8 juli 2018 | Menno Grootjans

Nieuw: Ridley Noah Fast

Nieuw? Ondertussen hoort de Noah toch tot de huisraad van Ridley. Als we het goed hebben viert de Noah binnenkort zijn 12,5 jarig jubileum. De eerste Noah dateert namelijk uit 2006.

Koers!

De Noah is altijd een echte wedstrijdmachine geweest. Coureurs als Robbie McEwen, Greipel en Hoogerland reden hun koersen op -onder andere- een Noah. De Noah heeft de afgelopen jaren wel steeds een andere gedaante gehad. Van een -toendertijd- populaire racer met ISP, via de Noah Fast met geïntegreerde velgremmen tot het SL model wat tot voor kort in de winkel stond en bereden wordt door de Lotto Soudal coureurs. Een racer met stevige onderbuis, korte achtertrein, aansluitende voorvork en standaard velgremmen. En nu is er de nieuwe Noah Fast. De afgelopen dagen dook de fiets al voornamelijk online op in een ‘wrapped’ kleedje. Een soort panterprint. Ondertussen is de officiële Team uitvoering al zichtbaar: geen stippels meer, je mag nu eerder in ‘vlakken’ denken.


Campa EPS en Direct Mount remmen

Voorproefje

We hebben nog niet alle info over ‘hoe en wat’ van de nieuweling, maar we kregen de kans een paar dagen terug al even te mogen stoeien met de Noah Fast. En dan in een uitvoering met schijfremmen! Dat is namelijk het punt: de nieuweling zal er in ‘klassieke’ uitvoering zijn en met ‘disc brakes.

De velgremversie

Vloeiender

De onze was een ‘S’: balhoofdbuis 14 cm, wielbasis 982 cm, achtervork 40,5 cm, staande buis 49 cm en bovenbuis 53 cm, balhoofdhoek 73, zithoek 73,5. De Noah Fast zal van XXS tot en met L verkrijgbaar zijn. Met Ultegra Di2, Rotor 52/36 crankstel, 160 mm schijf voor, 140 mm achter, steekassen, flat mount aansluiting, Forza R45 wielset, Vittoria Corsa 25 mm banden, Selle Italia Flite zadel en een nieuwe cockpit. 7,75 kilo compleet. Als je de nieuwe naast de ‘oude’ Noah zet dan is de nieuwe duidelijk vloeiender vormgegeven. Vooral bij de overgang van de staande buis naar de achtervork en rond de balhoofdbuis valt dit op. De voorvork valt, net als bij de oude, in de balhoofdbuis -maar is toch net wat anders.

Net te zien: de sleuven op de balhoofdbuis

Aero Nomic

Het grootste verschil is de cockpit; Ridley betitelt deze met ‘Aero Nomic’. Het is een carbon unit uit een stuk. Even binnenkijken: de balhoofdbuis van de voorvork is normaal rond van binnen -daar zit de expander-, maar aan de voorkant is deze deels afgevlakt. Tussen de stuurpen en de balhoofdbuis zit een opvulstukje (hebben we al eerder gezien bij bijvoorbeeld de Wilier Cento en Giant Propel).

Een spacer in twee delen

Tussen de stuurpen en de balhoofd zitten deelbare spacers -duidelijk in een aerovorm. Geen kabels of leidingen te zien! Die lopen namelijk door de onderkant van het stuur, via de stuurpen aan de voorzijde tussen spacers en stuurpen het vooronder in. Dit is alleen bij de schijfrem versie: de velgrem Noah heeft gewoon de remkabel buitenlangs. Grappig: op de voorzijde van de balhoofdbuis zitten nauwelijks zichtbaar twee sleuven -net als op de allereerste voorvorken! Die hadden echt een flinke opening trouwens.

Nieuwe cockpit

?

Ridley heeft door de jaren heen flink geëxperimenteerd met soorten lak en -uiteraard- de omvang en vorm van de framebuizen. Dat gaat tegenwoordig net wat eenvoudiger als vroeger: er staat een windtunnel om de hoek in Paal-Beringen en de mogelijkheden ‘op de computer’ zijn toegenomen. Dat hebben we ook gezien bij de introducties van de andere gloednieuwe aero racers als de Specialized Venge Vias en Cannondale SystemSix. Toen we de fiets ophaalden hadden we nog geen informatie. We reden een rondje in de buurt van Lummen (TdF vraag: welke befaamde coureur is van Lummen?). Beetje op en af, asfalt, kasseistroken, dat soort werk. We waren vooral benieuwd naar ‘hoe rijdt dat nu?’.

Modern

Flauw: als een aeroracer. Correctie: als een moderne aeroracer. Hard ja. Maar niet zo hard dat je het idee hebt dat je als een fakir op een spijkerbed aan het rondfietsen bent… Het gemonteerde Flite zadel en de ‘gummi’ Corsa banden doen veel voor je welbevinden. Even droom je weg, maar: als je eenmaal het stuur vast hebt voel je meteen ‘coureur’. Je zit automatisch diep, voorover, met je neus richting de meet. Geen probleem, want de Noah Fast wil echt wel vóóruit. Dat gooien en smijten was altijd al zijn ding, zo in deze nieuwe compacte uitvoering nog net wat meer. Heerlijke racer, eentje waar je stiekem harder van gaat rijden. O ja: we vinden deze Noah Fast ook echt mooi. Het zacht grijs is gecombineerd met een soort kersenrood. Chique en het geeft net wat meer kleur aan het leven dan een 100 % zwarte racer.

Voor wie?

Voor de mannen en vrouwen van de VWB, VWF, KNWU en BWB. En voor hen die graag een snelle Granfondo willen betwisten. Ken jezelf, schat je mogelijkheden goed in. Bedenk: het is geen performance fiets; op een Ridley Fenix SL zit je gewoon wat meer ontspannen. Op van die echt Vlaamse betonwegen… Wil je vlammen: dan is de Noah Fast een mooie nieuweling. Info over prijzen en uitvoeringen volgen zsm.

ridley-bikes.com

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Één reactie op “Nieuw: Ridley Noah Fast

Geef een reactie

Inloggen