niet. En geen enkele referentie uit dat jaren onderzoek internationaal bij vele vrouwen.
    Sterker de Volkskrant past een rectificatie toe waaruit blijkt dat men heeft gelogen. Ook al beweert FONS nu dat het een misverstand was. |Het was geen foutje maar liegen. Immers dit vertelde men de klanten voorheen ook hetgeen ik hoorde vorige week in Breda van een dame die een fiets zocht.
    Sterker, wanneer de Volkskrant ongelijk heeft dan is hun actie smaad en laster en dus erg schadelijk voor de reputatie van FONS fietskes. Elke leverancier zou dan weer rectificatie eisen onder dwang van een kort geding. Doen ze niet want er is geen basis voor en dat zegt meer dan voldoende. Zeker wanneer men het forum op fiets leest en op zijwielrent.
    Op hun website schrijft men: “vrouwengeometrie’ lijken gemaakt voor vrouwen met een supermodellen lijf, waarbij de benen extreem lang zijn ten opzichte van het bovenlijf. Als je naar de wetenschappelijke statistieken kijkt, blijkt het vaak juist andersom te zijn.
    We zijn er bij Fons van overtuigd dat we betere fietsen kunnen ontwerpen door ons alleen te richten op de vrouwelijke fietsster en haar behoeften.
    1. Vrouwen geometrie bestaat niet, het is puur per persoon meten
    2. De bewering inzake wetenschappelijke statistieken is onjuist
    3. Ontwerpen? Nee samenstellen. In de context door hun gesteld wijst ontwerpen hier op ontwikkelen, engineering,
    Kortom men blijft liegen, dat bureau 100.nl is als communicatieadviseur wel hardnekkig in liegen en gebakken lucht bakken. Immers dit bureau is mede eigenaar en zoek je verder dan blijkt dat ze het ontwerp, look & feel van de website evenals het storyboard ook elders hebben afgekeken.
    Beweren dat men oprecht is blijkt nogal ver buiten de waarheid en dergelijk gedrag dient gecorrigeerd te worden. De eerste beste dame die haar koop van enige maanden-weken terug wil ontbinden op basis van hun verkoop argumenten en presentatie, die nog in de krochten van het internet staan of middels scherm afdrukken die bepaalde leiden hebben, deze dame wint een rechtszaak met vlag en wimpel en dat zegt voldoende.

  • De reactie van Fons Bikes hier geeft aan dat ze er nog steeds niet van geleerd hebben. Ze hebben gejokt en blijven dat doen. Beetje bij beetje moeten ze hun leugens en fantasieën aanpassen, maar pas bij heel veel pressie vanuit de pers en community. Ook schandalig dat natuurlijk dat Fiets/Pedala een marketing verhaal kritiekloos overgenomen wordt. Hoe serieus moet men Fiets en Pedala nemen?

  • @ Hendrik: “handige jongens” vind ik ook weer niet eerlijk. Als je er rekening mee houdt dat de frames voorgefinancierd moeten worden, ze nauwelijks korting op de onderdelen krijgen omdat de aantallen te gering zijn, er een kleurtje op dat CRB41-frame moet, de kopende vrouwen uitgebreid te woord worden gestaan in een ruimte waar ook gewoon huur voor moet worden betaald; dan vallen de verkoopprijzen nog niet eens tegen. Het zijn vooral de marketingleugens waar we behoorlijk jeuk van krijgen.

  • Beste J. Telder,
    Wij ontwikkelen fietsen als geheel. Geen onderdelen en zoals je weet is een fiets meer dan een optelsom van onderdelen. Wij laten onze frames in Azië produceren bij een gerenommeerde producent en hebben in samenwerking met hen de lay-up bepaald en maatvoeringen bepaald. Wij spuiten en assembleren hier in Nederland. Voor ons is het als start-up nog niet te financieren om ook eigenaar van de moulds te worden voor al onze modellen. Zeker gezien de modellen die nog op stapel staan. Deze maand introduceren we onze Gravelracer de Multistrada en we zijn bezig met de ontwikkeling van nog 2 modellen. Deze ontwikkeling doen wij ook niet alleen maar wij werken daarvoor samen met een Duitse engineers firma die hierin gespecialiseerd zijn. Wat betreft dames geometrie, gewichtsverdeling in het lichaam heeft een grote impact op de handling van een fiets.
    Ofwel “the proof of the pudding is in the eating” daarom nodigen wij wij je graag uit (mits je vrouw bent) eens te komen testen. Wij zijn namelijk van mening dat iedere geïnteresseerde zelf moet kunnen ontdekken of wat wij verkondigen waar is.
    Met vriendelijke groet,
    Fons team

  • Citaat Fons:

    “Zoals aangegeven heeft Fons één frame ontwikkeld.”
    Fons heeft geen frame ontwikkeld maar gewoon een open-moldframe uit de catalogus van een Aziatische aanbieder gekozen.
    Hetzelfde frame wordt door Thompson aangeboden als herenfiets “Thompson Capella.” Wellicht zijn er meer fietsen”merken” die ook nog hetzelfde frame verkopen onder weer een ander naam.
    Succes.

  • Beste J.Telder, Wederom dank je wel voor je feedback. Daar zijn we blij mee want we proberen onszelf iedere dag weer een beetje beter te maken voor onze klanten. Wat bedoel je precies met de standaardmaten? Wij hebben onze fietsen inderdaad xs, s, m etc als maat gegeven omdat dat de maat van de fiets aanduidt en niet de aanpassing aan vrouwen. We hebben wel nagedacht over andere maten maar dat is ook wel verwarrend, zeker internationaal. Stack en reach aangeven helpt slechts in een directe maatvergelijking met een ander frame en zegt niet zoveel over de rijeigenschappen van een fiets. Tot nu toe hebben we van onze klanten nog niet te horen gekregen dat we een geometrie tabel op onze site moeten hebben om ze te helpen bij hun keuze maar dat is wel iets wat we nu wel overwegen, dank daarvoor.
    We weten ook dat er andere merken of fietsenzaken zijn waar Bikefitting wordt aangeboden maar we hebben ook geconstateerd dat dit niet altijd een standaard is en zeker niet bij vrouwen. We hebben legio voorbeelden waarbij dit in ieder geval onvoldoende is gedaan en zelfs in combinatie met ernstig denigrerende opmerkingen richting de vrouwelijke klant. Wij willen het in ieder geval serieus goed doen en daar werken we dagelijks hard aan.
    Wij zijn erg nieuwsgierig naar wat jij onder een vrouwspecifieke kleur verstaat want volgens ons is er alleen een voorkeurkleurencombinatie van de individuele klant. hetzelfde geldt voor een groot deel van de afmontage want iedere klant is anders. Ja we hebben een vrouwspecifiek zadel van Ergon maar ook dat is bij ons standaard op maat naar aanleiding van een meting. Wel leuk trouwens dat jij je afvraagt of er vrouwspecifieke 105 groepsets of wielen bestaan. Misschien is Shimano wel bij uitstek een vrouwspecifiek merk, van alle Shimano groepen die wij aanbieden zijn de remhendels instelbaar voor kleinere handen en dat komt bij onze klanten wel vaker voor (t.o.v. mannen dan).
    We willen je graag uitnodigen bij Fons om eens inhoudelijk over de fysiologische verschillen, geometrie etc. van gedachte te wisselen en uit te leggen onder het genot van extreem goede koffie (of water) hoe wij werken en wat onze ideeën daarover zijn. Dat vinden wij leuker dan een oeverloos lange digitale discussie waarbij de helderheid van een goed persoonlijk gesprek toch wel een beetje mist.
    Wellicht zien we je in Breda.
    Groet,
    Het Fons team.

  • Citaat Fons : “Dames specifiek is zeker niet achterhaald alleen de maten waar veel mee gewerkt werd zijn achterhaald. Wij hebben lang en veel onderzoek gedaan naar waar wij rekening mee moesten houden bij het ontwikkelen van een fiets voor vrouwen op basis van fysiologische verschillen”, einde citaat.
    Maar vervolgens worden frames aangeboden met de dezelfde standaardmaten zoals ieder merk dat doet, hoezo rekening houden met fysiologische verschillen? Er staat zelfs geen enkele geometrietabel op de site. Bovendien biedt vrijwel ieder ander merk/fietsenzaak een bikefitting aan. Enige vrouwspecifieke wat overblijft is dan de kleur en/of afmontage. Ook dat kan tegenwoordig bij zeer veel echte merkfietsen. Maar misschien bestaat er wel een vrouwelijke Shimano 105 groep of een vrouwelijke Shimano wielset 🙂 ?

  • Goededag Hendrik en J.Telder dank je wel voor jullie reactie. Ik weet niet wat jullie onder een vrouwen geometrie verstaan of onder transgender maten. Wij hebben bij Fons daar wel zo onze eigen ideeën over. Dames specifiek is zeker niet achterhaald alleen de maten waar veel mee gewerkt werd zijn achterhaald. Wij hebben lang en veel onderzoek gedaan naar waar wij rekening mee moesten houden bij het ontwikkelen van een fiets voor vrouwen op basis van fysiologische verschillen. En jullie hebben gelijk dat 2 mensen van 186 op verschillende maten kunnen passen omdat lichaamsverhoudingen verschillend zijn. Daar zit ook niet het vrouwspecifieke in. De Fysiologische verschillen zitten op een heel ander vlak.
    Dat is ook de reden waarom vrouwen die onze fietsen testen erg enthousiast zijn over het rijgedrag. Daarnaast staat idd “grofweg” een maat aangegeven omdat het op een site alleen maar grofweg kan. Wij gaan ervan uit dat we iedere klant eerst uitgebreide Bikefitting en zadelmeting geven en dan op een testfiets op maat laten ervaren hoe de fiets rijdt. Daarna mag de vrouwelijk klant beslissen of het wat voor haar is.

  • Gewoon weer een stel handige jongens dat in China een open mould frame zogenaamd “exclusief” heeft “ontwikkeld” en daar een paar kleurtjes op laten kwakken. Beetje zoals Apex…maar dan voor meisjes. “Damesspecifiek” is al lang achterhaald. Kleine dames en kleine heren rijden op hetzelfde frame. Grote dames en grote heren ook. Dat geklets over “andere verhoudingen” gaat net zo goed op voor 2 mannen van 1.86m: kan het ook best zijn dat die op verschillende framematen passen.

  • Opmerkelijk/raar is dat op de hele site geen enkele “vrouwengeometrietabel” van het frame te vinden is, terwijl ze juist prat gaan op speciale geometrie voor de vrouw. Gewoon de bekende transgendermaten: xs t/m xl en dan grofweg aangegeven door: “Bij een lengte voor 170 tot 178 centimeter maat M”. Niets speciaal vrouwelijk aan, gewoon de standaard maten die elk “merk” aanbiedt.

Geef een reactie

Inloggen