25 mei 2018 | Edwin Haan

Shimano XTR M9100, topgroep nu 12-speed

Shimano introduceert de XTR M9100 serie, een vernieuwde versie van de mountainbike topgroep van de Japanse onderdelenfabrikant. Nu met 12 kransjes achter!

Twaalf speed

In navolging van SRAM heeft Shimano nu ook 12-speed voor op de mtb. Je krijgt de keuze uit twee cassettes. 10-45 of 10-51.  Ook de remmen zijn vernieuwd, keuze uit twee of vier zuigers. Verder nieuwe naven met Shimano’s Micro Spline techniek. Daarbij aangepaste remhendels en shifters, met ook een XTR dropperpost schakelaar als optie.

Lees ook

Review: Shimano XTR M9100

Lichter

Alles bij elkaar is de nieuwe XTR-groep 150 gram lichter in de XC uitvoering, Enduro rijders winnen 90 gram.

De 10-45 cassette is als volgt opgebouwd: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T.
De 10-51 doet ’t zo: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T.

De cassettes zijn gemaakt van verschillende metalen. De grootste kransjes zijn van aluminium, de middelste van titanium en de kleinste van staal.  Er is ook een bijzondere extra optie. Een 11 speed cassette die op de 12-speed body kan. Dan wordt de 10-51 cassette ontdaan van de 51, waarmee je gewoon de nieuwe ketting en shifters kunt gebruiken, maar extra ruimte krijgt waarmee stijvere wielen gemaakt kunnen worden.

Ruimte voor 12 kransjes

Om genoeg ruimte te creëren voor 12 speed werd de vrijloopnaaf opnieuw vormgegeven. Je kunt kiezen uit gewone of boost naven. De cranksset kreeg ook een remake en uiteraard is er nu een 12-speed ketting, die wordt geleverd met quicklink. Ga je voor 1×12, dan kies je vooraan welk tandwiel je wilt gebruiken, van 30 tot 38T. Ook aan kettinghouders voor Enduro-rijders is gedacht. Voor hen is er ook een speciaal crankstel met grotere q-factor om ruimte voor bepaalde framevormen te creëren.

Wil je zoveel mogelijk schakelopties met zo min mogelijk tussenstappen, dan kies je voor de dubbel (38-28) in combinatie met de 10-45T cassette.

Derailleurs

Er zijn drie achter derries, de RD-M9100-SGS/GS long cage of short cage en een RD-M9120-SGS long cage voor bij het dubbele crankstel. Grote derailleurwieltjes (13T ipv 11T) en de Shadow techniek zorgen voor probleemloos schakelen, aldus Shimano.  Ook aan de voorkant zijn er drie derailleurs mogelijk in de XTR M9100 uitvoering. Afhankelijk van je framebevestiging kies je voor het juiste type; D-type, E-type en M-type.

Shiften en remmen

De shifters en remhendels zijn ook aangepast. Met bekende features als RAPIDFIRE Plus, 2-WAY RELEASE en MULTI-RELEASE. Nieuw is een converter voor de achtershifter voor als je geen 12, maar 11 speed wilt gebruiken. De remhendels en shifters kunnen met 1 klem dicht op elkaar gemonteerd worden en hebben extreem veel vrijheid qua verstelmogelijkheden. Voor 2×12 rijders heeft de linker shifter (SL-M9100-IL / SL-M9100-L) een nieuw Mono Lever design waarmee je intuïtief schakelt met 1 hendel, zowel op als af.

Die nieuwe remgrepen bedienen de ook al nieuwe aluminium calipers. Die zijn lichter en stijver dan die uit de voorgaande XTR-groep, de M9000 serie. De reach van de remgrepen kan makkelijk aangepast worden aan je persoonlijke voorkeur. Voor XC-gebruik kies je de 2-zuiger versie. Voor Enduro-werk neem je die met 4 zuigers. Omdat de calipers zijn aangepast, ook qua vorm, moesten er ook nieuwe remblokken komen. De oude passen er niet in. In de 4-zuiger uitvoering komen blokjes met koelvinnen.

Prijzen volgen, meer info op: rideXTR.com.

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen