In Fiets nr. 10-2017 hadden we een test van de BMC Teammachine SLR01 Disc Team, met een prijskaartje van 11.499 euro. Deze Roadmachine heeft ook een 11-speed groep met schijven, maar kost met 3699 euro een stuk minder.

De Teammachine komt uit de Altitude-serie, de Roadmachine draagt het predikaat Endurance. Verschillen zijn er bij de geometrie, de uitrusting en vooral in de details.

Drie smaken

Er is een drietal uitvoeringen van de Roadmachine, alle met Shimano 11-speed groepen en alléén met schijfremmen. Deze 02 heeft een TCC 02 carbon frame met volledig carbon voorvork, een flat mount-aansluiting van de remklauwen en van voor tot onder het bracket interne derailleurkabels en remleiding. Grappig: bijna overal zijn ‘plastic’ afdekdopjes te vinden; de 02 kan worden uitgerust met spatbordjes en zelfs een achterdragertje – net als bij de Synapse.

Heeft de Teammachine SLR01 een Integrated Cockpit System (ICS), deze 02 heeft een losse stuurpen met stuur – maar dan wel met een aparte aerospacer tussen pen en frame. Die past optisch ook heel mooi bij de ‘geknakte’ bovenzijde van de voorvork. Overigens: als je de spacer omruilt voor een standaard model kun je zo 2 centimeter dieper zitten – dan ga je van een 576 stack naar 560 en een reach van 382 naar 387. Standaard zijn er 28 millimeter banden gestoken, maar je kunt tot 32 millimeter gaan. 8,30 kilo zo compleet met Shimano Ultegra 50/34 en 11/32, 160 en 140 millimeter schijven en DT Swiss-wielset.

Het zit als een vorst. De Roadmachine is een heerlijke fiets om kilometers te maken; superstijf is het frame niet, maar voor een allround endurance model ruim in orde (hij is niet bedoeld om vlammende sprints te winnen). Daarbij is de zit niet overdreven racy; een naloop van 63 millimeter is prima voor een langeafstandmachine. Valt er wat tegen? Niet echt. Wij zouden als we alleen in de buurt zouden rijden 25 millimeter Corsa’s steken en een 12/28 – dat geeft net wat meer racegevoel.

A Speciale topcap
B Lage aanzet achtervork
C Aero voorvork