In 2011 begon Giant met een serie ‘Performance’ racers die ze de welluidende naam Defy meegaven. Defy betekent zoveel als ‘uitdaging’. In 2015 kreeg de Defy een upgrade en nu, ruim drie jaar later, is het tijd voor een nieuwe Defy. Zes modellen staan klaar voor het nieuwe seizoen.

Van 0 tot…

Naast de TCR en Propel zagen we ook de Defy in de koers; vooral op parcoursen als Parijs-Roubaix. Ook dit jaar reed een groot gedeelte van Sunweb op de Defy; de 2018 versie met schijfremmen. Deze Defy is puur en alleen bedoeld voor ons, fietsers. Ook alleen maar in uitvoeringen met schijfremmen. Er zullen twee versie komen: de Advanced Pro serie en Advanced serie. De eerste krijgt een ‘0’ en een ‘1’, de tweede een ‘1’, ‘2’ en ‘3’. Verschil tussen de twee is dezelfde als bij alle racefietsen van Giant: de Pro heeft een lichter frame en is met net wat hoogwaardigere onderdelen en groepen afgemonteerd. Bij het ontwikkelen van de nieuwe Defy werden drie zaken in ogenschouw genomen: Compliance, Total Control en Versatility. In het vrij Nederlands: comfort, 100 % controle en breed inzetbaar. De Defy is geen Gravel Bike; het is een racefiets.

D-Fuse

Veel aandacht voor comfort. Daartoe heeft Giant de D-Fuse zadelpen behouden en doorgetrokken naar de cockpit. Daar is een Contact SL ( alu) en SLR (carbon) zo geproduceerd dat je het stuur een 5 graden kan draaien waardoor je meer of minder vering hebt. De vorm van het stuur is daartoe aangepast – ‘D-Shape’- al is een standaard (oversized) stuur wel gewoon te monteren. Uiteraard is de diameter van de stuurpen ‘oversized’. De Defy kan nu banden tot 32 millimeter aan -al zijn standaard 28 mm ‘tubesless’ Gavia banden gemonteerd. De Defy heeft flat mount remmen, zowel voor als achter 140 mm schijven, steekassen en vanaf de versies met Ultegra Di2 heeft de Defy (en andere 2019 modellen) de nieuwe Power Pro vermogensmeter aan boord. Die is compatibel met de meeste ‘kastjes’, al heeft Giant het liefste dat je die van Giant zelf gebruikt. Als je zo naar de fiets kijkt valt vooral de geïntegreerde cockpit op -die is alleen gemonteerd op de Advanced Pro modellen. Die heeft veel weg van de cockpit op de vorig jaar geïntroduceerde Propel Advanced. Er is zo weinig mogelijk te zien! Maar loopt bij de Propel echt alles binnendoor, bij de Defy volgen de remleidingen net weer een andere route; ze komen uit de stuurhelften en verdwijnen onder het kapje van de stuurpen. Onze testfiets had Di2, dus alleen de remleidingen hoefden weggewerkt te worden.

Spacers

Uiteraard heeft de Contact SLR D-Fuse speciale spacers; aan de voorzijde van aluminium, achteraan kunststof. De spacers zijn er in 0,5 en 0,25 centimeter. Tussen die spacers en stuurpen lopen de remleidingen het frame in. Eenmaal opgeborgen ziet het er keurig uit. Er aan ‘werken’ vereist ervaring. Ook al omdat ook het kapje van de Defy vier van die vreselijke kleine schroefjes heeft… Een spacer bovenop de stuurpen plaatsen? Onmogelijk. Je dient dus alles precies op hoogte te zetten – dat betekent ook het inkorten van de balhoofdbuis. Niet echt praktisch. Omdat het een Performance is heb je een lange balhoofdbuis: de M/L meet 18,5 centimeter. Ter vergelijking: een TCR M/L heeft er een van 16,8 cm. De hele zit is -ook door de korte reach- dus een stuk meer rechtop en relaxt dan op een ander racemodel van Giant. De Advanced Pro 0 waar wij mee reden had een spacertoren van ruim 5 centimeter… maar we moeten toegeven: als je zo de bergen intrekt is extra rechtop zitten geen straf. 7,95 Kilo weegt de fiets compleet zonder pedalen.

Geen KOM killer

De afdalingen die we deden gingen gepaard met veel kapot gevroren asfalt. Wat voel je onderweg? Vooral het comfort aan de achterzijde; daar waar je zit. De bovenbuis loopt flink af. Ergo; de zadelpen steekt ver uit. Bij elke flinke trap en de al genoemde stukken met rot asfalt voel je het comfort van de D-Fuse zadelpen. Hij gaat iets heen en weer waardoor de klappen als het waren weg gefilterd worden. Het nieuwe stuur vangt ongemerkt ook klappen op en samen met de brede banden zit je daardoor behoorlijk ontspannen op de fiets. Vergelijk je dat met je eigen fiets met pakweg een 31,6 alu zadelpen en 23 mm banden dan is de Defy echt comfortabel. Te comfortabel? Hinderlijk? Nee, niet als jouw insteek is : ‘ik kom boven en probeer dat zo met zo weinig mogelijk verlies van energie te doen’ is. De Defy is niet gebouwd om KOM’s te scoren; hij is ook niet aerodynamisch of extra licht. Het is een zeer praktische fiets. Stijf en stabiel is die voelbaar ook. In FIETS 9 meer over de Defy Advanced Pro. Dan hebben we ook tijd gehad om het frame op de meetbank door te meten.

Vanaf 1699,-

Vind je de Giant Defy Advanced Pro ‘0’ met € 4999,- te prijzig: de prijs van de meest betaalbare Advanced 3 met Shimano Tiagra groep en alu Contact SL stuur is 1699 euro.  Op een rijtje:

  • Advanced Pro 0 € 4999,-
  • Advanced Pro 1 € 3399,-
  • Advanced Pro 2 € 2799,-
  • Advanced 1 HRD € 2499,-,
  • Advanced 2 HRD € 1999,-
  • Advanced 3 HRD € 1699,-

www.giant-bicycles.com