10 juli 2018 | Edwin Haan

CeramicSpeed DrivEn, meest efficiënte aandrijving?

Het merk CeramicSpeed doet niets anders dan proberen de wrijving en dus weerstand van fietsonderdelen zo veel mogelijk te verminderen. Samen met Friction Facts hebben ze nu wel heel flink uitgepakt.

Wij kennen CeramicSpeed vooral van de schitterende, maar belachelijk dure, 3D geprinte grote derailleurwieltjes en de al even dure kettingolie die je aandrijving nog soepeler moet laten lopen.  Tijdens de Eurobikeshow in Friedrichshaven kregen CeramicSpeed en FrictionFacts een award voor hun DrivEn systeem bestaande uit een cardanas met heel bijzondere verbinding met de tandwielen.

Volgens de makers is dit systeem een stuk efficienter dan welke kettingaandrijving dan ook. Zelfs die met hun olie en derailleurwielen. Ze beweren zelf dat DrivEn 49% minder weerstand oplevert dan een Dura-Ace drivetrain en 32% minder dan een systeem met hun UFO ketting en de oversized derailleurwieltjes. Dat klinkt veelbelovend.

Magische 1%

Het doel was een aandrijving te maken met maximaal 1% vermogensverlies. Dat denken ze voor elkaar te krijgen met een carbon cardanas, die met keramische lagers aangesloten is op zowel voor als achter tandwielen. Het bijzondere ontwerp laat de lagers rollen over tanden die naar buiten wijzen. De cassette is daardoor plat en niet conisch van vorm zoals we gewend zijn. De UCI kan zich vast druk maken over de veiligheid van dit ontwerp 😉

50% Minder aangrijppunten

De wrijving in een ‘standaard’ kettingaandrijving komt vanuit 8 punten. Daar waar de ketting aangrijpt op het voorblad, de cassette en de twee derailleurwieltjes én daar waar de ketting weer loslaat op diezelfde componenten. De engineers hebben uitgerekend dat als je met een cadans van 95 omwentelingen fietst dat neerkomt op 40.000 wrijvingsmomenten per minuut.

In het DrivEn systeem zijn er slechts 4 van die punten, die ook nog eens over ceramische lagers lopen. Volgens de ontwikkelaars zorgt dat dus voor 49% minder weerstand, gemeten bij 250Watt en vergeleken met een Dura-Ace systeem. Boven de 380 Watt schijnt het rendement nog meer toe te nemen.

Work in progress

Tot zover allemaal prachtig nieuws. Helaas is het systeem nog niet af. Schakelen is nog niet mogelijk en er zijn speciale frames nodig om de DrivEn aandrijving te kunnen monteren. Er wordt gedacht aan een draadloos bestuurd motortje om de cardanas te verschuiven van de ene naar de andere tandwielverhouding.

Meer info: ceramicspeed.com/en/driven

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

2 reacties op “CeramicSpeed DrivEn, meest efficiënte aandrijving?

  • Mooi stukje techniek, snap alleen het nut niet van het voorste kettingblad: weglaten lijkt me, en de cardan as rechtstreeks aandrijven vanaf de trapas. Veel minder frictie en slijtage. (nu k erover nadenk; aandrijving achter kan ook efficiënter met traploze overgangen tussen versnellingen, genoeg voorbeelden hiervan in de auto industrie)

Geef een reactie

Inloggen