Santa Cruz pakt uit dit jaar. Eerder al een volledig nieuwe lijn XC modellen, nu hun belangrijkste fietsen de 5010 en Bronson op de schop. We bekijken de gloednieuwe 5010.

Een do-it-all bike of zoals Santa Cruz het noemt ‘the most fun you can have on two off-road wheels’. De 5010 is een allemansvriend. De laatste jaren een beetje outdated met een geometrie die bij de introductie eigenlijk al een beetje op het randje van ‘ouderwets’ hing maar de nieuwe versie is helemaal bij de tijd.

Geen 29er versie waar we zelf stiekem op hadden gehoopt maar enkel 650B en 27.5+. De 5010 kan een bandbreedte tot 2.8 voor én achter aan. 29er is snel, maar minder fun aldus het Californische merk en dus komt de 5010 niet beschikbaar voor de grote wielmaat. Het VPP systeem waar Santa Cruz om draait is ook nu gebleven en nauwelijks aangepast. De achterdemper moet het met 130 millimeter veerweg klaren en voor krijg je hetzelfde in millimeters.

Een nieuwe flipchip in de link laat desgewenst het bracket 4 millimeter zakken en eveneens als de vorkhoek die 0.3 graden doorzakt in de lage setting. In Hoge setting is de vorkhoek trouwens 66.5 graden, behoorlijk slack dus voor een 130 millimeter fiets. De reach van de fiets groeit met 15 millimeter naar 460 mm in maat L. Ben je lang dan is dat een zegen, net als voor de mensen die graag hard naar beneden rijden. De 75 graden zitbuis lijkt nieuwe mode. Van 73, naar 74 en nu nog een tikke steiler. Enkel om makkelijker te klimmen als je demper lekker zacht staat afgesteld.

De 5010 is een doorgedreven trailbike waar je in Nederland nog net een rondje lekker mee kan rijden. De bike kan daarom 2 bidonhouders kwijt, heeft smeerbare scharnierpunten en een demper met compressie functie. Helemaal Nederland Proof dus, on steriods.

Kabels lopen natuurlijk mooi binnendoor. Santa Cruz is een koning in het subtiel stylen van hun frames. Simpel maar vol chique details. Het frame heeft trouwens gewoon schroefdraad. Want dat werkt gewoon. En fietsen moeten werken, niet bij de fietsenmaker staan.

Het frame is los verkrijgbaar vanaf €1999 in aluminium uitvoering. Voor €3099 krijg je de carbon versie waar ook Danny Macaskill op rond truukt. Complete fietsen zijn er vanaf €3199 tot bijna 10k. Oeps.Voor meer info en de hele line-up zie: Santa-cruz.com