2 juli 2018 | Rob Meeuwessen

Duurtest: Specialized S-Works 6 XC schoenen

Een kast vol schoenen staat er thuis. Rechts onderin de sneakers, ook ergens onderin maar naar links de hardloopschoenen en verder netjes gerangschikt en verdeeld over meerdere plankjes de fietsschoenen. Race, DH mountainbike, gravel, cross en XC, voor iedere discipline staat er wel een paar in de kast. De S-Works 6 XC, het huidige topmodel mountainbikeschoenen uit de reeks van Specialized, ontvingen we aan het eind van vorige zomer. Net op tijd voor het aankomende veldritseizoen.

Specialized is al jaren één van de grote spelers in het hogere segment van de schoenenmarkt. Hun schoenen hebben de Boa-sluitingen (die inmiddels iedere concurrent heeft) en een prettige pasvorm.  Logisch dat menig profrenner kiest voor het Specialized-schoeisel.

Inmiddels is de zesde generatie doorontwikkeld tot een race-specifieke schoen. Keihard, stug van onder en soepel van boven. Lopen is niet prettig en voor tochten met veel wandelpassages maakt Specialized bijvoorbeeld de Rhime of 2FO. We fietsten er een heel veldritseizoen en behoorlijk wat uitdagende mountainbiketrips mee. Hier zijn onze bevindingen.

Techfacts

Specialized heeft bij de ‘6’ een aantal punten flink verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De stijve zool is natuurlijk gebleven, maar hij is wel opgeschaald naar stijfheidsindex 13. Dat getal zegt niet zoveel, maar in de praktijk blijkt echter al snel dat we nog geen stijvere mountainbikeschoenen hebben aangehad dan deze S-Works-modellen. De zool is erg minimalistisch en bevat enkel rubberen gripelementen op de plaatsen waar het echt nodig is. Zo is er minder ruimte voor modder om te blijven kleven en gaat inklikken razendsnel. In diezelfde zool is er een mogelijkheid diverse lengtes stalen noppen te monteren of juist de voorgemonteerde kunststof varianten te demonteren. Als laatste zijn de sleufjes met schroefdraad om de plaatjes te monteren extra lang uitgefreesd en zijn de titanium inserts ook nog eens om te draaien. Nog meer stelmogelijkheden.


De bovenkant van de schoen bestaat uit vier delen. De uit twee delen bestaande buitenschoen gemaakt van niet rekbare Dyneema® Cubic Tech™. Dit materiaal behoudt zijn vorm extreem lang. ‘Uitlopen’ doet de schoenen dus niet. Ze moeten goed zitten als je ze past in de winkel. Kies ze bij voorkeur iets ruimer. De hiel is gemaakt van composiet en fixeert je voet volledig in de schoen. Een slim ‘randje’ aan de bovenkant van de hiel zorgt ervoor dat je niet meer uit de schoen kunt schieten wanneer je flink kracht zet.


Als laatste zijn er natuurlijk de Boa-sluitingen, twee stuks per schoen en makkelijk vervangbaar. De stalen draadjes gaan (bij normaal gebruik) lang mee. Krijg je de knopjes toch stuk, dan kun je via boatechnology.com gratis nieuwe aanvragen. De knoppen zijn bij deze generatie wat verder naar buiten op de schoen geplaatst om minder druk op de wreef te creëren en de schoen beter te kunnen sluiten.


Specialized geeft 270 gram per schoen aan in maat 42, de geteste supersized 47 weegt 320 gram en is daarmee nog steeds behoorlijk licht.

Praktijk

Zodra we het veld induiken, slingerend rond de badgasten ergens eind augustus stappen we voor het eerst in de schoenen. Twee dingen vallen direct op: Ze zitten als pantoffels en zijn verschrikkelijk stijf. Zolang je op de fiets zit is dit perfect, maar zodra er wedstrijden op de kalender verschenen met meerdere looppassages switchten we snel naar een minder stugge schoen. Ook tijdens de mountainbiketochten werd deze afweging geregeld gemaakt. Het voordeel van die enorme stijfheid is dat de voet erg prettig wordt ondersteund en je het gevoel hebt dat de moeite die je in de pedaalslag stopt ook echt ergens heengaat. De Boa-knoppen zijn bijna een must als je deze eenmaal gewend bent en daar zijn we dan ook direct aan gewend. Vooral voor de start of tijdens de koers nog wat ‘tweaken’ is erg prettig.

Of het nu de Nacht van Woerden is of de modder van de marathon van Waimes op Hemelvaartsdag, de S-Works 6 zitten standaard in de tas en worden niet gespaard.

Tien maanden intensief gebruik beginnen zo langzamerhand hun sporen achter te laten. Natuurlijk is de zool niet meer zo prachtig als toen we voor het eerst de gestileerde doos openden. Looppassages over wortels en keien hebben de carbon zool omgetoverd in een gekraste plank vol vlekken. De werking is er echter niet minder om.

De Boa-knoppen werken ook nog steeds naar behoren. Toen de schoenen volledig besmeurd waren met modder werden ze meestal met de hogedrukreiniger schoon gespoten en gedroogd met de go4dry schoenendroger. Thuis een klein beetje dunne olie in de knopjes en een droge doek erlangs iwas voldoende om ze in ‘werkbare’ staat te houden. De knoppen zijn trouwens ook los te koop bij een Specialized-dealer. Kostbaar zijn ze wel.

Rondom de hak vertoont de schoen de meeste slijtage. Rafelig hangt de stof aan de rand van de hiel. Waarschijnlijk te wijten aan het schuren van de modder tussen de schoen en de voeten. Aan de voorkant heeft Specialized een groot nadeel van de vorige generatie getackeld. Waar voorheen vaak de neus zijn stevigheid verloor en inzakte tot op de tenen, zijn deze nu mooi verstevigd én blijven stevig. Keihard zelfs.


Specialized staat erom bekend erg veel tijd en aandacht te besteden aan de ergonomie van hun producten. De Body geometry fit zooltjes zijn al jaren in drie kleuren beschikbaar. Rood voor de minste correctie van de wreef. De blauwe en groene hebben een grotere bolling onder de voet om doorzakken te voorkomen en zo een rechtere knielijn te garanderen en meer stabiliteit te creëren.

Met maat 47 en lekkere doorgezakte voeten gebruik ik al jaren de groene zooltjes uit het assortiment. Bij intensief gebruik gaat er minstens een setje per seizoen doorheen. De custom footbeds worden door een erkende fitter aangemeten en vormen zich precies naar je voet. De bolling van de zooltjes sluit hierdoor dus precies aan op de voet. Voordelen? Ten eerste zijn de zolen hard en daarmee voelen ze nóg steviger aan. Ten tweede voelt de schoen nu nog meer als een pantoffel aan. Waar voorheen de bolling van de zooltjes nog weleens net op de verkeerde plek kon zitten is daar nu geen sprake meer van. Let wel op, de zooltjes worden op maat geknipt voor jouw paar schoenen. Wissel je ze vervolgens om in een ander paar dan kan het zijn dat ze ietwat verschuiven en daardoor juist helemaal niet meer lekker zitten. Na maandenlang modder, geploeter en een hoop loopkilometers is het uiterlijk vertoon er wel af. Technisch gezien werken de zooltjes nog perfect en bij ieder paar schoenen dat in huis langskomt verdwijnen eerst de body geometrie zooltjes in de schoen.

Conclusie

S-Works staat gelijk aan top-level en daardoor moet er met 349 euro voor de schoenen en 99 euro voor de zooltjes ook behoorlijk in de buidel worden getast. Wel koop je hiermee een aanzienlijk stuk comfort. Iets wat wij nogal hoog hebben zitten, zeker wanneer in de zomer de ritten langer worden en de temperaturen hoger. De S-Works 6 zal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd worden opgevolgd door de 7, wat voor ons geen reden zou zijn ze niet aan te schaffen. Niet eerder hadden we MTB-schoenen die zó stijf waren en toch comfortabel zaten. We testen de schoenen verder door om te zien over hoeveel maanden we het enorme bedrag kunnen uitstrijken.

Voor meer informatie zie specialized.com.

 

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen