9 augustus 2018 | Michael Kerkhof

Getest: MET Trenta 3K Carbon

De MET Trenta 3K Carbon is echt een helm voor wedstrijdrijders. Niet voor niets maken de renners van UAE Emirates maar al te graag gebruik van de Trenta, want bij een pelotonsnelheid van 45 km/h levert het ten opzichte van een traditionele helm 7% aerodynamisch voordeel op, zegt MET. Het claimt zelfs dat het net zo snel is als een full aerohelm bij een snelheid van 60 km/h. Wij hebben hem getest!

Over de Trenta 3K Carbon

De Trenta werd vorig jaar juli tijdens de Tour de France op de markt gebracht om de dertigste verjaardag van het Italiaanse bedrijf te vieren. Mark Cavendish werd als een van de eerste profrenners met de Trenta gespot, waarna velen volgden. De naam Trenta 3K Carbon heeft de helm te danken aan de carbonvezel die is gebruikt. 3K is soepel, maar wel sterk en stijf.

MET heeft zo’n 20% minder piepschuim gebruikt dan bij andere helmen, waardoor de bovenkant van de helm vooral uit carbon bestaat en het met een gewicht van slechts 215 gram erg licht is. De Trenta heeft 19 ventilatiegaten, waarbij opvalt dat de voorste gaten erg groot zijn. Het zorgt er voor dat de warme lucht direct wordt afgevoerd en je hoofd koel blijft. De achterkant is minstens zo opvallend door het ‘open gat’. Het is het resultaat van veel windtunneltesten in Milaan, waarbij de achterkant van de helm nauw samenwerkt met de voorkant om de luchtstroom perfect af te voeren. Het zogenaamde ‘Venturi-effect’: als het luchtvolume afneemt, neemt de luchtsnelheid toe.

Grote ventilatiegaten aan de voorkant. Je hoofd blijft tijdens het fietsen luchtig.

De Trenta viel begin dit jaar in de prijzen; het won de Design & Innovation Award 2018. De helm werd onder andere geroemd om het gewicht, sluitsysteem, onopvallende pads en vooral ventilatie. “De ventilatie is van wereldklasse. Het lage drukgebied op de achterkant van de helm zorgt voor natuurlijke koeling door het Venturi-effect”, staat er bij de opmerkingen. De vraag is dus: blijft je hoofd echt zo koel?

Specificaties:
– 215 gram (in maat M)
– Beschikbaar in S (52-56 cm), M (54-58 cm) en L (59-62 cm)
– Safe-T Orbital Fit systeem
– Integral In-Moulding Shell Construction
– 20% minder piepschuim
– 3K Carbon constructie
– Handwasbare padding
– 19 ventilatiegaten
– Gedragen door de profs
– Verkrijgbaar in meerdere kleurcombinaties
– Compatibel met USB LED-lamp, DualGel-voorpaneel
– Adviesprijs: €300 (o.a. hier)

Lichtgewicht

De Trenta 3K Carbon werd samen met de MET Manta bezorgd. Bij de buren weliswaar, want ik had mijn date met de pakketbezorger gemist. Toen ik aanbelde om mijn pakket op te halen werd mij duidelijk dat we met een lichtgewicht te maken hebben. De buurvrouw haalde namelijk diep adem, bukte voorzichtig naar beneden om de ogenschijnlijke zware doos vanuit ‘r rug op te tillen en kwam toen bedrogen uit. “Er zit niks in, joh”, zei ze verrast. “Twee helmen, die wegen niks”, zei ik maar.

En dat klopt. De Trenta 3K Carbon (maat M) weegt maar 215 gram! 215 gram… dat is ongeveer hetzelfde gewicht als een mini-zak chips. Bizar eigenlijk. Ik ontving de witte versie van de Trenta. De helm oogt strak en snel, waarvan de achterkant het opvallendst is. Met een beetje fantasie lijkt dat namelijk op een vliegtuigmotor. Misschien oogt de helm daarom zo snel.

MET Trenta 3K Carbon achterkant
De open achterkant van de Trenta. Opvallend.. Je ziet ook het carbon goed zitten.

Met 19 ventilatiegaten is de Trenta erg luchtig, dat voel je direct. Bij het opdoen valt mij ook op dat de helm lekker zit en de kooi mooi om je hoofd sluit. De eerste indruk is goed; ik begrijp nu wel waarom de profrenners van UAE Emirates met deze MET-helm rijden. Wat mij ook opvalt is de bovenkant van de helm. De achterkant van de helm loopt namelijk schuin naar beneden en dat zal aerodynamisch gezien zeker voordeel opleveren. Verder oogt de helm gewoon strak en snel.

Keep it cool

Bij een temperatuur van ongeveer 30 graden ging ik op pad om de Trenta te testen. Na een klein stukje inrijden was ik op de plaats van bestemming aangekomen om samen met twee fietsvrienden een training af te werken. Tijdens het inrijden had ik geen moment door dat het zó warm was, daar kwam ik pas achter toen ik stil stond.

Door de grote ventilatiegaten bleef mijn hoofd – zoals MET ons wil doen geloven – koel. Dat bleef eigenlijk de hele training zo, dus bij een zomerse temperatuur is de Trenta wat mij betreft echt een aanrader. De pasvorm is fijn, alsmede het sluitsysteem. Je hebt eigenlijk niet door dat je een helm draagt, want naast dat het een lichtgewicht is voert de helm ook geen rare fratsen uit. Het beweegt niet vervelend mee en kent geen vervelende drukpunten.

MET Trenta 3K Carbon
Makkelijk op en af te doen. Het zit als gegoten.

Dat de Trenta 7% aerodynamischer is dan een standaardhelm wil ik graag geloven, maar kan ik natuurlijk niet hard maken. Ongetwijfeld bespaar je energie met zo’n lichte, gestroomlijnde helm, maar dat je met de Trenta op je hoofd ‘makkelijker’ in het peloton rijdt en meer energie over hebt voor een splijtende demarrage is niet te controleren. We moeten MET dus maar op hun Italiaanse blauwe ogen geloven.

Tophelm voor wedstrijdrijders

De Trenta is een heerlijke helm, vooral als je gaat trainen in warm weer en behoefte hebt aan een koel hoofd. Het zit heerlijk, heeft een goede ventilatie en is zo licht als een veertje. Voor wedstrijdrenners is dit een ideale helm met de bijbehorende aerodynamische voordelen, maar voor de gewone wielrenner die niet aan (trainings)wedstrijden doet is dit een beetje teveel van het goede.

Als je €300 over hebt voor de Trenta 3K Carbon moet je dat zeker uitgeven, maar ik zie eerlijk gezegd geen enorme voordelen voor ‘gewone’ toerfietsers om met deze helm te rijden. Buiten dat is het gewoon een tophelm en zal de Trenta je niet teleurstellen. De keuze is aan jou!

Pluspunten:
+ Heel licht
+ Fijne pasvorm
+ Goede ventilatie

Minpunten:
– Geen MIPS
– Prijzig

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

2 reacties op “Getest: MET Trenta 3K Carbon

Geef een reactie

Inloggen