“Na vele jaren rijden met carbon ben ik teruggekeerd naar staal. Waarom? Omdat staal in het DNA van Cinelli zit en met de Nemo heeft het met succes de nieuwste staaltechnologie geïmplementeerd om een frame te maken dat extreem licht is en vol zit met ontwerpdetails ” Aldus Antonio Colombo, eigenaar van Columbus Tubing.

Echt

Staal is echt. En staal is terug: toekomst is staal. Dat beweren Cinelli en Columbus. Logisch natuurlijk -Columbus is een van de weinige firma’s die stalen framebuizen maken. Maar ook als je wellicht niet zo’n ‘fan van staal’ bent is de nieuweling een plaatje om naar te kijken. De Nemo Tig: Spirit HSS, super-oversize triple-butted-tubes-buizen. Volledig gemaakt in Italië. Nu zowel in de klassieke versie met velgremmen als schijfremversie.

CNC

Een klassieke look met hedendaags competitiegewicht en technische details: van de taps toelopende balhoofdbuis voor verhoogde stijfheid en sterkte, tot de Columbus Futura monocoque carbon vork (hetzij standaard of in 12 mm steekas versie); de subtiele aerodynamische vorm van de staande achtervork (check de Columbus Air staande achtervorken van de originele Cinelli Laser in 1981!), de triple butted 44mm downtube en de flat mount aansluiting. De Nemo Tig Disc-liggende achtervorken worden tijdens de fabricage speciaal voorgevormd door Columbus om de schijfremklauw op te vangen. De Tig-lastechniek verhoogt de algehele frame-stijfheid en maakt een groot aantal op maat gemaakte geometrieën mogelijk. Een los frame weegt  inclusief voorvork 1850 gram. XS, S, M, L, XL, XXL, rond de 1850 (velg) en 2000 euro (disc). http://cinelli.it/en/prodotti/nemo-tig-en/